Deaktivering af System Disk

  • Hej alle.


    Nu har jeg vitterligt ikke mere tålmodighed.



    Modtog mit ASUS DVD-Drev i dag og ville sætte det i. (Sata)
    Planen med det hele var så, at når jeg nu alligevel havde computeren åben, ville jeg smide en ekstra harddisk i (250GB) og så installere windows på den , så jeg fik min anden harddisk (som tidligere var min Windows system disk - på 1 TB, til at agere som enlig).
    Jeg smed DVD og ny Harddisk i og min computer ville hverken starte op eller noget, selvom jeg ændrede på stik i satahullerne på mit bundkort osv.


    --- Nu har jeg så endelig fået lavet et clean install på mit nye C:/ (250 GB HDD) har fjernet partitioneringen fra den gamle harddisk men nu sidder jeg med det problem, at jeg ikke kan formatere HDD på 1TB, da den siger den anvendes som systemdisk - (Gammel Windows installation ligger derinde men bruges ikke), kan ikke slette mapperne inde fra Denne Computer eller noget som helst.


    Så mit spørgsmål er nu - ved i hvordan jeg formatere mit tidligere system drev ? Herunder eventuelt får "System" fjernet fra beskrivelsen i Disk Management på den pågældende 1 TB HDD.

  • Hvis du kan vende dig til at alting ser lidt anderledes ud og ved hvad du gør, kan du anvende en linux live cd med gparted, til at lave en ny MBR for disken.
    gparted er et GUI værktøj, som kan en masse, partitionere, formattere osv.


    Her er en live cd specifikt til formålet: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Problemet ligger i, at du havde begge harddiske i da du installerede Windows på den nye harddisk, og det vil næsten altid gå galt så. Den kan nemlig ikke finde ud af, at det kun er den ene disk du skal bruge. Den tror derimod at de begge skal være der for, at du kan starte op.


    Jeg ved godt det ikke hjælper dig lige nu, men så ved du det til næste gang.


    Tilgengæld ved jeg at der findes et program der sørger for at ændre dette så det ikke længere er din 1TB disk der er system diske. Lige p.t. kan jeg dog ikke huske hvad programmerne hedder, eller hvad vi lige skal søge efter, for at redde dig ud af problemet.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Du kan prøve og bruge programmet killdisk eller diskwipe, begge programmer ligger


    her


    Prøv og kig lidt nede på siden.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej igen.


    Jeg løste problemet ved at sætte 250GB disken som slave - dette gjorde at jeg kunne komme ind og formatere denne.
    Efter formatering byttede jeg rundt på stikkende på bundkortet så det nu var min 1TB der stod som Master i henhold til BIOS. Formaterede den efterfølgende via Boot fra disk med Windows 7.


    Da begge diske var rene, smed jeg 250GB disken tilbage som master og lavede et clean install af Windows 7 på denne. Dette fjernede automatisk "System" indikatoren fra 1TB disken.


    Så ved i det til næste gang hvis i skulle komme ud i lignende situation.



    Stephan