Hvilken udgang på min computer er dette?

  • Hej
    Mit grafikkort med HDMI-udgang er stået af, med masser af røde streger på tværs af skærmen til følge, så jeg ville bruge mit onboard med vga i stedet for. Eller rettere - jeg troede det var vga, så jeg drønede ned i elektronikforretningen og købte et vga kabel. Da jeg kom hjem opdagede jeg at der så kun var to rækker med pinde i mit udgangsstik, i stedet for tre rækker, som der var på vga-kablet ?( . Mit spørgsmål er så: Hvilken udgang er det så jeg har (den med to rækker pinde (han) der ligner et vga-stik), for der er et lille skærmlogo ved siden af?

  • Det er en gammel COM port, der før blev brugt til bl.a. mus, og stadig er i rimelig udbredt brug da RS232 protokollen er meget nem at anvende. På htx lavede jeg selv et par konstruktioner der gjorde brug af COM porten :)


    COM porten kan også bruges til at forbinde to maskiner så de kan dele filer, dette gøres med et specielt "null modem" kabel. Serielporten er mere eller mindre hvad der svarer til USB i dag, og protokollerne er bl.a. videreført i Bluetooth (BT kan emulere en COM forbindelse med RS232 protokollen).

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200