AMD FX-8350 Med Piledriver?

  • Hej Alle :)


    Jeg har efterhånden kigget lidt frem og tilbage på noget hardware til en computer jeg selv vil samle eller købe konfigurerbar på nettet.


    Men noget det har sat mig lidt i stå er at jeg ikke helt kan finde ud af om jeg skal vælge Intel's I5 eller I7 Processor frem for AMD's fx FX-8350 eller omvendt.


    Når nu AMD's FX-8350 "kun" koster omkring de 1500 ville jeg da mene det ville være meget svært at finde en Intel til samme pris som kan matche den. Jeg har læst lidt om den store forskel mellem dem og er kommet frem til at AMD har gammel Micro-architecture (Bulldozer som skulle være enormt skuffende) hvorimod intel fører sig frem med deres nye micro-architecture der har hyperthreating osv. (Ivy og Sandy Bridge).


    Har også læst mig til at Intel's skulle være bedre til gaming selv ved lavere clock speed end AMD's fordi den fokusere på færre tråde hvorimod AMD Deler det mere ud så de enkelte ikke kan udnyttes så meget.



    Men nu her for ikke så forfærdelig længe siden kom AMD med deres nye Piledriver-serie som bla. er FX-8350 hvor de skriver:"The FX-8350 featured slightly improved power consumption and was found to be approximately 15% more powerful than the fastest Bulldozer CPU. " (http://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(microarchitecture))


    Mit spørgsmål er så om Intel's stadig er det den koster mere, bedre i forhold til AMD's FX-8350 med Piledriver. Altså ville det kunne betale sig at give 2300kr for en I7 3770k frem for 1400kr for FX-8350, Eller kan I5 3570k matche sig performance mæssigt med FX-8350 når de begge ligger til omkring 1400 ?(

  • Der er mange ting hvor de 2 CPU typer har fordele/Ulemper - Nu har du skrevet nogle af de dårlige ting ved AMD, der er altså også nogle store +'er f.eks- har Intel ikke FMA3/FMA4 endnu, og Intel har typisk kun 4 kerner, hvor AMD har 8 kerner... Intel får dog FMA3 i sine nye CPU som formodentligt udkommer midt i 2013, men efter sigende stadigt ikke FMA4.


    Alt i alt, er ingen af de 2 CPU'er 'bedst', men til spil har AMD en force i sin fremtidssikring med sine mange CPU kerner, og hvis man køber en spille computer til under 8000kr. er det ofte direkte dumt at købe en Intel, fordi så er der ikke så mange penge til grafikkortet, og grafikkortet er meget mere vigtigt.


    Jeg har skrevet lidt mere om det her: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=4&t=748&p=2924#p2924

  • Som sagt er det ikke en god ide at købe Intel nu, da haswell nok snart kommer ud ;) og ved denne udskiftning kommer der også ny socket, så kan ikke se den store grund til at købe Intel, medmindre du virkelig har brug for en opgradering.


    Dog skal du være klar på at, hvis du køber en Intel cpu nu, er den nok snart "forældet".

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet 2 gange, sidst af jesper101996 ().

  • Se jeg ser det så meget anderledes på det, grundet flere ting.


    1: Jeg har personligt bedre erfaringer med Intel udstyr.
    2: Din CPU i en spille computer er efterhånden ikke det vigtigste, her spiller GFX og HDD meget mere ind.



    Om den ene er mere fremtids sikret end den anden er noget "fis" i mine øjne. da ingen af dem af fremtidssikret.
    Hvis du har planer om der bare skal gå mere end 2år inden man skifter mobo+ cpu, vil begge platforme være outdatede.


    Det er sandt Intel, snart kommer med nyt.
    Men AMD / Radeon kommer også snart med nyt GFX, så du kan altid blive ved med at vente, og vente og vente.


    Derfor vil mit råd altid være køb billigere opgraderinger oftere, end store opgraderinger sjællendt (køb ikke top modellen, køb high midend)
    Du vil derved altid have en "ny" computer der er med i den nyeste teknologi.


    Har lige vedhæftet, de nuværende chipset oversigt. bare for at vise der ikke er den store forskel der heller.


    [Blocked Image: http://www.gamersnexus.net/images/media/2012/hardware/chipset/z77-v-990fx.jpg]

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Har lige vedhæftet, de nuværende chipset oversigt. bare for at vise der ikke er den store forskel der heller.


    [Blocked Image: http://www.gamersnexus.net/images/media/2012/hardware/chipset/z77-v-990fx.jpg]


    Det er ikke rigtigt det som der er vist på det billede, det er en der bare har skrevet noget tilfældigt om 990FX/Z77 chipsættet, det meste af det der står om Z77 chipsættet er dog rigtigt.



    F.eks.:


    990FX understøtter op til 2400mhz RAM. (FX-8350 CPU'en understøtter så kun 1866mhz.)


    990FX har ikke parallel ATA interface.


    990FX har 2 stk. PCI-Express 2.0 X16 porte(Samme hastighed som en PCI-Express 3.0)


    990FX køre 19GB/s ud til PCI-Express.




    En fejl både på Z77, og 990FX er at:


    Ingen af dem har "High Definition Audio"/"HD Audio" - Lyden bliver normalt lavet af en onboard realtek chip hos både Z77, og 990FX - Ydeligere kan man undre sig over at der står "High Definition Audio" på Z77 siden, og på FX990 siden står der "HD Audio" - Det er jo det samme:-P




    Jeg kan så tilføje at Både Intel's sydbro, og AMD's sydbro(950SB) understøtter:


    6 stk. SATA 3.0 (6GB/s)


    4 stk. USB 3.0


    Og at det er korrekt FX990 overføre 4GB/s til SB950.


    950SB understøtter ydeligere: 10/100/1000 Ethernet, jeg er ikke sikker på at Intel's syd bro understøtter netværk overhovedet.. Jeg mener det er en separat chip.. men jeg kan tage fejl.


    Der er sikkert flere fejl, for der er ikke ret meget som passer, af det som står der.