opgradering af air-flow i kabinettet

  • hey..


    jeg sad lige og fulgte lidt med i en diskussion på et forum ang. noget air flow osv, og det fik mig til at tænke over, at jeg måske også lige skulle ha fået fixed mit...


    lige nu er jeg ikke helt sikker på hvordan blæserne sidder.. jeg lavede engang et meget godt air flow, som resulterede i, at min case temp faldt et par grader yderligere.. men jeg tror jeg har byttet lidt rundt på et par blæsere osv, så er ikke helt sikker på hvordan de sidder...


    har lavet mig en ny "plan"


    bemærk venligst, at billedet her ikke illustrere min nye "plan" men er et gammelt billed fra det gamle flow jeg engang lavede..


    http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/…88244821_1080250929_n.jpg



    de 2 blæsere bagved (har 2 blæsere på min H60'er) skubber luften ud
    de 2 blæsere på siden skubber også ud
    front hiver ind
    hmmm, jeg tror faktisk at det er sådan blæserne sidder lige nu (som vist på billedet)...


    jeg har nu kun 1 grafik kort siddende i mit kabinet, og ikke 2...


    jeg har flere ide'er til hvordan det kunne køres.


    ide 1:
    "kold bund"
    suge luft ind fra bunden - dvs. foran og den nedderste af dem på siden, (og måske også den øverste af side blæserne?) og skubbe ud bagved og i toppen (begge to)


    ide 2:
    ligesom på billedet, udover jeg vil sætte den øverste side-blæser til at suge ind, og top/front til at skubbe ud/op
    her kunne man evt også sætte top/bag til at hive ind?


    ide 3:
    sætte bag blæserne (med radiator) til at hive ind, og så skubbe ud i toppen (både front og bag).
    her tænker jeg evt. på også at hive luft ind i den nedderste side blæser?


    den nedderste side blæser har jeg som udgangspunkt sat til at skubbe ud, fordi varmen fra GPU (ikke fordi den bliver så varm, men stadigt) kommer lige ned, og så ryger den ud med det samme.
    der sidder stort set intet i den del af kabinettet hvor top/front over øverste side blæser sidder, så der tænker jeg bare på, at få hevet luft ind fra siden og ud i toppen, da varme jo stiger til tops, og det giver mere mening at få den ud op-af, istedet for at hive luft ind oppefra...


    grunden til at jeg overvejer at sætte CPU blæserne bagved til at hive ind, er at jeg så har 2 blæsere over større areal til at skubbe luften ud igen - "problemet" (spørgsmålet) her er så bare - der er ca. 10 cm fra bagenden af kabinettet til vægen, og kan ikke rigtigt lige se hvordan det ville virke med at få køligere luft derfra, da det er et lidt isuleret område - det er jo under burdet... så det er måske ikke så optimalt?


    jeg kunne sætte den bagerste top-blæser til at hive luft ind, men igen - fra toppen er det også kun lige ca 20 cm op til bordet, og det er et lukket område, så det er ikke fordi der er særlig meget kølig luft at hente...
    det kunne måske være en ide hvis der var frit over kabinettet, men i mit tilfælde er det måske bare bedre at lade den skubbe ud af?


    kunne meget gerne tænke mig at høre hvad i har af råd og ide'er :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • de 2 blæsere på siden burde trække luft ind til dit grafikkort som så vil sende luften ud.
    og begge blæsere i toppen skal suge ud sådan at der er lidt overtryk, hvis der er under tryk bliver støvet nemmere inde i din computer

  • de 2 blæsere på siden burde trække luft ind til dit grafikkort som så vil sende luften ud.
    og begge blæsere i toppen skal suge ud sådan at der er lidt overtryk, hvis der er under tryk bliver støvet nemmere inde i din computer

    det giver mening, og lyder fornuftigt..


    tænker bare lige mht. PSU og GPU - GPU'en blæser jo varmen ned, mens PSU'en - den blæser som sidder d'er, hiver vidt luft ind?


    så grunden til at jeg havde den i siden til at trække ud var lidt for at varmen ikke skulle blive trukket ind i PSU'en direkte...


    hvis siden blæseren hiver ind i kabinettet, lige der hvor GPU'en smider sin varme ud .. ?

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • hvad grafikkort har du?
    kan du ikke bare vende din psu om, sådan at den suger luft ude fra og så ind

    Grafik kort:


    http://www.gigabyte.com/produc…uct-page.aspx?pid=4344#ov



    Gigabyte GTX 660 Ti (OC udgaven)



    PSU:
    http://www.ocztechnology.com/o…-series-power-supply.html



    http://images10.newegg.com/New…ctimage/17-341-041-12.jpg



    som du kan se på billedet...


    som sagt, så TROR jeg at den suger luft ind fra den store blæser med det røde lys i toppen (jeg har faktisk ikke testet det, men kunne forstå på en diskussion i en anden tråd, at den i toppen bliver brugt til at hive luft ind, og så spytter den ellers varmen ud bagved, som alle andre almindelige PSU'er..)


    og den kan jeg jo ikke bare lige vende om.. :)




    hvis vi lader som at den grimme kasse neden under er min PSU
    så sidder den ene blæser (med det røde lys) i toppen (hvor jeg tror den hiver luft ind)


    og så har jeg kablerne i højre side, og varmen blæses ud i venstre side (som er bag ved)


    _______________
    | ..............................|
    | .......PSU.................|
    | ..............................|
    | ..............................|
    |_______________ |



    håber det giver mening og forklare situationen, samt besvare dit spørgsmål (ser frem til at høre hvad du har af ide'er) :p

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • normalt skal blæseren på en psu vende ned
    er der ikke huller til luft under psu'en?
    varmen fra grafikkortet vil automatisk stige om så længe der ikke er nogen under det som suger luften ud;)