Pentium 4 vil ikke start op

  • Hej min computer vil ikke starte op det er en Pentium 4 3Ghz Cpu - bundkort Asus P5LD2-VM med 4 Gb Ram
    under opstart kommer der en melding "overclocked failure or overvoltage failure " den kommer aldrig ind
    i styresystemet - hvad kan der være galt ??

  • Tjaa... det er jo en temmelig gammel computer, saa man kan vel aldrig udelukke at den er doed.


    Men... du kan jo meget passende starte med at nulstille CMOS, jeg vil anbefale dig at kigge i manualen til bundkortet for at finde ud af hvilken en det er.
    Alternativt kan du ogsaa fjerne batteriet paa bundkortet i et par minutter.


    Hvis man kan stole paa hvad BIOS fortaeller dig, kunne det ogsaa vaere en fejl som foelge af en doende PSU, som ikke leverer de rigtige spaendingsforskelle laengere.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Den gamle strømforsygning som har et 20+4P og et 4 pins stik(ATX12V) til bundkortet kan startes ved at kortslutte power kontakten 2 ben på bundkortet! Den nye strømforsygning Micro ATX 380M model LC380 v2.2 starter ikke når den er monteret som den gamle ved at kortslutte power kontakten man kan lige se cpu blæseren kører en halv omgang og så stopper den. Strømforsygninger har samme stik så det er meget mærkeligt, spørgsmålet er om den nye skal have et bestemt signal eller belastning ??
    Håber i kan hjælpe

  • Hej jeg har lige prøvet at luse den grønne og den sorte ledning på 20pins stikket på den
    nye strømforsygning - man kan lige se blæseren i strømforsygningen lige bevæger så lidt men ellers så står den bare stille - så er den død ikke ??

  • Hej nej den lå bare på bordet med strøm til og så lusede jeg den sorte og den grønne ledning
    hvor der ikke skete noget den må være død.


    Jeg prøvede det samme med en anden strømforsygning der kørte blæseren i forsygningen.