Adata S510 - 120gb Ssd

• Det er efterhånden lang tid siden vi sidst så noget fra ADATA. Det var et sæt RAM og vi skal helt tilbage til 2009, da Intel havde lanceret deres X58 chipsæt med triple channel RAM. Denne gang er det dog ikke kort tidshukommelsen vi skal kikke på, men derimod lagringen af disse; Det er nemlig en Solid State Drive – SSD.

Modellen hedder S510 og er baseret på Sandforce controlleren SF-2281, som vi blandt andet også kender fra OCZ Agility 3 og Vertex 3. Vi skal kikke på varianten med 120GB, men modellen fås også med 60GB.

Læs testen her:

.

• Jeg forstår godt begrænsningen i form af manglende sammenlignings diske, men det er nu altid ærgeligt at se en disk blive sammenlignet med diske med anden kapacitet end det test disken har, da SSDer jo ofte performer bedre desto større kapacitet de har(240/256 plejer at være øvre grænse).

Hvis det virkelig skulle være interessant, burde disken testes mod andre diske med sf-2281 controller og async nand så som OCZ Agility 3 og Corsair Force 3, som ovenfor nævnt naturligvis med samme Kapacitet, så kan man virkelig se forskellen i den firmware der bliver anvendt (som burde være nogenlunde den samme da LSI Sandforce jo leverer grundfirmwaren som producenterne så i visse tilfælde modificerer).

Jeg er også lidt kritisk overfor at test resultater fra en AMD maskine sammenlignes direkte med resultater fra en Intel maskine, angiveligt skulle AMDs egen AHCi driver f.eks. ikke performe lige så godt som Microsofts (kilde: LINK), så der kunne være noget dér, der før at diskene ikke performer optimalt.
    Derudover har jeg mange gange hørt at Intels SATA controllere er bedre end AMDs, så der kunne sagtens være forskel der også, desværre kan jeg ikke finde nogle test resultater til at underbygge dette, så om ikke andet kunne det være et forslag til noget man "relativt" let kan teste, til en ny artikel.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

• Som du også selv ved, så har vi desværre ikke mere at sammenligne med, end vi har. Dernæst, så er det ikke altid samme person som tester enhederne, og derfor vil det også forgå på forskellige maskiner.

Det er selvfølgelig ærgerligt, men omvendt er der ikke rigtigt noget, at gøre ved det. Og man må bare prøve at få det bedste ud af det alligevel.

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

• Edit:

Dobbelt post

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit