Koeb af Gigabit switch - hvad skal jeg vaelge?

• Jeg har lagt mit netvaerk om herhjemme saa jeg nu koerer kablet Cat6 paa alt hvad der kables kan.

Et lille problem er dog at jeg langt fra har porte nok i min router, saa staar og mangler en switch.

Jeg har faa krav:

• Et kendt brand (HP, 3Com, Intel, Cisco, IBM osv osv)
      [list]
    • QoS (Quality of Service) understoettelse
      [list]
    • Jumbo Frames understoettelse
      [list]
    • Minimum 5x Gigabit porte, men helst 8

Hvad skal jeg vaelge?

• Som udgangspunkt kan jeg ikke se noget i dine krav, der retfærdiggør indkøb af en managed switch.

Med hensyn til buffer størrelsen, må du nok også regne med at den er nødvendig for cisco switchen, fordi den har flere funktioner, ikke nødvendigvis noget der giver bedre performance. Sandsynligvis er buffer størrelsen også helt lige meget da du alligevel næppe får fyldt bufferen helt ud på dit lokale netværk.

Så vidt jeg kan jeg understøtter HP switchen de ting du kræver af den, 802.1p prioritering(som jeg antager er hvad du egentligt mente med QoS) og Jumbo frames (iflg. diverse online stores som jeg hurtigt googlede).

En ekstra detalje er at en managed switch, kræver firmware opdateringer osv. så hvis det bare gælder om at have noget simpelt, vil den "dumme" unmanaged switch nok være at foretrække.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

• Så vidt jeg kan jeg understøtter HP switchen de ting du kræver af den, 802.1p prioritering(som jeg antager er hvad du egentligt mente med QoS) og Jumbo frames (iflg. diverse online stores som jeg hurtigt googlede).

En ekstra detalje er at en managed switch, kræver firmware opdateringer osv. så hvis det bare gælder om at have noget simpelt, vil den "dumme" unmanaged switch nok være at foretrække.

Gode ponter jeg ikke lige havde taenkt paa, specielt den del med updates... Pt haelder jeg nok mest til HP switchen - men har I andre gode bud?

• Et alternativ kunne være denne Netgear switch: gs108

En unmanaged switch, er et meget lukket system, så umiddelbart burde der ikke være noget problem i at vælge en der er billigere og umiddelbart burde Netgear switches være fine, derudover er denne (iflg. billedet) ikke særligt stor, hvilket jo er et plus (om PSUen også er det kan jeg dog ikke svare på).

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

• Et alternativ kunne være denne Netgear switch: gs108

En unmanaged switch, er et meget lukket system, så umiddelbart burde der ikke være noget problem i at vælge en der er billigere og umiddelbart burde Netgear switches være fine, derudover er denne (iflg. billedet) ikke særligt stor, hvilket jo er et plus (om PSUen også er det kan jeg dog ikke svare på).

Saa vidt jeg kan se understoetter den ikke jumboframes

• I følge dette review, understøtter den jumbo frames: LINK

Artiklen indikerer også at ældre udgaver vidst ikke understøtter jumbo frames, eftersom artiklen er fra 2005, burde der ikke være noget problem i at købe en switch, det skulle stå uden på pakken.

• I følge dette review, understøtter den jumbo frames: LINK

Artiklen indikerer også at ældre udgaver vidst ikke understøtter jumbo frames, eftersom artiklen er fra 2005, burde der ikke være noget problem i at købe en switch, det skulle stå uden på pakken.

Har lige kigget lidt naermere paa den og den ser faktisk ikke saa dum ud... Ihvertfald er den billig, saa jeg kan naa at koebe baade HP og den her for samme pris en Cisco koster :p Hit and miss testing ftw

• Jeg har selv været på jagt efter en gigabit switch, men så længe du ikke har behov for noget specielt, så kan du næsten vælge fra alle hylder.

Jeg selv har købt en HP ProCurve 1810G-8. Men det var kun fordi jeg var på jagt efter en gigabit switch som var managed og som understøttede Link Aggregation Control Protocol (LACP) (IEEE 802.3ad).. Jeg kom af med 400kr for en brugt på Ebay.co.uk.

Dette er ikke fordi jeg mener du skal købe en magen til min - overhovedet ikke - vil bare vise, at hvis du finder noget brugt - især HP, 3Com eller Cisco - så køb endeligt brugt, det holder evigt! Tror endda der er "evighedsgaranti" på min ProCurve.

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

• Jeg har selv været på jagt efter en gigabit switch, men så længe du ikke har behov for noget specielt, så kan du næsten vælge fra alle hylder.

Jeg selv har købt en HP ProCurve 1810G-8. Men det var kun fordi jeg var på jagt efter en gigabit switch som var managed og som understøttede Link Aggregation Control Protocol (LACP) (IEEE 802.3ad).. Jeg kom af med 400kr for en brugt på Ebay.co.uk.

Dette er ikke fordi jeg mener du skal købe en magen til min - overhovedet ikke - vil bare vise, at hvis du finder noget brugt - især HP, 3Com eller Cisco - så køb endeligt brugt, det holder evigt! Tror endda der er "evighedsgaranti" på min ProCurve.

Det er den her ikke? http://www.edbpriser.dk/switch…55647.aspx?q=procurve+610

Jeg er med paa at Link Aggregation er noget med at koere to kabler til/fra noget - men gaelder det f.eks. til/fra router og giver dermed bedre upload/download hastigheder paa de andre porte?
    Skal det understoettes af router eller saeter man bare to kabler imellem dem og saa klarer den selv resten?