Hvad folk dog ikke smider ud + guide til trashpicking

  • Så har man nyligt afsluttet sin datamatikeruddannelse, det betyder at jeg igen har tid til at skrive gode guides. Denne gang omkring at skaffe sig gratis hardware.


    For kort tid siden var jeg så heldig at støde på en gratis HP all in one maskine nede ved containerne og skraldespandene der deles mellem de omkringliggende lejeligheder. En lækker lille photosmart C4180 stod mellem to papcontainere og dens PSU lå lige ved siden af.
    Kort sagt, jeg kunne ikke stå imod at tage den lille sag med hjem, mest af alt fordi jeg havde brug for en lille printer og en scanner :)


    Først engang et billede af dyret:
    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062012/printer.jpg]


    Hvad jeg gjorde:
    Da jeg bar den ind, pådagede jeg at der dryppede lidt vand ud af den, dagen inden jeg tog den havde det regnet lidt...
    1. Begyndte st skille printeren ad (de bruger tit Torx eller 6 kantede skruer) og tørrede ydersiden af.
    2. inspicerede printeren for fejl, kort sagt for at finde ud af hvorfor den blev smidt ud, desuden tog jeg en stak vatpinde og rensende for støv og blækrester her og der.
    3. Stillede printeren et tørt sted så resterne af vandet i den kunne fordampe
    4. Inspektion igen, denne gang fandt jeg ud af at printeren havde et par inkclub patroner installeret; farvepatronen havde på et tidspunkt lækket ned i blækskuffen og ud på sine chip kontakter, her blev renset med små stykker køkkenrulle.
    Den sorte havde nærmest lavet en stalagmit af halvtørret blæk fra blækskuffen og op til dysen. Blækket blev fjernet med vatpinde og køkkenrulle. Et værre svineri :D
    5. Printeren blev samlet igen og sat til computeren. HP's driver og utilities installeret pga. diagnosefunktionerne. Farvepatronen meldte fejl og den sorte var inkompatibel.
    6. På jagt efter nye patroner, fandt et par originale til en billig pris i den lokale computerbiks. Test med nye patroner og printeren virker perfekt.
    Desuden virker scanneren og i al fald den undbyggede kortlæser til SD kort som de skal. Eneste der blev krævet til først var en patronrensning igennem HP's utility.


    total investering: 308 kroner for nye patroner


    Når du trashpicker:
    1. Tjek objektet grundigt når du finder det, er der fejl på ydersiden? (ridset kabinet, krakket scannerglas, afbrækket plastic mv.). Disse kan give et hunt om eventuelle fejl DU finder.
    2. Skil altid obejktet ad, om det er en printer, en computer eller anden elektronik. I eksemplet ovenfor var der især et par biller der var hurtige til at danne residens inde i printeren.
    3. Hvis der inde i objektet kan findes vand og vanddråber, så tør det væk og lad objektet stå et par timer så resten kan fordampe.
    4. Hvis objektet ikke har synlige interne fejl og vandet er fordampet, kan du samle det igen og lave en funktionstest.
    5. Hvis objektet fungerer, vupti, så har du fået gratis hardware, hvis ikke, kan du høste dele og komponenter. Fx. er en gammel printer et godt fundament for en hjemmebygget CNC maskine da den indeholder motorer og skinner.


    Lov og ret:
    Man kan legalt trashpicke hvad man vil, såfremt containere mv. ikke er indhegnede.
    Som hovedregel er det ulovligt at tage ting med hjem fra genbrugspladser, på trods af at en god sjat elektronikskrot stadig virker. Nogle steder er opsynsfolkene dog ligeglade, men spørg de blå mænd ad først om du må eller ej, det værste du kan få er et nej. Andre steder har pladsen en særskilt butik, tag et kig herinde, det er godt nok ikke gratis, men det er billigt...
    Desuden er det i princippet ulovligt at videresælge affald, men det er faktisk umuligt at spore tilbage og bevise. Man kan derfor trygt videresælge hvis man ikke har brug for objektet længere.


    Hvad der er værd at gå efter:
    Elektronik (hvis man kan finde ud af at fejlsøge det, ellers er det en god måde at lære det på), især hvis man har en loddekolbe og en tinsuger.
    Diverse brugskunst, gamle vaser, porcelæn .m.m (tjek efter om der er skår mv.)
    DVD skiver og konsolspil (der kan være en god sjat at finde), mange gange er de næsten perfekte, men til tider kan de kræve en slibning. (nogle steder, fx. Gamestop kan slibe skiverne for en billig penge)
    Konsolspil i cartridge format (fx. til SNES, N64 eller Megadrive). Cartridgespil er MEGET solide og der skal rigtig meget til for at de holder op med at virke. Hvis de ikke gør, kan kontakterne hurtigt renses med en vatpind og noget sprit (helst 99.9 % rent, jo mindre vand det indeholder jo bedre, da kobberet ellers vil begynde at korrodere hurtigere)


    Steder:
    Vi er desværre ikke så heldige som amerikanerne (ingen deciderede genbrugspladser, storskrald stilles ud til vejen), så trashpicking er lidt sværere her til lands...
    De bedste steder at gå efter er lejlighedskomplekser, især steder hvor huslejen er lav (for det meste har folk her ikke råd til en bil eller langt mindre en trailer), I stedet er der her som regel mulighed for at stille alt andet end papir og køkkenaffald ved siden af containerne, så skraldemanden kan tage dem med særskilt eller viceværten kan køre det på genbrugspladsen.
    Desuden er der, som sagt, genbrugspladser, hvor de ikke er så emsige med om du tager noget.
    Firmaer og skoler, hvor der er udskiftning af IT. Skolerne stiller det som regel op uden for en af indgangene, nogle steder tilbyder de de studerende at købe delene for en billig penge (gerne 50-200 kr.), andre steder er der fri bar.
    Firmaer skal man være lidt mere heldige med, og som regel have en kammerat eller familie på indersiden...


    Anvendelsesområder:
    Mere enkeltsidet elektronik (printere, scannere, fjernsyn mv.) kan stadig anvendes til deres respektive formål, computere derimod er lidt mere broget, men de kan fx. anvendes som NAS (via FreeNAS distributionen), som server (til mindre hjemmesider).
    Ældre computere kan ligeledes bruges til ældre spil, da mange har problemer med at køre på nyt hardware og nye styresystemer. En lille pentium maskine med Windows 95 eller 98 kan afspille langt de fleste af de gode gamle klassikere, fx. Wolfenstein 3D og Jazz Jackrabbit


    Mine trashpicks:
    Dell Poweredge 2600 m. 5x 37 GB 15000RPM SCSI 320 diske, 1 GB ECC registered DDR RAM, 1x2 GHz Xeon socket 603 (plads til en mere) og en avanceret controller med 128 MB battey backed cache (Fra min mors tidligere arbejdsplads, skulle bare smides ud).
    Diverse aflagte Dell og compaq maskiner fra min fars tidligere arbejdsplads (nogle solgt, nogle smidt ud, og nogle er givet væk), en enkelt har jeg dog beholdt da den bruger RAMBUS RAM.
    IBM Thinkpad T40 fra min fars tidligere arbejdsplads, bliver nu brugt i min fars musikværelse
    Dell latitude subnotebook fra min fars tidligere arbejdsplads, er siden blevet anvendt til test af diverse styresystemer.
    Bay Networks (i dag en del af netgear) 12-ports 10/100 rack switch, plus to fiberporte til HP servere, fundet fra den lokale handelsskole i en stak af IT der skulle ud, haps :D... Eneste fejl er at en lille agressiv blæser larmer, men der er planer om at dremle et hul til en 120 eller 140 mm blæser i toppen og få den malet (den har oprindeligt en ret grim lys lortebrun-agtig farve. Den er top professionel med direkte, dedikeret adgang til backplane på hver rj45-port (som regel deles denne adgang mellem 2 eller 4 porte, samt terminaladgang via serielport.
    HP Photosmart C4180 (ovenfor), fundet ved de containere der hører til lejeligheden.


    Specielle hensyn:
    Printere: Hvis de eksisterende patroner ikke virker, eller der ikke er patroner med, så test ALTID med et par originalpatroner, de er altid garanteret 100% kompatible og er sikre på at virke. Herefter kan man altid hoppe på de uoriginale. Hvis ikke de originale patroner virker, så er der noget andet der er galt.
    Hvis originalpatronerne ikke virker i første hug, så kør en patronrensning og /eller en patronkalibrering fra printerens utilityprogram.


    Computere: funktionstesten går ind på om den POSTer og eventuelt starter et styresystem op. Under første inspektion er det en fordel at kigge samtlige kondensatorer igennem for at se om nogle af dem buler på toppen eller er lækket. Det er kun elektrolytiske kondensatorer der har dette problem. Men hvis de er lækket, så lod dem ud og fjern det lækkede materiale med lidt sprit. Elektrolytvæsken vel over længere tid korrodere printbanerne i bundkortet. Det samme gælder ældre typer batterier, hvilket dog kun er aktuelt hvis man finder en ældre maskine fra inden Pentium II æraen. De moderne BIOS batterier vi kender kan også finde på at lække, men det er yderst sjældent.


    Konverteringskit fra gamle NiCd BIOS batterier til CR2032 kan købes for billige penge via ebay eller retroshops.
    Andre computere bruge såkaldte Dallas moduler til at gemme BIOS indstillinger, disse kan købes fra ebay, men der findes diverse mods man kan lave selv, så man kan gøre brug af en stak AA eller AAA batterier i stedet.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Nyttigt og også lidt morsomt ;)


    Gjorde det seæv da jeg var yngre. Har hapset ghettoblastere, tv og hifi i de gode gamle dage inden man tjente sine egne penge. Det er faktisk utroligt hvad man kan finde, og så er det lidt fedt når man faktisk gratis får fat i ting der virker :D


    Elsker også loppemarkeder og sådan steder kan man ogsp billigt skaffe sig gamle spilkonsoller og spil, som kan sælges videre med god fortjeneste.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Nyttigt og også lidt morsomt ;)


    Gjorde det seæv da jeg var yngre. Har hapset ghettoblastere, tv og hifi i de gode gamle dage inden man tjente sine egne penge. Det er faktisk utroligt hvad man kan finde, og så er det lidt fedt når man faktisk gratis får fat i ting der virker :D


    Elsker også loppemarkeder og sådan steder kan man ogsp billigt skaffe sig gamle spilkonsoller og spil, som kan sælges videre med god fortjeneste.


    Har også gjort det for en del år siden... som regel cyklede jeg forbi genbrugspladsen i nabobyen for at hapse RAM stænger og andet hardware, en god sjat af det har jeg faktisk endnu, inklusive masser af EDO og SD RAM, samt to af de klassiske soundblaster AWE32 lydkort (fun fact: de er længere end mange moderne grafikkort)...
    Mangler dog stadig et gammelt system med ISA porte og det hele... Tjente faktisk en hel del ved at sælge SD RAM efter skiftet til DDR1 RAM, da SD RAM begyndte at blive monster dyre 100 kr. for en stang 256 MB da de kostede det femdobbelte på markedet :)


    Min kammerat var også ude for et par dage siden... to MSI bundkort (Socket AM2 og et socket 754 med CPU), et 8600 GT og et soundblaster x-fi lydkort... lydkortet fejler intet, men bundkortene og grafikkortet har et par kondensatorer der bulner... siden kondensatorer kan skaffes for et par kroner stykket, vil han finde loddekolben frem og skifte dem ud... Et ret simpelt indgreb selvom man ikke har den bedste forstand på elektronik :)


    Fik inspirationen fra et par youtube folk jeg har fulgt på det sidste, primært "uxwbill" og "vwestlife", de fikser også andet elektronik og giver godt indblik i hvordan man reparerer det meste...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Hej,
    Jeg ved ikke om det falder under samme emne......


    Men jeg har omkring 5 gamle ipods som er flade på batteriet og mere eller mindre "obsolete."


    Jeg kunne ikke finde på bare at kyle dem i skraldespanden, men den jeg ved bare ikke havd de kan bruges til andet en opbevaring af musik som en ekstern hard disk. Jeg har set på nettet, men det meste jeg kan få for dem er et par dollars.... hvis overhoved det!


    Er de værd at gemme på, eller kan man få en investering ud af at beholde dem, eller er de bare færdige?



    Robert :thumbup:

  • Ekstern harddisk er ca. Hvad de kan bruges til. Har du tænkt på at lede efter reservedele på ebay? Så kan du da bruge dem som musikafspillere igen.


    IPods kan softmoddes så de kan fungere uden om ITunes som en regulær USB pind, aka. "disk mode"

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Tak for at dele denne artikel. For nylig stoppede min CNC-maskine at fungerer korrekt, så jeg blev nødt til at sende den til reparation. Jeg har efter anbefalinger sendt den til xxx. Vi modtog maskine meget kort efter tilbage og den fungere som ny plus vi fik et par tips og tricks som vi faktisk måtte indse at vi ikke kendte inden. Det er godt der er eksperter på området ;)

  • lyder jo som en god ide, men lige med sådn en printer der, er det i min verden ikke bøvlet værd, du kan få en hel ny printer incl patroner til under 300.- nu om dage, for det meste kan det ikke svare sig og købe patroner , medmindre man har en eller anden afsindig dyr printer, det billigere og kyle lortet ud og købe en ny printer

  • Ja, det er sgu lige før, det er billigere at købe ny printer end at købe nye patroner :P


    Ja det er latterligt - Vores Laserprinter skal snart have udskiftet sin "patron" og en ny printer af samme mærke og type koster faktisk omtrent det samme som en patron. Fint nok at patronen man får med printeren "kun" printer en 500 sider, men de 2500 sider en ny patron kan printe er ikke til meget gavn hvis printeren dør ud inden da... :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • jeg går stadig og punker mig selv for ikke at have taget den gamle sega master system der stor i regnen på vores lokale skraldeplads....
    men har fundet meget andet godt psuer kabler og des lige...


    det skla lige siges at det kan betale sig at skralde støvsuger ledninger! det er god kvbalitet og det er ern virkelig billig m åde at skaffe lange forlængerledninger på :-)