ændring af core prioritet?

• jeg fik for nogle år siden fat i en QX9770 s775 cpu, og desværre er den nok ikke helt lige under pladen. Da jeg ikke har lyst til at hive pladen af, og har forsøgt med nyrenset plade og nyt AS5 flere gange, så håber jeg man kan få den til at benytte de 2 andre cores som priority 1 og 2, da de er en del køligere.

jeg har også prøvet med flere forskellige kølere og det er altså heller ikke der problemet ligger.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Hvilke temperaturer taler vi om, altså størrelsesorden? er det 30 og 40 grader eller er det langt mere?

har skruet ned for volten og en fin vandkøling på selve cpuen, og radiatoren er forstærket med en ekstra 140mm blæser på ydersiden...og der kommer nemt 40c varm luft ud af den under belastning. cpuen er ude i windows ca 50c på de 2 første cores og 35c på de 2 sidste, men under belastning i fx wow eller steam kan max temp også nå omkring 90c for de 2 første cores, og de 2 andre ligger på max 65c, hvilket er normalt nok ved 1,275v og 3,6mhz

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Ja der er i hvert fald noget som slet ikke er lige der.

Men det burde ikke ændre noget at skifte core. For normalt så er de 2 af dem typisk kun varmere fordi, at de konstant laver noget, hvor imod de sidste 2 hele siden slår fra og til og derved ikke arbejder nær så hårdt.

Men i denne situation virker det mere som om, at køleren generelt sidder skævt på CPU'en.. Måske du skulle lap'pe den (file den ned)?

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

• fragman

Det er din CPU's beskyttelses plade som er skæv hvilket er kendt på rigtig mange CPU'er til LGA 775. Du kan afhjælpe det ved at lappe den, så bliver den lige og får næsten ens temperaturer, dog skal du være forsigtig når du gør det, det er pillearbejde.

Her kan du få de slibe papirer som du skal bruge

link

Så slib den forsigtigt på en glasplade, fx et stykke drivhusglas og den bliver helt plan og dine temps. vil blive ens.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• ja har haft 3 forskellige kølere på uden det gjorde nogen forskel, og har siddet og kigget via coretemp og selv når den bruger alle 4 cores, hvilket den ofte gør, så er der stor forskel. er ret sikker på ebo har ret, men siden jeg sjældent er specielt heldig med den slags pillearbejde, så havde jeg håbet det kunne rettes lidt op via software.

• Fragman

Jeg kom lige i tanke om hvilken type køler som kan afhjælpe dit problem, producenten Prolimatech som laver Megahelem og Genesis kølerne bla. har en konkav bund netop for at kunne give fuld kontakt på Intels CPU'er.

Så vidt jeg husker er de, de eneste producenter som laver en køler specielt til Intel, for at imødegå den forskel i temperaturer på kernerne som vil opstå, når pladen er konkav.

Der er en bruger herinde, som har et avatar fra Juventus og han har god erfaring med at lappe en CPU og jeg ved, at han har gjort det ved flere core2X CPU'er, desværre kan jeg ikke lige komme på hans brugernavn, så der var måske noget hjælp at hente, så lige at det er Cyclups som er hans brugernavn.

Ellers har coolerkit i hvert fald 2 kølere, som kan afhjælpe dit problem

link

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

Rettet en gang, sidst af Ebo ().