Jeg har haft denne i7 2600K CPU i næsten et års tid, og har generelt ikke haft problemer med den, udover jeg synes den kørte en smule for varm. Dengang jeg samlede PC'en, var temperaturen ca. 35-40 grader under idle (delt ud kerne 1-4), og ved full load lå den ca på 60-65 grader, hvilket var acceptabelt men ikke fantastisk. Køleren der blev brugt dengang var en Antec Kühler 620, og systemet blev testet med Prime95.
Nu efter et lille års tid siger RealTemp 3.70 pludselig at CPU'en ligger omkring de 36-42 grader ved idle, og kommer helt op på 80 grader ved full load! Dog siger mit mainboard at den ligger ca. 10 grader lavere, hvilket jeg tvivler på er korrekt, da bundkortet vist ikke måler de individuelle kerners temperatur (ASUS AI Suite II software). Jeg skiftede så køleren ud med noget mere traditionelt, en Zalman CNPS9900 Max.
Det hjalp en hel del med Zalman køleren, og temps ligger nu på 34-38 grader ved idle, men dog stadig topper den 67-75 grader ved full load. Jeg har prøvet flere forskellige måder at bruge kølerpaste på. Jeg har fulgt vejledningen ved brugen af Arctic Silver 5, hvor man tegner en lille streg hen over CPU'en. Har prøvet med en klat i midten, og har også prøvet at smøre et tyndt lag paste ud over hele CPU'en med et plastisk kort, så det hele var jævnt fordelt. Absolut ingen forskel giver det.
Kan det virkeligt passe at en i7 2600K kommer så højt op med disse to kølere? Det virker ret underligt efter min mening. Feks. har jeg tidligere bygget en PC med en i5 2500k, samt en Antec Kühler 620 køler, hvor den max kom op på 55 grader ved full load. Det er heller ikke et problem med airflow, mit kabinet har en 200mm blæser i toppen og luften der kommer ud er slet ikke varm. Jeg har også prøvet at justere blæser hastigheden, ligefra silent til turbo, men det giver næsten ingen forskel.
Er der nogen der har et godt tip til hvad der evt. kan løse dette, eller kan CPU'en være defekt eller bare så skæv på toppen, at køleren ikke kan sidde korrekt?
PC Specs (hvad der sådan er relevante)
Kabinet: Antec Performance Mini 180
Bundkort: ASUS Maximus IV Gene-Z
CPU: i7 2600K (aldrig OC'et)
RAM: Corsair Vengeance DDR1600 8-8-8-24 1.5v
Top blæser 200mm, front blæser 120mm, CPU blæser 140mm.