i7 2600k CPU der bliver for varm

• Jeg har haft denne i7 2600K CPU i næsten et års tid, og har generelt ikke haft problemer med den, udover jeg synes den kørte en smule for varm. Dengang jeg samlede PC'en, var temperaturen ca. 35-40 grader under idle (delt ud kerne 1-4), og ved full load lå den ca på 60-65 grader, hvilket var acceptabelt men ikke fantastisk. Køleren der blev brugt dengang var en Antec Kühler 620, og systemet blev testet med Prime95.

Nu efter et lille års tid siger RealTemp 3.70 pludselig at CPU'en ligger omkring de 36-42 grader ved idle, og kommer helt op på 80 grader ved full load! Dog siger mit mainboard at den ligger ca. 10 grader lavere, hvilket jeg tvivler på er korrekt, da bundkortet vist ikke måler de individuelle kerners temperatur (ASUS AI Suite II software). Jeg skiftede så køleren ud med noget mere traditionelt, en Zalman CNPS9900 Max.

Det hjalp en hel del med Zalman køleren, og temps ligger nu på 34-38 grader ved idle, men dog stadig topper den 67-75 grader ved full load. Jeg har prøvet flere forskellige måder at bruge kølerpaste på. Jeg har fulgt vejledningen ved brugen af Arctic Silver 5, hvor man tegner en lille streg hen over CPU'en. Har prøvet med en klat i midten, og har også prøvet at smøre et tyndt lag paste ud over hele CPU'en med et plastisk kort, så det hele var jævnt fordelt. Absolut ingen forskel giver det.

Kan det virkeligt passe at en i7 2600K kommer så højt op med disse to kølere? Det virker ret underligt efter min mening. Feks. har jeg tidligere bygget en PC med en i5 2500k, samt en Antec Kühler 620 køler, hvor den max kom op på 55 grader ved full load. Det er heller ikke et problem med airflow, mit kabinet har en 200mm blæser i toppen og luften der kommer ud er slet ikke varm. Jeg har også prøvet at justere blæser hastigheden, ligefra silent til turbo, men det giver næsten ingen forskel.

Er der nogen der har et godt tip til hvad der evt. kan løse dette, eller kan CPU'en være defekt eller bare så skæv på toppen, at køleren ikke kan sidde korrekt?

PC Specs (hvad der sådan er relevante)

Kabinet: Antec Performance Mini 180
    Bundkort: ASUS Maximus IV Gene-Z
    CPU: i7 2600K (aldrig OC'et)
    RAM: Corsair Vengeance DDR1600 8-8-8-24 1.5v
    Top blæser 200mm, front blæser 120mm, CPU blæser 140mm.

• Sikker på du ikke bruger for meget kølepasta?

Eller at du ikke montere den skævt?

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

• Sikker på du ikke bruger for meget kølepasta?

Eller at du ikke montere den skævt?

Har spændt køleren på kryds, og den kan knap nok sidde skævt. Desuden skulle det være mærkeligt, at det lykkedes mig at sætte kølerne (2 forskellige typer) på 4-5 gange i træk. Har sku gjort det her i mange år :)

Men jeg er jo selvfølgelig intreseret i at høre, hvad temperaturer folk selv har opnået med deres i7 2600k CPU.

• Har du kendskab til din bios på dit bundkort ? hvis du har så kan du sætte PLL til 1.73v org er 1.8v som er alt for meget,så kan du hendte lidt der
    volt til ram,kan også være en orsag ;)

køre aldrig med auto set,det er en af de største fejl

• Hvis man ikke kører med høj multiplier og OC på cpu, så ville jeg diasable PLL.

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• Prøv og test computeren uden kabinetsiden på.

Falder cpu'en i temperatur, så er det fordi dit setup ikke får nok luft gennem kabinettet.

Er det forsat varmt, så nulstil bios.

• Jeg må lige undskylde, at jeg ikke lige har fået svaret folk, da jeg har haft lidt travlt med at spille Diablo 3 :D

Men jeg har fundet synderen... Jeg ved sku ærligt talt ikke om det er bundkortet eller CPU'en, men jeg tjekkede ved et tilfælde med CPU-Z, og den skrev at CPU vcore kørte på 1.470 volt.. WTF tænkte jeg, jeg overclocker sku da ikke! En i7 2600K CPU burde køre mellem 0.9 til 1.20 volt på vcore, som standard.

Jeg begynde at deaktivere alt det phase control fis fra starten af, dog virkede det ikke specielt godt. Når PC'en startede op og gik i BIOS, stod vcore til 1.10 volt, men så snart Windows startede røg den op op 1.470 igen. Efter jeg indstillede den manuelt til 1.150 skete der pludselig noget. Nu kører CPU'en 28-34 grader i idle, og max 53 grader ved full load ved Prime95 test. Har ikke testet med spil endnu, men jeg tvivler på der opstår problemer.

Er det mon bare et ASUS board der er gået amok her? Det er når vcore står på AUTO, at den fyrer volten af.

• Har du prøvet at resette til default?

Altså så du er sikker på det hele står som det skal fra fabrikken. Evt. Kan du jo tjekke om der er nogen opdates til BIOSen - men lad vær med at opdatere den, uden at hve prøvet det andet først.

• Har du prøvet at resette til default?

Altså så du er sikker på det hele står som det skal fra fabrikken. Evt. Kan du jo tjekke om der er nogen opdates til BIOSen - men lad vær med at opdatere den, uden at hve prøvet det andet først.

Opdaterede BIOS idag, for at se om der var nogen forskel, hvilket der ikke var (får ikke lov til at downgrade). Resettede, som altidens til default efter en BIOS upgrade, hvor vcore står til default. Så det er altså bundkortet der ikke fatter at justere vcore korrekt på CPU'en, når den er sat til auto.

En anden sjov ting den er startet på efter bios update, er når den kort aktiverer turbo boost ryger den helt op på 5.9 GHz og derefter ned mellem 1.6 GHz og 3.8 GHz, alt efter hvor aktiv CPU'en er. Det sker kun på et split sekund. Turbo boost burde ikke kunne overstige 3.8 GHz, og alt OC fnilderfnalder er deaktiveret i BIOS. Indtil videre har det ikke haft nogen betydning. Kan være en display bug ting.

• Ja det kan det selvfølgelig være, men det lyder godt nok mærkeligt.

• AUTO indstillinger i BIOS er rendyrket helvedesyngel. Nok ikke en dårlig idé at du har sat det manuelt :P

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H