OC gammel CPU

  • Hej,


    Jeg går med tankerne om at prøve at OC min 3½ år gamle CPU.


    Min com har disse specifikationer:


    Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 AM2+ 790FX Crossfire
    AMD Phenom X4 9850 Black OC 2.5GHz 125W Box
    Mushkin DDR2 PC2-1000 4GB CL5 Kit HP2
    Samsung Spinpoint 750 HD753LJ SATA II 32MB
    Samsung SH-S223F/BEBE bulk black SATA
    ASUS GTX 560TI


    Spørgsmålet går egentlig mest på om en ældre CPU dårligere kan klare at blive overclocket end en ny? Hvor meget vil i tro man kunne klemme ud af den uden at skifte køler?


    /B

  • På en stock køler kan man ikke forvente at få det helt store udbytte, så hvis du kan finde en god, billig køler til din AMD, ville jeg gøre det. Hvor meget du kan få, kan jeg dog ikke sige, hver chip er unik hvad angår OC og varme, så her hedder det at prøve sig frem.


    Ældre CPUere er ikke nødvendigvis ringere til at OC end moderne CPUere, derimod kommer det and på CPUens arkitektur, altså dens opbygning. En gammel Athlon XP klarer sig nok en tand ringere hvad angår at nå en så høj clock som muligt, da den i princippet ikke er lavet til at køre så hurtigt, er lavet med eldre teknologi osv.


    Ligeledes er en phenom II elendig til OC ift. en i7 fordi phenom serien som udgangspunkt er lavet til en lavere clock hastighed og ikke har den ekstra tolerance der skal til mht. turbo mode.


    Det er hvad jeg kan give dig, resten må du selv prøve :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Agena har en tendens til at blive meget varm meget hurtigt, så du skal have noget seriøs køling på. Du vil nok kunne hente en 300-500mhz afhængigt af hvor samarbejdsvillig den er og med en ordenlig køler selvfølgelig :)


    Køb en god køler der passer til am2, 3 og 3+, så kan du bruge køleren nu og hvis du vælger at opdatere platform til en nyere AMD ude i fremtiden.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Hvis du vil have en billig, så er denne et udemærket valg: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=461496#extra


    Hvis du vil have noget der ykker en del mere, så kan du prøve denne: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638849

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg ville ikke ofre mange 5 ører på den cpu, den yder dårligt standard, den clocker virkeligt dårligt og yder ikke meget mere hvis det lykkes (har selv ejet en magen til), så hellere nappe en Phenom II 965 til 754.-, den yder langt bedre stock, clocker godt og passer fint i dit bundkort.
    Link: http://www.pixmania.com/dk/dk/…?srcid=9713&CodePromo=oui

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Jeg ville ikke ofre mange 5 ører på den cpu, den yder dårligt standard, den clocker virkeligt dårligt og yder ikke meget mere hvis det lykkes (har selv ejet en magen til), så hellere nappe en Phenom II 965 til 754.-, den yder langt bedre stock, clocker godt og passer fint i dit bundkort.
    Link: http://www.pixmania.com/dk/dk/…?srcid=9713&CodePromo=oui

    Hej!


    Tak for input =) Har også læst mig til at den ikke clocker så godt.. Dog kunne jeg godt tænke mig at prøve det alligevel - skal jo starte et sted :)


    I mit bios er det ikke noget der hedder multiplier, til gengæld er der "CPU clock ratio" - det er det samme ikk?


    Denne står på AUTO (de må så være 12.5 right?) Hvis jeg sætter den til bare 13 så forøges CPUen til 2600 mhz right?


    Er klar over det ikke er det vilde, men det er bare for at lege lidt med det og se om temps stiger meget :)


    Volts bør vel ikke ændres ved sådan en lille ændring?

  • CPU Clock Ratio og Multiplier er en og samme ting :)


    Ved ikke hvor meget volt den kræver, men du kan jo bare hæve Ration og hvis den ikke vil, så hæve volten en smule efter, men med den smule mhz ekstra, så burde det ikke være en nødvendighed.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg ville ikke ofre mange 5 ører på den cpu, den yder dårligt standard, den clocker virkeligt dårligt og yder ikke meget mere hvis det lykkes (har selv ejet en magen til), så hellere nappe en Phenom II 965 til 754.-, den yder langt bedre stock, clocker godt og passer fint i dit bundkort.
    Link: http://www.pixmania.com/dk/dk/…?srcid=9713&CodePromo=oui

    Der står den CPU er til AM3 - Mit bundkort er vist AM2?... er det ligemeget?

  • Phenom II 965 har to memory controllere onboard, en til både ddr2 og ddr3 ram, de første Phenom II 920 og 940 havde kun en controller til ddr2.
    Her kan du se hvilke cpuer dit bundkort understøtter, faktisk kan det også tage en 6 kernet thuban magen til den Renegger har, du skal dog i begge tilfælde opdatere din bios til version F7G :9xo: http://www.gigabyte.com/suppor…pport-popup.aspx?pid=2690




    Ps. Dit bundkort understøtter kun DDR2 ram, mener kun du kan bruge 800 Mhz moduler hvis du vil have 4 i, hvis du vil køre højere hastighed kan du kun have 2.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

    Rettet 2 gange, sidst af Razorblade ().

  • Kørte faktisk min 1090T på et am2+ bundkort med ddr2 til at starte med, så ja det kan man sagtens.
    Jeg ville dog lede efter en brugt Phenom II i stedet for at købe en ny. Alt fra 955 til 1100T giver dig både ddr2 og 3 memory controller, så de også kan bruges i de nye 990fx baserede bundkort, hvis du skulle opgradere senere hen.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Phenom II 965 har to memory controllere onboard, en til både ddr2 og ddr3 ram, de første Phenom II 920 og 940 havde kun en controller til ddr2.
    Her kan du se hvilke cpuer dit bundkort understøtter, faktisk kan det også tage en 6 kernet thuban magen til den Renegger har, du skal dog i begge tilfælde opdatere din bios til version F7G :9xo: http://www.gigabyte.com/suppor…pport-popup.aspx?pid=2690




    Ps. Dit bundkort understøtter kun DDR2 ram, mener kun du kan bruge 800 Mhz moduler hvis du vil have 4 i, hvis du vil køre højere hastighed kan du kun have 2.

    Se det jeg har understreget ovenfor - fatter det ikk helt... Betyder det at hvis jeg får en nyerer CPU (som den du foreslog) så kan jeg køre med ddr3 ram? Ellers må du lige forklare :P


    og til det nederste - hvis jeg køber 2x4GB ram. Kunne jeg så tage nogle hurtigere end 800 Mhz? hvor hurtige?

  • Phenom II 920 940 kan kun køre med ddr2 ram, så de vil virke i dit nuværende, men ikke hvis du køber et nyt boaeørd med ddr3.
    Phenom 925, 945, 965, 1055t, 1100T m.fl. Har både ddr2 og ddr3 controller og vil derfor virke i dit nuværende bundkprt og hvis du selere køber et am3 eller am3+ bundkort.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Kan vist godt genbruge denne tråd...


    Jeg har nu OC cpuen med beskedne 100mhz. og det kører - Jeg undrer mig dog over hvordan "Mulitiplier AUTO" funktionen virker... Før jeg satte den på 13X stod den på AUTO. Og i CPU-Z skrev den at det var 6.5X og dermed 1300 Mhz.


    Så mit spørgsmål er - når den står på AUTO Justerer den sig så op og ned som der er behov for? Eller har min CPU altid kørt med 1300mhz? :D


    Derudover - Jeg prøvede at stressteste CPU'en i OCCT, og der crashede computeren på under et min... (IKKE pga. varme) Kan det være fordi jeg skal øge volts til cpu en smule pga det svage OC?

  • Opret din egen tråd, så det ikke bliver så roddet med flere topics i samme tråd.


    Du skal dog vælge at tilføje lidt oplysninger om dit system også, da det ellers bliver ret svært for os, at hjælpe dig.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Det er vist min egen tråd :)


    mit system:


    Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 AM2+ 790FX Crossfire
    AMD Phenom X4 9850 Black OC 2.5GHz 125W Box
    Mushkin DDR2 PC2-1000 4GB CL5 Kit HP2
    Samsung Spinpoint 750 HD753LJ SATA II 32MB
    Samsung SH-S223F/BEBE bulk black SATA
    ASUS GTX 560TI

  • LOOOOOL :D


    Så fik jeg også lige en god griner af mig selv her ;P


    Auto funktionen justerer vist selv efter behov, og ved OC, ville jeg slå så meget auto fra og gøre manuelt som muligt.


    Der kan være flere ting. Det kan også være NB der mangler volt, men med OC er det meget pillearbejde, da ingen chip er ens. Hvad var temps da du testede? Ikke kun på cpu.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H