forskydning af base i forhold til heatpipes på NH-L12

  • Hej Tweak.


    Jeg har bygget mig en mini-itx pc og leder efter en lydløs cpu-køler dertil. Der drejer sig om en i5 2500k på zotac z68-itx wifi i silverstone sg07. Jeg blev et begejstret da jeg så den nye NH-L12 fra noctua. Problemet er bare at de 4 heatpipes på vej fra kølerens base rager 65 mm bagud (målt fra centrum af basen), link. Derfor overlapper den med grafikkortet. Ved at se på andre kølere der passer er jeg kommet frem til hvis at det kun drejede sig om 55 mm vil den passe.
    Mit spørgsmål er derfor om nogen af jer har erfaring med at forskyde basen i forhold til de heatpipes den sidder fast på? kan det lade sig gøre? Hvordan er basen fastgjort til heatpipes? Erfaringer fra andre kølere er også meget meget velkomne.


    Venlig hilsen Lauge

  • uh ha


    Du har et problem, som du skal være meget varsom med at rode i.
    Noctua's heatpipes er normalt loddet fast i basen, så begynder du at brække alt for meget med basen, så kan en lodning flække og din varme overførsel vil være gået fløjten.


    Heatpipes er tynde kobberrør, så alt andet lige så skal de varmes godt op inden du begynder at brække med dem.
    Jeg har så bare mine tvivl om at det kan lade sig gøre med en blæse lampe og stille og roligt brække med dem uden at det går helt galt.
    Du skal lige tage med i betragtning, at udformningen af heatpipes er lavet efter den bedste varmeoverførsel(effektive) kontra den væske mængde( flydende gas) som er i de heatpipes, så der skal ikke mere end et lille hul eller utæthed til, før den heatpipe ikke virker mere.


    Jeg ville nok kigge efter alternativer til den Noctua i første omgang, altså low profile CPU køler.


    Jeg kan se, at der er nogle alternativer her på siden, bla.


    cooltek


    Scythe


    Har du ikke mulighed for at vende køleren rundt og derved få lidt mere frihøjde ?


    Kan så osse lige at, at de har en opgraderet version, af den køler, som du spørger om.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.