motherboard

  • Hej Tweak


    Jeg skal til at købe et nyt bundkort i den nærmeste fremtid men har haft disse punkter i tankerne


    - har en cpu i7


    - skal passe til nvidia quadro 4000


    - skal helst kunne understøtte DDR 3 1800 mhz eller mere. (lige nu har jeg 2x 4 gb corsair domination 2033 mhz)


    - SSD


    lige nu kører jeg med Asus Rampage II Exstreme men har hørt at man kan få bedre bundkort til arbejds stationer som denne computer hovedsageligt skal bruges til. jeg kan godt lide et stort kabinet så har lige købt cosmos 2 fra Coolermaster så plads er ikke noget problem. nogen ideer til hvad burde anskaffe sig eller om jeg burde vente til der kommer noget nyt. computeren skal bruges til disse følgende ting.


    - Autodesk Revit.
    - bimm
    - Sigma
    - lidt spil.
    - og tja det sædvanlige surf osv. ved ikke hvor meget man skal vide for at bestemme sig for et bundkort.
    - pris ja max 3000 kr ca.

  • Så vidt jeg kan se er din platform socket 1366, derfor kan jeg ikke umiddelbart se nogen grund til at skifte bundkortet, hvis du ikke samtidigt skifter CPUen.


    Til socket 1366 er udvalget af bundkort meget begrænset, i og med at der sådan set kun er intels x58 (og server/workstation varianter af det til Xeons) chipsæt at vælge i mellem, da dit bundkort allerede er i den bedre ende til den klasse ser jeg ingen grund til at skifte det.


    3000kr er ikke meget i workstation sammenhæng (især hvis du samtidigt skal have ny CPU), derfor vil jeg anbefale dig at spare lidt flere penge op, så du har råd til det. En ide kunne være at sælge den gamle CPU og bundkort, men du får nok ikke råd til den dyre løsning med socket 2011 platformen.


    Alternativt kan du kigge på løsninger der forbedrer ydelsen af det hardware du har i forvejen, dvs. bedre kølere så du kan overclocke osv.


    Du må i øvrigt meget gerne finde ud af præcist hvilken CPU der sidder i din computer(CPU-Z kan bruges til at finde ud af det bla.).
    Hvor mange grafikkort har du? det er meget muligt at hvis du skifter vil en computer baseret på en Ivy bridge CPU og et tilsvarende bundkort være rigeligt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • det er en core i7 920 2.67 GHz med en Noctua NH-U12P køler,


    jeg har 1 grafik kort i. og regner ikke umiddelbart at få mere i. til den tid kan det nok kun svare sig at få sat et bedre i.


    kan jeg få lidt mere forklaring på det du kalder "Ivy bridge CPU" da jeg ikke er nogen form for ekspert, langt fra :)

    har fundet noget på

    http://www.comon.dk/art/204221…de-ivy-bridge-processorer men som sagt er jeg ingen ekspert og det der forstår jeg ikke så meget af.


    de 3000 kr er grundet at så havde folk et maks beløb. så de havde noget at "lege" med.


    jeg skal have købt nogle flere ram så den kommer op på 16 gb. da autodesk selv anbefaler minimum 12 gb. og da domination kun sælges som 2x 4gb :)



  • Eftersom du ikke regner med at sætte flere grafikkort i computeren, får du ikke nok ud af intels socket 2011 platform til at jeg vil anbefale den.


    Ivy bridge, er kodenavnet for Intels næste generation af CPUer til socket 1155, den forventes at udkomme i næste måned, derfor skal man naturligvis tage det med i betragtningen hvis man kigger på opgradering osv. nu.


    For 4000kr, burde du kunne købe et bundkort der matcher Ivy bridge, deres highend ivy bridge cpu (koster formentligt ca. 2000kr ligesom i7-2600K) samt 2x8GB RAM
    Det forudsætter at du sælger dit nuværende bundkort, CPU og RAM.


    Men.... umiddelbart syntes jeg dit nuværende setup burde kunne fungere fint, dit bundkort er ikke af ringe kvalitet og du vinder ikke umiddelbart det store ved at skifte det.


    Det vil nok være en god ide at købe mere RAM, især da i7-9x0 serien er beregnet til triple channel konfigurationer, dvs. man skal helst have enten 3 eller 6 moduler RAM, men som du selv er inde på, er det lidt svært kun at købe 1 modul.
    Umiddelbart kunne du købe 3 af disse moduler: LINK og så sælge dine nuværende (man skal helst ikke blande to typer af RAM, hvis de anvender forskellig spændingsforskelle).


    Derudover, kan du overclocke din CPU, din køler burde være god nok til at du kan få noget ud af det.


    Hvis du gør det kan du spare nogle penge, dem kan du så meget passende spare op og så købe en CPU fra generationen efter Ivy bridge.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.