'Thief Gold' & 'Thief 2: The Metal Age' genudgivet!

  • Thief Gold og Thief 2: The Metal Age er nok de to bedste spil jeg nogensinde har spillet, sådan overall, og de var nyskabende idet de skabte subgenren 'First-Person Sneaker' hvor man skal snige sig rundt i banerne, helst uden at skade modstandere, men stadig med mulighed for at gå grassat og nakke alle hvis man har lyst og i mit tilfælde har det resulteret i et gedigent blodbad når jeg spillede! :D


    Handlingen er henlagt til middelalderen, så ens våben består af kølle, sværd og en bue med en hel række af forskellige typer pile, nogle til at slukke fakler, andre til at bedøve modstandere, og atter andre til at dræbe med. Man har dog også flashbombs og andre mere avancerede hjælpemidler til sin rådighed.
    Det fedeste er dog stadig hvor gennemførte begge titler er, missionerne, voiceover, detaljer, og især stemningen som er helt fantastisk!


    Desværre er udviklingen inden for PC og gaming jo sådan, at spil bliver teknisk forældede, så det er noget tid siden de to titler var i stand til at køre på moderne computere, men heldigvis har GoodOldGames(.com), som 'restaurerer' gamle spil så de kan køre på moderne computere, nu taget sig kærligt af Thief Gold (en luksus udgave af den første titel i serien, 'Thief: The Dark Project' med nogle ekstra missioner inkluderet) og Thief 2: The Metal Age og genudgivet dem!


    De to første Thief titler har en hel del år på bagen (udgivet i henholdsvis 1998 og 2000), så de er mere rettet mod folk som elskede og derfor savner dem, men her er en Walkthrough af første mission fra Thief 1/Gold, Lord Bafford's Manor så du har en ide om spillet og dets grafik:



    De to titler kan erhverves hos Good Old Games for $10 stykket, men da titler fra GoG er copyright-fri, kan man frit dele dem med andre!


    Thief Gold


    Thief 2: The Metal Age



    Jeg spiller jo så ikke selv mere, men lige nu klør det godt nok i trigger-fingeren...!

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • ...titler fra GoG er copyright-fri, kan man frit dele dem med andre!

    Niks! Det er stadigvæk de gængse regler for copyright til stede på GOG titler. De køber licenser for at få lov at sælge spillene videre på IP holdernes vegne. Du må absolut ikke piratkopiere spillet til alle dine venner. :pinch:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • I så fald har de ændret det på et tidspunkt, for da jeg købte de første titler for år tilbage slog de sig bl.a. op på, at deres titler var DRM-fri og at man frit kunne dele dem og der var da heller ingen tjek af copyright eller brug af CD-keys eller lign.
    Det er så ikke utænkeligt, at de har ændret det, for der er sket meget siden dengang, mange af de store distributører er kommet til, og de kan måske ikke li' tanken om DRM-frihed, men jeg har ikke fulgt med i udviklingen, såååå...

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • DRM fri? Ja. Men at få lov til at videregive dem? Aldrig.


    Edit: Du må låne spillet ud så at sige, men det betyder ikke at du har ret til at købe et spil og dele med dine venner på en mere permanent basis. Fair use politikker.


    Fra forumet

    Quote

    GOG politely asks you (I think it's somewhere in the FAQ) to treat the games you buy as you would treat a book or something similar. Which means: Lend them to your friends, but don't use them yourself while you do. Which is pretty forthcoming from GOG considering that only one person (i.e. you) bought a license. Obviously, mass distributing a single game you bought among your acquaintances will not do GOG any good and isn't allowed either.


    Fra deres (GOG's) egen FAQ



    9. Can I install one game both on my laptop and desktop PC at home?
    Yes. We do not limit the number of installations or reinstallations, as long as you install your purchased games on PCs in your household. So yeah, if you've got a render-farm in the basement, you might actually break the world record for the number of legal Fallout installations in one household. However, if you think about installing your game on a friend's PC or sharing it with others then please don't do it, okay?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet 2 gange, sidst af HerrMansen ().

  • Men anyway - offtopic.


    Thief er en udmærket serie - dog er jeg mere til 3'eren end de to første. Jeg fik aldrig prøvet dem før at de var "gamle", så jeg har ikke rigtigt noget nostalgisk bånd med dem. :thumbsup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nå, du har lige fået editet det nogle gange, inden jeg har fået tid til at svare...men jo, da GoG startede op var det iflg. siden okay at dele, men der er sket meget med GoG siden da, så de har altså nu ændret det til, at de helst ser at man lader være, hvor det så er en moralsk beslutning den enkelte må tage. Jeg har så ikke delt nogle af mine titler med andre, men kan da ikke udelukke, at jeg ville have gjort det i fremtiden, hvis jeg havde fortsat med at game...


    Jeg prøvede kun demoen af Thief 3 men det var ikke lige mig, dels var der et for stort spring fra de to første titler og dels var det ikke så 'gribende' som jeg havde håbet på...men udviklingen af Thief 4, eller Thi4f, er i gang og har været det et stykke tid, men hidtil har der været fuldstændig lukket af, så aner intet om det eller selve udviklingen...men uanset hvad kommer jeg ikke selv til at spille det.

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • men jo, da GoG startede op var det iflg. siden okay at dele, men der er sket meget med GoG siden da, så de har altså nu ændret det til, at de helst ser at man lader være, hvor det så er en moralsk beslutning den enkelte må tage.

    Ja jeg har jo siddet og gravet. 8)


    Og nej - det er absolut ikke et et spørgsmål om morale. Det er om noget et spørgsmål om at de har haft deres regler i orden. Uanset hvad de siger må de ikke give dig fripas til piratkopiering hvis de ikke har fået tilladelse af de rettighedsholdere de sælger for - hvilket de ikke har.


    Men nok regelprædken fra mig af. :wacko:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis GoG vælger at distribuere spil på en måde så købere kan forære dem væk uden problemer, vil jeg nu nok mene, at det handler om moral (og ikke 'morale'), for den enkelte kan vælge om han/hun vil forære det til andre eller ej, hvilket er et spørgsmål om den enkeltes moral; nogle vil være ligeglade, andre vil lade være fordi det er forkert.
    Hvis GoG har købt rettighederne til en titel som de vistnok gjorde med nogle titler i opstartsfasen, kan de jo vælge helt at forære dem væk, hvis de skulle have lyst, de kan gøre hvad de vil med deres egen ejendom. Sidenhen er de store distributører så kommet til, da de lugter penge fra et nyt marked for gamle spil, og de vil sikkert ikke acceptere de slappe regler fra opstarten, hvilket er meget forståeligt. Men som dette marked vil vokse vil der jo nok komme DRM-tjek på et tidspunkt...

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)