GPS tracker - afstandsmåler

• Har prøvet at finde en billig GPS tracker eller afstandsmåler.

Det er afstanden fra mig til en båd jeg vil måle, så jeg ved at den hver gang kommer ud på samme afstand.

Det skal foregå live så jeg kan følge afstanden i meter.

Nogen der er faldet over sådan en dims?

• Du skal bare have en alm GPS tracker. Man kan få mange der benytter sig af SMS til at broadcaste positionen til din mobil. Dog kan systemet ikke fungere 100% live. Dertil skal du muligvis have en laptop eller lignende stående på båden med satellitopkobling (nok ikke det smarteste hvis det er en åben båd:P)
    Denne laptop har en GPS modtager, en satellitforbindelse og et webserverprogram om bord.

Webserverdelen kan sende laptoppens GPS koordinater ud til din mobil via internettet (kan evt. gøres lettere ved at opdatere et JSON eller XML dokument med korte mellemrum). Desuden skal du nok programmere en app selv, der kan sammenligne mobilens og laptoppens koordinater via internettet. Herfra er det relativt nemt at udregne afstanden i fugleflugtslinje mellem dig og båd.
    Uanset vil det være et plus hvis trackeren kan sende via satellit, det er sikkert alligevel billigere end at sende en SMS hvert 5. minut :D

Civil GPS har en nøjagtighed på 10 meter, så du vil self. ikke få en helt præcis angivelse. Plusset ved systemet ovenfor er self. også at andre informationer kan sendes fra båden til dig i næsten real time.

HER findes matematikken bag udregning af distance mellem to GPS koordinater, som bonus er der også en algoritme lavet i javascript.

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• Det skal være live og jeg behøver slet ingen koordinater eller en plet på et kort.

Jeg skal bare vide distancen fra mig til båden. Og båden er for øvrigt en fjernstyret båd.

• Så er det næsten sådan en golf-afstandsmåler du skal have fat i. Alternativt kan det være en laser-afstandmåler (håndværker-ting) kan bruges.

/ask