Udskiftning af Intel T4200

• Hej Tweak

Jeg går med tanken om at opgradere min cpu i den bærbare. Jeg er dog meget i tvivl om hvilken type der vil være kompatibel med mit bundkort og bios. Jeg har efterhånden læst rigtig mange informationer rundt omkring, men jeg mangler lidt noget info fra der har prøvet på et nogenlunde lignende situation.
    Jeg vil selvfølgelig gerne høre fra alle andre også, da både succes og fiasko historier er gode at vide for min beslutning.

Lidt info om maskinen:

Produktnavn: HP Pavilion DV6-1234-eo

CPU: Pentium T4200 – Penryn – Socket P 478, 1MB L2 Cahce, @2.0GHz,
    45 NM , stepping A, Rev. R0, FSB 800 MHz, Bus 200MHz
    Intructions: MMX, SSE, SSE2, SSE3, EM64T

Bundkort: Hewlett-Packard model 3628,
    Chipset: Intel PM45, rev. 07 – Southbridge Intel 82801M (ICH9-M)

Bios: HP version F.44 – 04/06-2011

Ram: DDR 2, PC-6400 2x2GB CL6

GFX: HD 4650 1 GB DDR3, PCI-E x16

Jeg håber det er info nok og at det kan lade sig gøre. Jeg glæder mig til at høre fra jer

Hilsen Jesper

• Hvis jeg bare kan spare den mindste tid på at computeren starter op, håndterer officepakken, el-beregningsprogrammer, skift mellem flere opgaver, så giver det værdi for mig.
    Så vil jeg mene at ved at købe en brugt cpu til 400-500kr i stedet for at købe en helt ny pc til mange tusinde kroner i den grad godt kan svare sig.

Det er ikke noget problem selv at skifte den, jeg vil egentlig bare gerne vide hvilke typer cpu´er der er kompatible med mit setup.

• Jeg ville helt sikkert købe en SSD. Hvis du absolut vil skifte CPU´en, så tjek hvad der sidder i de større modeller i samme serie.

Samme råd herfra.
    SSD'en vil give et rigtig godt performance boost.
    Undersøg evt. om du kan putte 2 x 4 gb ram i også - så skal du bare se løjer.

CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

• Jeg kan nu bekræfte at min opgradering at min laptop.

Jeg har fået smidt en P8600 @ 2.4 GHz, 3 Mb L2 Cache & 1064 MHz FSB. Den gamle T4200 kørte ved 2.0 GHz, 1 Mb L2 Cache & 800 MHz FSB.

Jeg kan mærke stor forskel i måden computeren nu håndterer windows og de programmer jeg bruger. Samt de spil jeg spiller, som efter nutidens standard ikke er særlig krævende.

Næste skridt er højst sandsynligt Seagates Momentus XT HDD på 500 GB. :9xo