Hjælp til stabil 4ghz på amd 1090t.

  • Hej


    Har nu prøvet at rode lidt frem og tilbage i bios for at få min cpu stabil på de 4 ghz og måske op på en 4.2. Men vil den slet ikke gå med til. Den kan fint starte op i windows og ligner det kører stabilt. Men tilfældige crash sker.


    Har så bare blevet ved med at sætte volt lidt mere op men tænker om det kan være noget helt andet der sætter grænsen.


    Mit bundkort er asus formula IV, køler h70. Mine nuværende indstillinger er
    bus:200
    Multi:20
    cpu volt: 1.45.
    Har sat ram til de rigtige timings og 1600mhz og volt til det de skulle have 1.65.


    Men her er så mit spørgsmål. hvis man nu ændre bus en af de der bus eller multi vil det så have nogen negativ/positiv effekt ? eller vil det intet ændre.


    Eller om der er andre ting jeg skal kigge lidt på der kan sætte grænsen. er fx det med NB og volt til NB. Samt en feature der hedder CPU/NB freg og volt.


    Og den sidste ting der er den feature LLC. har læst om den men kan ikke rigtigt se om den skal være på eller taget af. tror også der var en tredje option som 50 %.


    Håber nogen har tid til at hjælpe, og komme med nogle gode råd.


    Noob2009

  • Jeg kører uden LLC, fordi den overvoltede. Det resulterer så i at den nu er lavere end hvad der står i BIOS (i stedet for højere som med llc på).
    Så uanset hvad, så skal du ind i windows og aflæse din volt på cpu (for du kan ikke stole på bios) via et program som cpuz. Du skal måle både under idle og load (kør evt. Prime95 for at se load).


    Du skal kigge på alle voltsettings, frekvenser og hvad du ellers må støde på. Så få indstillinger på auto som muligt.


    Sidder ikke ved min PC, så kan ikke lige fortælle dig mine egne indstillinger. Personligt ville jeg gå efter de 4ghz og glemme de sidste 200mhz ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Med hensyn til brug af bus eller multiplier, så ville jeg gå udenom ændringer i bushastighed på cpu og kun benytte multiplier, da frekvenser på ht, ram og nb-cpu også vil ændre sig i takt med du hæver frekvensen. Så for at holde det så simpelt som muligt benyt da multiplier.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • hej Renegger.


    Tror du har ret i det er bedst jeg bare ændre multiplier. Da det andet med en masse nye forskellige frekvenser ville give flere problemer en gavn.


    Har også testet lidt med prime95 og kunne heller ikke lige finde ud af hvorfor min volt steg med 0.6+-. prøvet så at tage cpu calibration af her i dag. men havde glemt at tage højde for at man så ikke kunne regne med volten i bios. så den crashet hurtigt i windows.


    lige et spørgsmål til det der Loadline calibration. Der er en til cpu og så en til NB/CPU har du så disabled begge?


    og medhensyn til alle de andre frekvenser end lige cpuen i min bios. er de på auto. derfor jeg tænkte om man skulle give lidt mere volt til nogle af de andre ting for at de ville følge med cpuen.


    Noob2009

  • Har du målt dine forskellinge spændinger med et voltmeter? Har dit bundkort ikke det der Probe It, mener jeg det har så tag og få fat på et ordentlig voltmeter og så lige se hvordan de ligger i forhold til hvad bios og windows siger =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Det med overvolt med LLC er en kendt "fejl" på vores bundkort, så der er ikke så meget at gøre andet at finde ud af hvilken måde man helst vil omgås det.
    Jeg er rimelig sikker på, at jeg har disablet alle LLC, men start da endelig med den på CPU og så smæk volten noget højere op. Så kan du evt. slå den fra på NB/CPU, hvis du stadig render panden mod muren.


    Jeg har hævet volten på alle de andre settings, eller i hvert fald indstillet manuelt. Hvis du laver en googlesearch, så kan du finde en masse forskellige guides og indstillingsmuligheder. Bare husk at det ikke er ens for alle systemer da alle chips er forskellige, men fælles for 1090t er dog at stort set alle kan rende 4ghz næsten eller 100% stabilt.


    Min vcore ligger mellem 1.437-1.465 afhængigt af idle/load, men kan ikke huske den præcise indstilling i BIOS. Det er bare at smide volten op et lille stykke ad gangen til du kan køre prime nogenlunde stabilt og så kan du begynde at kigge på de resterende settings.


    Der er så mange settings på det bundkort, at jeg selv er inde og ændre på noget nyt, fordi det viser sig at nogen ikke var indstillet helt så alle spil/programmer kan klare sig hele vejen igennem - hvorimod mit gamle kun havde halvdelen af de settings.


    Så det bedste råd er
    1: Google det
    2: Trial and error
    3: Start forfra med 1 ;)


    Edit: Se evt. denne video (har ikke selv set den): http://www.youtube.com/watch?v=mlblC1RlKbk

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Har faktisk set den der video og en andre guides på google.


    Men stadig synes jeg ikke han ændrer så meget i den andet end det jeg også har gjort. Er dog en settings jeg ikke har ændret i min bios. Det er den settings der hedder Extreme OV. Min er på disabled og kan se han sætter den til enabled. kunne ikke helt finde ud af hvad den gjorde. Når du for tid til at tjekke i din bios må du meget gerne sige hvad du har sat netop den feature.


    Eller tror jeg også bare jeg må rode med de forskellige settings og se hvad der kan blive stabilt. Prøve at give manuelt volt til de forskellige ting i stedet for den er på auto.


    Kan da også bare være jeg har en dårlig chip der ikke magter opgaven ved 4 ghz.


    og tak for hjælpen ind til videre.

  • Jeg poster mine settings, når jeg lige finder tiden :)
    Har du prøvet med 3,8ghz? For du kan starte der :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Den kører som fint på 3.9. hvor der bare er ændret på multiplier og volt. synes bare der "stort" spring i volten fra 3.8 til 3.9 og derfor jeg godt ville have den op på de 4-4.2 da jeg ellers synes at det er for meget volt bare for 100mhz mere. :)


    og har set en del der har fået den stabil på de 4.2. så synes jeg burde kunne få den op på de 4ghz, men har dog ikke fået den med til det endnu ;(

  • Det er et spørgsmål om at blive ved længe nok ;)


    Af ren nysgerrighed, hvad har du så ellers i systemet?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • mit system består af:



    Cooler Master HAF 922 midi tower.
    Asus Formula IV
    Amd x6 1090T - H70
    4x2GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz
    5970+5870 i trifire
    Corsair HX1000W
    7200 std. harddisk. (bliver dog snart udskiftet med en SSD eller to) når man engang for taget sig sammen.

  • Hvordan performer det trifire? Kunne være man slulle prøve det ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Yeah.. Men sådan er det også lidt med hd5970 alene, synes jeg. Det er dog stadig et super lækkert kort :)
    Skal helt sikkert prøve med 2stk hd5970 på et tidspunkt, bare for at sige, at man har været der ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H