OC af Phenom x6 1100T på Asus m4n68t v2

• Hej igen herinde! :)

Jeg er interesseret i at få lidt mere liv ud af min CPU, og jeg vil ærligt erkende, at jeg er lidt blank på området, eftersom ingen af de ting, jeg har forsøgt mig med har virket endnu.

Jeg tillader mig at poste et pic af BIOS opsætningen, så I kan hjælpe mig med, hvad jeg skal pille ved for at opnå ca. 4ghz, hvilket jeg vil mene er mere end muligt på denne CPU jf. adskillige andre brugeres statements. :)

Der er monteret en Arctic Cooler Freezer Rev. 2 på CPU'en.

Håber I er friske og "up for the task"? :)

Pic følger herunder:
    http://imageshack.us/photo/my-images/209/fotoez.jpg/

Pfh. mange tak for feed back og god lørdag til Jer alle! :)

• Du bør manuelt sætte alt lige fra volt på cpu til NB.

Jeg kan sagtens sidde og lire en masse tal og indstillinger af, men det vil du nok ikke få meget af.

Jeg stiller ikke på CPU-frequency, men kun på multiplier.

Slå alt Loadline Callibration fra, da det får dine volt-indstillinger til at stige alt for meget.
    Så er det langt bedre at sætte dem manuelt og holde øje med vcore (CPU) og vdrop, dvs. at den nok er reelt er lavere end der står i BIOS - hvilket kan ses med CPUZ inde i windows (husk også at aflæse den både under pres og idle, for der kan den også variere).

Min vcore ligger på 1.40-1.50 afhængigt af belastning, men skal nok have et lille nøk opad, når jeg kommer til det. I BIOS står den noget højere end 1.50, men sådan er det med vdrop.

Når du så har fået CPU og nordbro til at køre, så kan du kigge på HT-Link og alt det andet. Husk også at dine ram skal have de rigtige indstillinger.

Vigitigt:
    Du skal ikke være siker på at din køler har hvad der skal til for at nå 4ghz, men hold øje med dine temps - både chipsæt og cpu er ret vigtige i hvert fald.
    Derudover er jeg heller ikke sikker på hvor egnet det bundkort er til OC, men det finder du vel ud af ;)

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

Rettet 2 gange, sidst af Renegger ().

• Renegger

Det fatter jeg da lige hat af, fordi loadline callibration, er da netop udviklet til at undgå v-drop ?

Kører jeg uden det er slået til, så hopper mine volt indstillinger osse lidt vel meget, men er det slået til, så er volt stabilt ?.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• På mit kort giver LLC sindssygt høje stigninger under belastning og ender med at den faktisk overvolter.. Ved ikke om det kun er på mit kort, men hvad jeg har kunne finde ud af så anbefales det at slå fra - i hvert fald på Crosshair IV.

Om ikke andet så har jeg en langt mere stabil maskine nu, end med LLC aktiveret :)

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• Mit kort har den effekt... LLC holder volt stabil, men overvolter lidt når det er slået fra. LLC sørger for at holde spændingen stabil ved tungt load, men på nogle mobos overkompenserer systemet og spændingen stiger, uanset kan det være en ide at lege med indstillingen og se hvad der duer...

OP: En god regel er, som før sagt, så lidt på auto som muligt.
    Via nogle programmer (herunder Coretemp) kan man finde CPUens VID nummer, der indikerer dens standard spænding. Brug dette til at sætte CPU/NB spændingen optimalt.

Sæt PCI-e overclocking til 100 for at sikre PCI-e frekvensen er låst (ikke altid tilfældet på auto)

HT overvoltage kan stå på auto medmindre du overclocker via basefrekvens, altså på den gammeldags måde...

CPU Overvoltage... Fungerer nok med at BIOS finder CPUens VCore selv og lægger x antal V til. Hvis du aldrig har brugt indstillingen (og kører stock voltage), så se om den kan sættes til 0.00 eller disabled. Hvis vcore holde CPUen tilbage, så brug denne indstilling til at tilføje lidt juice, men husk, CPUen bliver varmere af det...
    Alt der har med VCore at gøre på auto er som regel djævelen selv... nogle bundkort kan som standard overvolte noget så kraftigt hvis ikke lige de kan opfange vcore korrekt. Mit P5Q premium har for vane at give min CPU ca. 0.1 v for meget ved auto, hvilket lægger ca. 10 grader oven på de temps jeg ellers kører med (71-72 grader load med korrekt voltage @ 3.33 GHz, versus 85 grader load med vcore på auto, samme frekvens)

VDDNB overvoltage: Sender større spænding til Northbridge, ikke umiddelbart nødvendig ved OC på multiplier, men kan give lidt ekstra stabilitet til et OC.
    Loadline calibration: Forklaret før

Memory timing og voltage er ikke umiddelbart noget du skal bruge, da du OC'er på multiplier, men det kan blive godt at bruge senere hen i optimering af dit system. Voltage kan med god samvittighed sættes en lille tand op (især med god køling på RAM) og timings kan strammes til lidt ekstra guf ;)

chipset overvoltage: kan fint stå til auto, den overvolter så vidt jeg husker southbridge, men der er ikke som så en grund til at gøre det...

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

Rettet en gang, sidst af Foxx ().

• LLC har vist meget forskellig succesrate på de forskellige kort, men det vil helt sikkert være en god ide at teste med Prime95 imens man ser på cpu voltage i idle og load - så kan man altid prøve med LLC enablet og/eller disablet og finde frem til bedste resultat.

Personligt måtte jeg også sætte memory voltage manuelt, da det gav langt bedste resultat... Det er her trial-and-error kommer ind, for det er vitterligt hvad man er nødt til. Jeg brugte fem timer minimum på at indstille Crosshair IV, der krævede markant andre indstillinger end mit Asus M4N82.
    Så det er svært at komme med de gyldne nøgletal, for de findes sjældent.

Rettet en gang, sidst af Renegger ().

• Min vcore ligger på 1.40-1.50 afhængigt af belastning, men skal nok have et lille nøk opad, når jeg kommer til det.

• Min vcore ligger på 1.40-1.50 afhængigt af belastning, men skal nok have et lille nøk opad, når jeg kommer til det. [Blocked Image: http://www.bosin.info/g.gif]

Hvad ligger din frekvenser så på? :)

• man skulle jo tro at den ligger såden her: 1090T @ 4,0ghz w/LC550 :crazyeyes:

Jeg ved da godt hvad min egen CPU ligger på og kan også godt læse min egen signatur, hvis det var det, du hentydede til? :P