QuoteOprindeligt indlæg af X3N4T3
Slukker hvad?
Tror han mener boardet? Der er tænd-sluk knap på.
Derudover kan du godt installere Linux - bare lav en ny partition.
X3N4T3: http://www.youtube.com/watch?v=e_mDuJuvZjI
Slukker hvad?
Tror han mener boardet? Der er tænd-sluk knap på.
Derudover kan du godt installere Linux - bare lav en ny partition.
X3N4T3: http://www.youtube.com/watch?v=e_mDuJuvZjI
Debian bliver bundled med maskinen ifølge OPs wikipedia link, så det ligger sikkert på fra start...
Ubuntu er btw bygget på debian...
Jeg tror ikke det er svært at modde den så den kan være i et pænt lille kabinet, hvis man kan svinge en loddekolbe eller skaffe nogle korte forlængerledninger...
Men jeg skal da klart have fat på et hindbær, så snart de kommer inden for EUs grænser
QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af Foxx
Debian bliver bundled med maskinen ifølge OPs wikipedia link, så det ligger sikkert på fra start...
Ubuntu er btw bygget på debian...
Jeg tror ikke det er svært at modde den så den kan være i et pænt lille kabinet, hvis man kan svinge en loddekolbe eller skaffe nogle korte forlængerledninger...
Men jeg skal da klart have fat på et hindbær, så snart de kommer inden for EUs grænser
Håndbær tært'! (Raspberry pi(e))
Ja jeg har set det, skal helt sikkert have en til at køre Quake 3 på, og nok nogle andre gamle spil som Doom.
På deres forum er der allerede rigtig mange ideer til hvad folk vil gøre:
Bil PC
Overvågnings kamera
Programmerings PC
Media server
Køkken computer
Miniature arkade (kunne faktisk være meget fedt)
Gammel PC/konsol emulator
Og sådan fortsætter det bare, se link her - http://www.raspberrypi.org/for…forumaction=viewtopic&t=1
/edit
Gad vide om den kan køre Minecraft?
Den ligger noget under minimum specs til det, men når den bliver sat op med et OS der ikke kræver nogle ressourcer overhovedet kunne det jo godt være, eller måske kunne man smide Android på den og køre Minecraft Pocket Edition
/edit2
QuoteOprindeligt indlæg af Spixe
Det er lige det, selvfølgelig. Men kan være heldig at slippe igennem tolden..
Under deres FAQ står der:
QuoteWill the device be available internationally, or just in the UK?
We intend to ship worldwide from launch. We may establish a distribution network in due course.
Så det ser ud til at de fragter fra UK, hvilket vel betyder ingen told eller importafgift.
...
Der er virkelig mange muligheder med den, ja!
Og det havde jeg ikke lige set, med at fragte fra UK. Det lyder dejligt.
Det kunne være meget spændende at installere android på den. ville det være muligt, mon? Og Minecraft ved jeg ikke helt om.. Har aldrig rigtigt spillet det.
Jeg har mest af alt tænkt mig at bruge den som portable mediecenter, som jeg kan slæbe med hjem til venner og så lige koble til deres fjernsyn, se film osv.
Under deres FAQ står der:
Så det ser ud til at de fragter fra UK, hvilket vel betyder ingen told eller importafgift.
Jeg er uenig af din tolkning af det de har skrevet, som jeg læser det er det eneste de lover, at kunne sende det ud til hele verdenen.
Man kan gætte sig til at fordi det er britter der står bag det, så vil de sælge fra UK, men der er ingen garantier for det.
Mig bekendt er der i øvrigt ikke told på elektronik, men der er dog importgebyr (160kr) plus moms (25% af vare + fragt).
QuoteOprindeligt indlæg af RTM
Mig bekendt er der i øvrigt ikke told på elektronik, men der er dog importgebyr (160kr) plus moms (25% af vare + fragt).
QuoteUnder 80 kr. Du skal hverken betale moms, told eller importgebyr
80 - 1.150 kr. Du skal betale moms og importgebyr
Over 1.150 kr. Du skal betale moms, told og importgebyr
Fra Post Danmarks hjemmeside, det gælder for alle ting du køber uden for EU, så der skal bestilles et par Raspberry Pi's før at man kommer over de 1150
Fra Post Danmarks hjemmeside, det gælder for alle ting du køber uden for EU, så der skal bestilles et par Raspberry Pi's før at man kommer over de 1150
Jeg har svært ved at se din pointe, som der står på det du citerer, så over 80 kroner betaler man importgebyr og moms.
Det er helt i tråd med det jeg har skrevet (er i øvrigt præcist den side jeg har kigget på inden jeg skrev det).
Hvis du refererer til told, så er min pointe at jeg netop mener at told for elektronik er 0% (det passer dog ikke helt generelt for elektronik, det er mere for denne slags elektronik).
QuoteOprindeligt indlæg af RTM
Hvis du refererer til told, så er min pointe at jeg netop mener at told for elektronik er 0% (det passer dog ikke helt generelt for elektronik, det er mere for denne slags elektronik).
Så der er ingen told på elektronik?
Der kan man bare se..
nej, jeg mener lukker computeren, altså Linux?
Så der er ingen told på elektronik?
Der kan man bare se..
Det mener jeg, men jeg må hellere lige sige at jeg absolut ikke er nogen ekspert indenfor den slags og at skats hjemmeside generelt ikke er særlig overskuelig når man skal bedømme hvilken toldsats det drejer sig om.
Efter at have trawlet deres side igennem, vil jeg efter bedste overbevisning mene at de boards falder ind under gruppe 8542: LINK
QuoteOprindeligt indlæg af rasm401i
nej, jeg mener lukker computeren, altså Linux?
Hvis du mener under ubuntu, så skulle der gerne være en tænd og sluk knap i menuen et eller andet sted.
Ellers kan du jo også logge ind som root (eller bruge sudo) og skrive 'poweroff' i en terminal(det virker i hvert fald på Debian, så burde også virke for ubuntu).
mente ubunto* takker
12gb på 90 minutter kræver 2,2 mb/sec download, så du behøver altså ikke en 100mbit for at streame 1080p!
Og alt over 80kr skal der betales moms og afgift på! elektronik ligger på 15% i afgift så vidt jeg husker også kan du smide 25% oven i på momsen.
Men der findes idag massere massere af små boxe som kan streame 1080p og google er også på vej med deres 1080p tv box, og apple har jo deres apple tv box som dog kun kan køre 720p (men kan jailbreakes til at køre f.esk. xbmc)
Og kommandoen til at slukke en linux maskine er
Sluk maskinen:
Quotesudo shutdown now
Restart:
Quotesudo shutdown -r now
Har selv kørt mediecenter på ubuntu minimal i langtid det spiller max!
QuoteOprindeligt indlæg af Jaiz
Og alt over 80kr skal der betales moms og afgift på! elektronik ligger på 15% i afgift så vidt jeg husker også kan du smide 25% oven i på momsen.
Men det er vel stadig kun uden for EU?
Men der findes idag massere massere af små boxe som kan streame 1080p og google er også på vej med deres 1080p tv box, og apple har jo deres apple tv box som dog kun kan køre 720p (men kan jailbreakes til at køre f.esk. xbmc)
Problemet er bare at de ikke er lige så billige som Raspberry Pi, og så får man oveni det også lov til selv at rode med noget elektronik
Hvad gør i med skærme hvis i køber en?
Den billigste skærm på EDB priser er 322,- hvilket et rimelig meget i forhold til hvad man giver for computeren.
Tænkte på at bruge en skærm fra en bærbar, men hvor meget strøm bruger sådan en? Det er lidt dumt at computeren kører på USB strøm, mens skærmen skal have 220 volt.
Kunne også være fedt at få fat i en lille skærm til en ultra let arkade maskine, måske 10"?
QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af X3N4T3
Problemet er bare at de ikke er lige så billige som Raspberry Pi, og så får man oveni det også lov til selv at rode med noget elektronik
Hvad gør i med skærme hvis i køber en?
Den billigste skærm på EDB priser er 322,- hvilket et rimelig meget i forhold til hvad man giver for computeren.
Tænkte på at bruge en skærm fra en bærbar, men hvor meget strøm bruger sådan en? Det er lidt dumt at computeren kører på USB strøm, mens skærmen skal have 220 volt.
Kunne også være fedt at få fat i en lille skærm til en ultra let arkade maskine, måske 10"?
Jeg tror ikke at du skal regne med fantastisk performance til spil på sådan et board, det har næppe nogen speciel god grafikprocessor.
Video bliver dekodet af en DSP til formålet.
Jeg er i øvrigt enig, hvis man ikke er indstillet på at rode med Linux osv. (samt kan leve med bugs i starten) så skal man ikke købe sådan et board, der findes rigeligt med medie streamers der kan klare arbejdet.
Med hensyn til skærm, så er pointen lidt at man slutter boardet til fjernsynet via HDMI.
det er bare lidt nogle andre skærm stik i en bærbar, det var der i den bærbar jeg har til at ligge, men det er også noget gammelt lort, det kan jo være det har forandret sig
QuoteOprindeligt indlæg af rasm401i
det er bare lidt nogle andre skærm stik i en bærbar, det var der i den bærbar jeg har til at ligge, men det er også noget gammelt lort, det kan jo være det har forandret sig
Det har ikke ændret sig specielt meget.
EDIT: Fandt lige skærm:
http://www.ebay.co.uk/itm/7-TF…27bba52a27#ht_2850wt_1396
Det kunne godt være interessant, hvis man skal lave en bil-computer fx eller bare noget andet. Du kan koble den direkte til med composite udgangen fra boardet. Det er dog meget lav opløsning, men det er så det eneste.
Ja kun uden for EU du skal betale moms og afgift.
Ja kun uden for EU du skal betale moms og afgift.
Indenfor EU betaler man som regel også moms(VAT), men som udgangspunkt er det den lokale sats, hvis virksomheden ikke omsætter med for meget til danske kunder (læs mere på denne side: LINK).
Det bør dog være inkluderet i varens pris, så er som regel rimeligt gennemskueligt når det er indenfor EU, i modsætning til udenfor EU hvor det som regel bliver opkrævet seperat.
Hvis denne hjemmeside er korrekt, så kan man i øvrigt se at toldsatsen for hardware af denne type er 0%, hvilket svarer meget godt til de informationer jeg fandt på skats hjemmeside.