CPU, hvordan er det lige....

• Hej.

Jeg har været ved at prøve, at sætte en hurtigere CPU i, men uden held. Har aldrig haft held med det CPU halløj, så nu må det vist være på tide, at I hjælper mig til at få "reglerne" på plads, for blot at sørge for at FSB frekvensen og hurtigheden på CPU passer, er åbenbart ikke nok. Det kan da ikke passe, at det skal være så svært.
    Hvad skal jeg være opmærksom på, for at det vil virke?

• Allerførst skal du sikre dig at det er samme socket, altså bundkort og cpu skal passe fysisk sammen.

F.eks. skal lga1155 cpu sidde i et bundkort med lga1155 og en AM3 cpu i et am3 bundkort.

Derefter skal du sikre dig at BIOS understøtter det. Dette kan gøres ved at tjekke hvilken BIOS revision du har på kortet (enten inde i BIOS eller med CPUZ i Windows).

Hvis dette stemmer, så burde du ikke skulle bekyrme dig om FSB og andet gøjl, da dette bare skulle spille sammen, når de passer både i socket og er understøttet af BIOS.

Så hvilket bundkort drejer det sig og hvilke(n) cpu(er).

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• Ok. Så tror jeg der er styr på det. At BIOS skal understøtte CPU, havde jeg ikke i mine tanker, så det vil jeg tjekke fremover. Jeg har været inde og tjekke tilfældige bundkort/BIOS kontra CPU. Ikke altid lige ud af landevejen. Ud for div. BIOS opdateringer står ofte bare, at den er opdateret til nyeste CPUér, så hvis bundkortet har et par år på bagen, og nyeste BIOS ligeså, så er det vist lidt svært at vide hvilke CPUér der var de nyeste, på daværende tidspunkt. At soklen og CPU skal passe sammen har jeg styr på.
    Klogere blev jeg i hvert fald, så tak for inputtet.