Mærkeligt problem med Kaspersky Antivirus

• Hej allesammen!

Jeg har i længere tid haft et noget mærkværdigt problem med mit antivirusprogram (Kaspersky Antivirus 2011). Kaspersky ser ud til at være aktiveret, men Løsningscenteret i Windows 8 påstår, at antivirusprogrammet IKKE er slået til :S

Da jeg først opdagede problemet ringede jeg straks til Kaspersky. Her fik jeg at vide, at jeg bør afinstallere programmet og installere igen. Det gjorde jeg, men problemet var der stadig efter få dage.
    Det er værd at nævne, at det kun er engang imellem, at dette sker. Yderligere kan jeg fortælle, at min anden computer med Windows 7 og Kaspersky har aldrig haft et lignende problem.

Senest lavede jeg en komplet skanning af systemet, for at se, om Løsningscenteret har ret. Der blev lige nappet to tojanske heste og jeg har ikke den fjerneste ide, om hvor længe de har vadet rundt i mit system :S

Råd, erfaringer... tager imod med kyshånd!

EDIT: Jeg mente selvfølgeligt Windows 7 og ikke 8... min fejl! :boxed:

• prøv at tage en free edition af http://www.ESET.dk nod32...den er gratis i 30 dage, og nem at sætte en ny key til...meget effektiv og bruger ikke alverden af pcens ressourcer....finder den ikke noget, så er det kaspersky der vil sætte dig i panik :)

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Jamen så kan jeg lige så godt prøve at installere den nye version af Kaspersky og prøve den an først. Jeg har trods alt over 200 dages abonnement tilbage... jeg ved det ikke. Én ting er sikkert: vira og jeg er langtfra gode venner :S Lige meget hvordan jeg beskytter min computer og hvor fornuftigt jeg surfer, finder de alligevel frem til den :boxed: Hvordan de formår at gøre det, er mig en gåde!

Bør jeg egentlig ændre adgangskoder, taget i betragtning af, at de to trojanske heste har været der i ubestemt tid? Samtidigt ville jeg mene (og håber), at Kaspersky ville have givet lyd fra sig, hvis disse gjorde forsøg på at kommunikere med omverdenen.

• jamen der er mange af de der såkaldte vira osv de finder, som slet ikke findes....det er bare salgs-grunde fra dem.....en af de få jeg ikke har oplevet gøre det endnu er netop eset.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Fragman: hvor der er penge... jamen det tror jeg hellere end gerne på! Men et eller andet program bliver man jo nødt til at stole på i sidste ende.
    Tro det eller ej, så mindes jeg ikke at have set navnet ESET i nogen af de større antivirus-tests, da jeg i sin tid skulle vælge et nyt antivirusprogram. Men jeg vil ikke udelukke, at jeg kan finde på at give det et forsøg, når mit abonnement hos Kaspersky udløber.

puma99dk: det kan jeg selvfølgeligt ikke udelukke, men KAV bliver opdateret på daglig basis, så umiddelbart ville jeg mene, at det er et andet problem.

Ville I mene, at jeg skulle bruge en halv time på at skifte adgangskoderne ud?

• Nu er Windows 8 jo ikke engang udkommet i en Beta udgave, så du kan ikke ligefrem forvente at ting fungerer nogenlunde rimeligt.

Som regel er der en årsag til at man får trojaner og andet ragelse på ens computer, f.eks. at man (eller en anden bruger af computeren) går ind på nogle skumle hjemmesider.

Efter min mening er sikkerhedsprogrammer bedst til at forhindre den slags problemer, når først skaden er sket er det ofte nemmere at formattere og reinstallere computeren, så slipper man samtidigt for mistroen til at der alligevel er noget der ikke er blevet fundet af ens AV software.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

• Jeg mente faktisk Windows 7 og ikke 8 :S Min fejl!
    Nu har jeg i hvert fald afinstalleret den gamle version og kørt en komplet skanning med KAV 2012. Der blev ikke fundet noget (det burde der hellere ikke, hvis den gamle version rent faktisk havde fjernet snavset).

At formattere computeret er nok det smarteste, det kan vi godt blive enige om. Men jeg har stort set ikke tid til at gøre det inden for de næste par ugers tid :S Og hvis jeg skal være helt ærligt, får jeg det næppe gjort alligevel...
    Derudover må jeg indrømme, at jeg altid finder vira på min computer - på trods af, at jeg er meget påpasseligt på nettet! Det er måske et af de irriterende tilfælde af "dem der leder, finder noget".

• Så kan det jo være, at problemet kun opstår, når man bruger KAV 2011 :rolleyes:

Men ville I mene, at mine adgangskoder trænger til fornyelse?

Oprindeligt indlæg af Poco
    Så kan det jo være, at problemet kun opstår, når man bruger KAV 2011 :rolleyes:

Men ville I mene, at mine adgangskoder trænger til fornyelse?

Du kan jo se i din log fil om de sataner har prøvet at få adgang gennem din firewall. Firewallen skulle gerne skrive det selv om dit antivirus er slået fra.
    Har de hverken fået adgang til selve OS eller prøvet på at sende oplysninger ud, så er der intet sket og du har været heldig.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

Oprindeligt indlæg af Ebo

Du kan jo se i din log fil om de sataner har prøvet at få adgang gennem din firewall. Firewallen skulle gerne skrive det selv om dit antivirus er slået fra.
    Har de hverken fået adgang til selve OS eller prøvet på at sende oplysninger ud, så er der intet sket og du har været heldig.

Mvh
    Sam

Jeg har prøvet at søge efter min log fil, men kan ikke finde den (har prøvet gennem selve Windows Firewall og manuelt i Windows mappen) . Kan det være, at der ikke er en? :rolleyes:

• Nå, siden den nye version af KAV fungerer uden de samme problemer og trojaneren er angiveligt blevet fjernet, har jeg ændret nogle adgangskoder og taget en snak med min bank.
    Er der andet, som jeg burde gøre?

• næ, så burde du have styr på det hele nu, når bare dit antivirus er fuldt opdateret hele tiden.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.