Nofan A40 passivt kølesystem med kabinet, køler og strømforsyning

  • Nofan Corp. er et retnyt selskab der blev grundlagt i august 2010 og har sine rødder i Sydkorea. Bag Nofan finder vi en række tidligere folk fra Zalman, der har ønsket at starte deres eget selskab. Nofans værdier består af ønsket om en 100% lydløs kølerløsning for PC'er. Selskabet er som nævnt ret nyt, og de har derfor ikke det helt store produktkatalog endnu. Lige nu tilbyder Nofan én processorkøler, én strømforsyning og to forskellige kabinetter. Disse produkter kan også købes som en pakkeløsning og det lige netop hvad vi har fået chancen for at kikke på.


    Læs testen her:


    http://www.tweak.dk/review/Nof…_stroemforsyning/1300/1/1



    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2011/review/1300/tweak_dk_nofan_a40_passiv_koelingssaet_24.jpg]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    det er jo rigtigt:) men den er helt lydløs :)


    Det er faktuelt forkert ;)


    Det kan godt være du ikke bemærker den, men den er ikke lydløs. Det var det setup vi brugte her, derimod.


    Men hele humlen ligger i, at dette ikke er noget en gamer eller en overclocker ville købe. Folk det her sæt henvender sig til, at folk som for alt i verden ikke vil have noget støj fra computer. Det kan fx være til en workstation hvor man ikke skal overclocke, og ikke ønsker noget grafikkort - så kan den ligeså godt være 100% lydkøs.


    Men mest henvender det sig til folk som for alt i verden vil undgå støj fra computeren og som måske ikke skal bruge det kraftigste system.


    Personligt prøver jeg og gøre alt hvad jeg kan for at få støjniveauet ned, men selvom jeg har brugt mange penge på at få det hele ned på et niveau jeg har været tilfreds med, så er dette sæt bare skridtet videre - for der er en forskel!

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • det ville nok give lidt problemer for en gamer at bruge den, ja, grafikkortet ville alligevel larme mere....


    men kunne de have brugt midten af den istedet for at lave et stort hul kunne man måske lave den lidt mindre ;) eller måske give en mulighed for at sætte en form for blower i midten, bare for at sende den varme luft væk, bare 200 rpm ville gøre den mere effektiv :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    det ville nok give lidt problemer for en gamer at bruge den, ja, grafikkortet ville alligevel larme mere....


    men kunne de have brugt midten af den istedet for at lave et stort hul kunne man måske lave den lidt mindre ;) eller måske give en mulighed for at sætte en form for blower i midten, bare for at sende den varme luft væk, bare 200 rpm ville gøre den mere effektiv :)


    Ikke ifølge Nofan selv. Hele idéen med at den er passiv, gør jo at der ikke blive samlet støv rundt på komponenterne, og derved bliver den her ikke dårligere og dårligere til at køle - i modsætning til alle aktive kølere..


    Grunden til at den er så stor og der er hul i midten, er fordi at så får man et større areal varmen kan fordele sig på. Men kan godt se hvor du vil hen med din tanke gang. Kan da sige, at jeg også testede den med en blæser på 600 RPM. Den var praktisk talt lydløs på trods af blæseren, men den kølede sindssygt godt. Men så er det at støvet begynder at sætte sig og så bliver den dårligere og dårligere..


    Det skal nævnes at de arbejder på en CR-95C som er en smule mindre og derved passer bedre i størrelsen ;)


    den er forresten lige her: http://www.quietpc.com/dk-dk-e…cts/ultragrade/nof-cr-95c

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg kan godt følge dig i det med støvet, men der kommer selvfølgelig lidt alligevel :)
    Men jeg går da også ud fra at støv har svært ved at sætte sig på den køler?
    Hvad kommer såden en til at koste ca. ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    Jeg kan godt følge dig i det med støvet, men der kommer selvfølgelig lidt alligevel :)
    Men jeg går da også ud fra at støv har svært ved at sætte sig på den køler?
    Hvad kommer såden en til at koste ca. ?


    Tja, måske lidt støv, men slet ikke til sammenligning med et normalt system.


    Hvad kommer til at koste hvad?

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    køleren ? :), har jeg overset det?


    Nå ja okay. Blev bare forvirret, for prisen står jo i linket. €148,42 inc. Omsaetningafgift (Det svare til 1100kr)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af superbjoern
    Godt at se at du har testet den med en 600rpm, det var det jeg lige sad og tænkte på :)


    Hvordan yder den så, sat op imod fx NH-D14? med en blæser altså


    Ja det gjorde jeg. Men har ikke taget den med i selve anmeldelsen, da det jo ikke handler om at bruge den sammen med en blæser. Det handler om at være 100% lydløs.


    Men uden direkte at have haft dem oppe i mod hinanden vil jeg faktisk tro, at køleevnen er bedre for CR-100A køleren. Men det er bare svært at montere en køler som vil kan blæse på hele den KÆMPE køler. Den er jo så stor, at man faktisk kan montere 4 x 120mm blæsere på siden af den. (Altså så det blæser ind mod bundkortet). Men det kan overhovedet ikke svare så i forhold til prisen.. 1100kr er alt for meget for kun selve køleren.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Xeeber
    Den køler er da noget pjat.. Min Noctua NH-U12 køler min E8400 passivt, og den fylder kun en tredjedel.


    Tror også de fleste highend kølere kan køre passivt på en E8400.. Men vel da næsten også tror du har nogle kabinetblæsere - Nu ved jeg det selvfølgelig ikke. Men har mødt mange der siger at deres kølere også kan køre passivt, men de fleste har alligevel 1 - 3 blæsere i deres kabinet; I denne test havde vi nul/0..


    Og bare man har 1, så gør det utroligt meget, for det sætter en cirkulation i gang. 1 blæser giver rigtig meget, hvor imod hvis man montere 2-3 så gør i sidste 2 ikke så vildt meget, de deler bare arbejdet ud til fler..
    Ja det er lidt kringlet. Men forstil dig det er vand i stedet. Hvis du har 0 pumper, så kører vandet ikke, og det kan ikke cirkulere og varmen hober sig derfor op omkring det sted hvor varmen kommer fra. Montere man så 2 eller 3 pumper, så gør de ikke det helt store, de hjælper bare og gør arbejdet lettere for pumpe 1, så de alle fælles kan gøre et bedre arbejde..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Nå ja, jeg har to Noiseblocker blæsere, en i hver ende af computeren. og de er praktisk talt lydløse. og det er da noget pjat med at alt over 1 blæser ikke gør noget. Man skal jo have en til at suge luft ind, og en til at puste luft ud. En enkel blæser kan ikke gøre begge dele på en gang.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Xeeber
    Nå ja, jeg har to Noiseblocker blæsere, en i hver ende af computeren. og de er praktisk talt lydløse. og det er da noget pjat med at alt over 1 blæser ikke gør noget. Man skal jo have en til at suge luft ind, og en til at puste luft ud. En enkel blæser kan ikke gøre begge dele på en gang.


    Self kan den det. Det er enkelt fysisk. Flytter du noget et sted, så flytter du det også et andet sted.


    Hvis du presser luft ind ét sted, så kommer det jo ud et andet sted. Ellers ville kabinettet jo bliver fyldt op med luft og der ville komme overtryk og kabinettet ville eksplodere..


    Self er flere blæsere med til at hjælpe, men du kan sagtens nøjes med én.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650