Skal jeg have ny router?

  • Hey peeps.


    Ja, så er min højt elskede Linksys WRT54GL stået af....tror jeg. Her er forklaringen på hvad der skete...


    Jeg har i den senere tid oplevet, at jeg ofte ikke har kunnet holde forbindelsen på mit Wi-Fi, eller slet ikke kunne forbinde.
    Nogen dage er der ikke noget galt og andre kan jeg slet ikke få forbindelse, og det skete selvfølgeligt da jeg skulle printe eksamensopgave få timer før den skulle afleveres. :boxed: Dagen efter virkede det fint stort set hele dagen, for igen dagen efter ikke at virke.


    Jeg køre som sagt med en Linksys WRT54GL med Hyperwrt_Thibor firmware, og det har kørt problemløst i nogle år.
    Jeg besluttede mig for at prøve at løse problemet, ved at skifte firmware til DD-WRT....men så gik det galt. Da jeg prøvede at opdatere firmwaren kunne den ikke gennemføre opdateringen, og sagde noget med at den var timed-out men fortsatte med at køre. Efter meget lang tid lukkede jeg browseren ned, og kunne efterfølgende sagtens komme ind i router opsætningen. Så prøvede jeg at nulstille til fabriksindstillinger, men her kom der bare en hvid skærm og intet skete i næsten 1 time, og efter jeg så har haft lukket ned og haft slukket/reset routeren, så kan jeg ikke komme i kontakt med den....."Power-led'en" står bare og blinker.


    Så er der noget jeg kan gøre?...eller er min router helt død?



    Jeg har kigget på nye routere, og har fundet frem til disse der kan opgraderes med DD-WRT firmwarenl:


    Linksys WRT160NL Wireless-N Broadband Router With Storage (kr 477,-)
    Linksys E1000 Wireless-N Router (kr 321,-)
    Linksys E2000 Advanced Wireless-N Router (kr 523,-)


    Så spørgsmålet er om jeg skal have ny router, og hvilken jeg så skal have.....kom evt. med et andet bud hvis ikke dem jeg har fundet er noget værd.


    BTW: Jeg bruger både kablet og trådløst udstyr på den.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • har du p2p programmer kørende alså så som µTorrent, Bittorrent og det? hvis ja kan det være der problemet ligger.


    da min Buffalo WHR-G125 drillede mig havde jeg strøm fra den i mere end 12timer det hjalp så og så updatede jeg den med DD-WRT v24-sp2 build 17201 og tweakede µTorrent's indstillinger og det hjalp så en hel del ^^;

  • Jeg har µTorrent installeret, men det er meget længe siden jeg har brugt det....så det køre ikke på PC'en


    Routeren har stået med strøm siden i formiddags, men jeg prøver lige at lade den stå...så må vi se.


    Men ellers kan jeg jo ikke gøre noget med den, da jeg ikke kan komme i kontakt med den

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Det burde ikke gøre nogen forskel om du lader routeren stå i længere perioder, hvis det gjorde er du nok nødt til at skifte den ud pga. hardware fejl(men det kan være svært at sige om det var det eller noget andet der gjorde udfaldet).


    Men prøv at starte med at læse DD-WRTs side omkring recovery af dårlig firmware flash: LINK


    Bemærk at nogle af de sidste forslag er relativt ekstreme (den med at kortslutte nogle ben) og bør kun forsøges hvis intet andet virker og du ved hvad risikoen indebærer (100% død).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Det burde ikke gøre nogen forskel om du lader routeren stå i længere perioder, hvis det gjorde er du nok nødt til at skifte den ud pga. hardware fejl(men det kan være svært at sige om det var det eller noget andet der gjorde udfaldet).


    Men prøv at starte med at læse DD-WRTs side omkring recovery af dårlig firmware flash: LINK


    Bemærk at nogle af de sidste forslag er relativt ekstreme (den med at kortslutte nogle ben) og bør kun forsøges hvis intet andet virker og du ved hvad risikoen indebærer (100% død).


    Ja, du har nok ret for der er stadig ikke nogen forandring.


    Som sidste udvej er det da værd at prøve de ekstreme metoder, for ellers er den jo død alligevel når intet andet har virket.
    Tak for linket. Jeg vil lige læse lidt på det :D

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Det lykkedes mig at få adgang til routeren, og installere Linksys' seneste firmware.....Så endnu engang tak til RTM for det link :D


    Men der er stadig et problem med ikke at kunne holde WiFi-forbindelsen.
    Så ville jeg prøve at se om DD-WRT firmwaren ville hjælpe på det, men det gjorde den heller ikke :(


    Det skifter hele tiden mellem, at have forbindelse til mit WiFi, og så miste forbindelsen.


    Så jeg skal nok have en ny router.....men hvilken? En af dem jeg har kig på?



    PS: Underligt...Nu har min bærbar haft forbindelse til mit WiFi mens jeg har skrevet det her, men samtidig kan min mobil ikke få forbindelse, og engang imellem siger mit WiFi ikke er indenfor rækkevide selvom både bærbar og mobil er indenfor 50 cm af routeren 8o



    EDIT:


    Nu lagde jeg lige mærke til (i routerens web GUI), at min bærbar (WiFi) har en IP der hedder: 169.254.4.10
    Mens min Stationære PC (wired) har 192.168.1.100


    Normalt plejer min bærbar at have en IP lignende den stationære, fx. 192.168.1.101

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

    Rettet 3 gange, sidst af SirLonewolf ().

  • Det tyder lidt på at der er noget hø i den opsætning, hvis du får IPer i to forskellige segmenter!


    Noget helt andet, er det for nyligt (ca samtidigt med problemerne) dukket et nyt netværk op? Jeg spørger, idet problemer med net der hopper ind og ud godt kan skyldes at der er et andet net på samme kanal der forstyrre din forbindelse.


    Prøv at hent inSSIDer er se hvad der ligger af netværk og hvilke kanaler de ligger på:
    http://www.metageek.net/products/inssider/


    /ask


  • Jeg har set lignende IP (16x.xxx.x.x) på min stationær, da jeg kun havde den koblet (wired) til routeren i går, og der ikke forbindelse til internettet. De gange jeg har set den virker det som om, at det er en IP computeren får når den er på et netværk der ikke eksisterer eller lignende.


    Jeg prøvede inSSIDer og den fandt ingen WiFI interfaces, men den bruger vel også routerens WiFi antenner for at lede?.....og det kan den jo ikke hvis der er noget galt med dem.


    Har lige prøvet med en anden router jeg har lånt, hvor jeg ved WiFi'en virker, og her er det et samme......programmet fandt ingen WiFi interfaces.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SirLonewolf
    Jeg prøvede inSSIDer og den fandt ingen WiFI interfaces, men den bruger vel også routerens WiFi antenner for at lede?.....og det kan den jo ikke hvis der er noget galt med dem.


    Nej, den bruger computeren trådløse netkort, så det skal køres fra en computer med et trådløst netkort.


    Ja, den 169.254.xxx.xxx er vidst en default adresse hvis maskinen ikke har fået tildelt en af en DHCP server.


    Det er ved at være lidt noget rod med beskrivelsen. Hvad er det for et setup du har, hvad er kablet og hvad er trådløst?


    /ask


  • Ah, så er det derfor.


    Kablet:
    Stationære PC
    PS3
    SAT Boks (TV over internet)


    Trådløst:
    Bærbar
    Mobil
    TV



    Jeg prøvede at køre inSSIDer fra den bærbar, og som forventet dukkede der en hel del netværks op, fra alle på vejen.
    En del af netværkene køre samme kanal (6), men kan kun se 3 der køre kanal 10 som var den jeg kørte da problemet opstod.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Nu har jeg lige tilfældigt været inde på min bærbars jobliste, og på netværks-tabben kan jeg se det trådløse netværk har en skiftende forbindelseshastighed, den svinger mellem 1 Mbps og 48 Mbps.


    Jeg ved så ikke om det er normalt, eller om det er pga. mit problem

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Helst brug den kanal med færreste andre netværk på. Og helst hold en afstand på 3 i kanaler. Så f.eks. brug en af disse:
    1,3,6,9,12-13

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Helst brug den kanal med færreste andre netværk på. Og helst hold en afstand på 3 i kanaler. Så f.eks. brug en af disse:
    1,3,6,9,12-13


    Mener du kanaler 3 går op i?


    Jeg har skiftet til kanal 3 hvor der ikke er andre, og det ser noget bedre ud....nu holder den sig på 54 Mbps næsten hele tiden, og de få gange den dykker er det til 30+, og så kommer den hurtigt op igen.
    Min bærbar har også holdt forbindelsen siden jeg sikftede.....ca 30 min nu, and still going :D


    BTW: Jeg pingede routeren før jeg skiftede kanal, og der svingede tiden meget, fra 2ms til 1960ms og til timeout flere gange. Efter jeg skiftede kanal ser det også en hel del bedre ud, for nu er der ingen timeout og en tid på 1ms til 91ms.

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SirLonewolf
    Jeg har skiftet til kanal 3 hvor der ikke er andre, og det ser noget bedre ud....


    Det er ofte et problem med mange netværk i samme område, at de forstyrrer hinanden. Derfor er det altid en god ide at tjecke om man ligger på en "ledig" plads hvis ens netværk pludseligt begynder at blive ustabilt (kun på det trådløse og ikke det kablede).


    /ask

  • Ja min bærbar køre stadig, og er ved at opdatere spil og det hele....uden at afbryde :D


    Så det ser ud til at have løst problemet....og så lærte jeg noget nyt. Tak for hjælpen med det problem :9xo


    Har lige et spørgsmål mere....Kan det betale sig at skifte routeren ud med en nyere, for at få højere Mbps end de 54 min nuværende kan levere over WiFi?

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Det afhænger af hvad dit netkort understøtter, hvis ikke det understøtter "N" , så er der jo ikke den store pointe i det.


    /ask


    Ja det er klart.......Jeg glemte så lige at sige, at mit netkort i den bærbar understøtter 'N' :O


    Vil der kunne mærkes en væsentlig hastighedsforøgelse over WiFi, på den bærbar....Hvis jeg køber en ny router med 'N'-understøttelse?

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SirLonewolf
    Ja det er klart.......Jeg glemte så lige at sige, at mit netkort i den bærbar understøtter 'N' :O


    Vil der kunne mærkes en væsentlig hastighedsforøgelse over WiFi, på den bærbar....Hvis jeg køber en ny router med 'N'-understøttelse?


    Det er absolut en mulighed, men der er ingen garantier og selvfølgelig hvis signalet er dårligt fra der hvor routeren står hen til din computer hjælper det jo heller ikke ligefrem.


    Ind i mellem kan det være driveren til dit trådløse netkort som laver problemer, så du kan eventuelt prøve at opdatere denne (evt. med en driver fra producenten af den chip der sidder på netkortet).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Det er absolut en mulighed, men der er ingen garantier og selvfølgelig hvis signalet er dårligt fra der hvor routeren står hen til din computer hjælper det jo heller ikke ligefrem.


    Ind i mellem kan det være driveren til dit trådløse netkort som laver problemer, så du kan eventuelt prøve at opdatere denne (evt. med en driver fra producenten af den chip der sidder på netkortet).


    Ja det har jo selvfølgeligt også noget at sige. Så jeg vil lige se tiden an, og se hvordan det køre og om problemet er helt løst.
    Må lige ind og se om der er en nyere driver til mit netkort.



    Tak for hjælpen, drenge :clap:

    _____________________________


    Do i need to stop playing when my arms hurt?


    _____________________________