Køler til 2500k, Sabretooth og Corsair Vengeance

• Hej Tweakere, som de sagde i Frasier "long time listener, first time caller".

Står med en lille køler-udfordring i forbindelse med springet til Sandy Bridge, mere specifikt at finde en køler egnet til moderat overclock af en 2500k på et Asus Sabretooth med Corsair Vengeance ram som kan være der med de høje køleribber på Vengeance.

'ram og bundkort er ikke til debat (ram er genbrug fra min Core 2 Duo-maskine, så har det allerede. Bundkortet fordi jeg er vild med hvor clean tingene ser ud når de er pakket ind på den måde).

Vil helst beholde adgang til alle 4 ram-sokler, men regner ikke med at få brug for mere end 2, så hvis der er noget godt der kun blokerer for første sokkel er det ok.

Hvis den er nogenlunde stille ved lav belastning er det fint, under load vil jeg normalt have headset på, så hører det ikke hvis den larmer lidt i den situation.

Kabinet er et Antec 900.

Hvis jeg skulle købe alt stod den på Noctua NH-14D, men den går ikke pga ram, så her er de muligheder jeg har overvejet indtil videre:

Cooler Master V6GT (ville se rigitig godt ud på Sabretooth-bundkortet, men har hørt om problemer med plads i Antec 900)

Thermalright Archon RT eller Mux-120

Corsair H50 eller H60.

Andre bud, eller erfaringer med det nævnte?

• Har selv 902 kabinet og en H50 og du kan ikke få en køler, der giver dig mere plads omkring cpu eller spærrer minre for ram - og jeg har dobbelt blæsere på.
    Så en h50/60/70, Coolit a.l.c eller Antec H2o kühler ville jeg kigge på. De vil lade dig sparke din 2500k op over 4,4ghz uden problemer.

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• jeg har selv haft en Thermalright True / Ultra 120A på mit gamle Core 2 Quad setup den funkede fint, idag køre jeg med en Noctua NH-UP12 SE1366 på min i7-860 men hvis du ik vil ha vand ska du prøve Thermalright's Venomous X køler det er den som erstatter True køleren da det er en vidre udvilking af den.

ved at Caseking.de har Venomous X Black til 49,90euro det er små 375kr ca. og herhjemme hos coolerkit.dk ska de ha små 620kr for den så helt klart anbefalde man køber den hos Caseking.de :clap:

• Renegger, det var også mit indtryk at h50 og lignende ville give bedst plads. Følger du Corsairs anbefaling om at lade den suge luft ind bag i kabinettet, og har du i så fald vend luftretningen i hele kabinettet, eller bare lavet udtræk i siden for at kompensere?

Puma, lækkert grej, men ifølge Thermalrights ram-vejledning er mine Vengeance en centimeter for høje til første sokkel med den hvis der er mindre end 6 centimeter fra cpu-sokkel til første ram-sokkel. Har ikke bundkortet endnu så jeg kan måle, men fra de billeder jeg har set ser det ud til at være en reel risiko.

• Det er kun 200mm blæseren i toppen, der blæser ud. Har prøvet at lade blæseren på h50 suge den varme luft ud, men faktisk gjorde det ikke kun cpuen meget varmere, men også chipsæt moderat højere i temp.

Min 1090t på 4ghz bliver 47 grader under Prime95 og langt lavere ved almindeligt brug :)

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• Hmmm, interessant at chipsæt temperaturen gik op med h50 sat til at suge ud. En del af grunden til at jeg tænkte på at gøre det på den måde er at Asus anbefaler montering af en 50mm blæser på Sabretooth hvis man bruger en køler der ikke har topmonteret blæser, og den lille støjende satan vil jeg helst undgå (plus den ville blokere for at bruge mit x-fi lydkort, smart design der, Asus).

Har også læst mig til at de skruer til montering der leveres med h50 er lige korte nok på Antec 900 hvis man bruger to blæsere, oplevede du nogle problemer med det på dit 902?

• Hvis du knalder blæserne op når du presser maskinen, så er der ingen problemer. Der medfølger nogle specielle skruer til montering, da de skal være meget lange og tynde :)
    Hvis man vil montere en sekundær blæser på og køre push/pull, så skal man selv anskaffe fre skruer mere - memindre man køber h70, der leveres med to blæsere og skruer dertil.

Jeg benytter mig dog af to Scythe Gentle Typhoon, da jeg købte den brugt uden blæser og de leverer ogsæ en langt bedre ydelse end den medfølgende samt de TriCool blæsere du har til udsugning bagerst og det med mindre rpm og støj :)

• Hmmm, det lyder godt nok lovende... Har også siddet og læst lidt op på h60 vs h50, og det ser ud til at den leveres med en bedre blæser end h50 fra start, så kan altid starte der og så evt tilføje en mere hvis den ikke leverer varen.

Ser ud til at det ender med en h60. Damn, så skal jeg til at lade være med at sjuske med min kabelføring så det hele kommer til at se lækkert ud (og ikke forstyrer airflow mere end højest nødvendigt udover det h60 spytter ind hvor kabinettet forventer udsugning).

Bliver lækkert med nyt legetøj, er dog nødt til lige at slå koldt vand i blodet, har også bestilt nyt grafikkort... Og bilen skal have nye dæk, hvilket er en meget kedeligere opgradering end en shiny ny computer.