Router + switch. kan man det?

  • God eftermiddag tweakers.
    Jeg har et spørgsmål i måske kan hjælpe med.
    Jeg har en internet forbindelse med fast ip.
    For at undgå at trække for mange kabler fra hvor routeren er tilsluttet til hvor computer + nas osv er kan man så godt tilslutte en switch før computer og nas?
    Forstå det sådan:
    I mit soveværelse sider stikdåsen med internet.
    Der vil jeg sætte min router hvor der også er switch indbygget.
    Jeg vil så nøjes med at trække et kabel til kontoret hvor det er meningen min pc og nas skal stå.
    Det kræver jo som regel et kabel til hver men kan jeg nøjes med et kabel dertil? Evt forbundet med en switch?
    Er der andre muligheder for det?
    Har sgu ikke meget lyst til for mange kabler rundt om i huset. :roller:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • Lad mig forstå dig ret.


    Du vil sætte en switch på routeren på den modsatte side af modemet (altså "Inde i huset"), og så koble PC og NAS på switchen? Det kan du jo sagtens - det er jo det de er bygget til. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Lad mig forstå dig ret.


    Du vil sætte en switch på routeren på den modsatte side af modemet (altså "Inde i huset"), og så koble PC og NAS på switchen? Det kan du jo sagtens - det er jo det de er bygget til. :)


    Ja nemlig, har læst et sted at det eneste der kræves er at routeren er opsat til DHCP og det er den jo,.
    Jamen det er fint så undgår jeg hverfald et kabel. :hb:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Ja - du smider bare en switch imellem router og de andre maskiner, og så kører det bare. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Jeg har altid en switch bag routeren, så der kun går et kabel fra router til switch og så videre ud til de forskellige computere, så kan man f.eks. også få gigabit netværk mellem alle computere og så beholde sin gamle 100mbit router.


    Kræver det ikke at routeren også har Gigabit? Eller er switches idag kloge nok til at sende pakker videre til den næste PC uden at spørge routeren først? (Er sgu et stykke tid siden at jeg havde CISCO undervisning :$)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Jeg har altid en switch bag routeren, så der kun går et kabel fra router til switch og så videre ud til de forskellige computere, så kan man f.eks. også få gigabit netværk mellem alle computere og så beholde sin gamle 100mbit router.


    Tja det hjælper ikke mig mht kabel, jeg regne med jeg skal ha et kabel i stuen også fra router til en media afspiller.
    Men ellers lyder det som det er rigtig. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen


    Kræver det ikke at routeren også har Gigabit? Eller er switches idag kloge nok til at sende pakker videre til den næste PC uden at spørge routeren først? (Er sgu et stykke tid siden at jeg havde CISCO undervisning :$)


    Det er helt lige meget med routeren, filedeling er noget computerne klare selv uden om routeren, den står kun for dhcp, dns og så adgang til wan.
    baloo, hvis det hjælper så kan man også sætte flere switch'er bagved en router eller en swich efter en swich, nogle gange så hjælper det lidt at tegne det ned på et stykke papir, med alle ens computere for at finde ud af den nemmeste løsning med router & switch :)

  • Baloo


    Du kan sagtens ligesem de andre siger koble en switch bagefter, og en rigtig god ide som der også bliver sagt er at tegne ens setup, fx via programmet Visio fra MS.


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/06201…%C3%A6tning_big_thumb.jpg]
    Link


    Her er det fx en opsætning, med 2 laptops som kan være forbundet via trådet netværk eller via trådløs. Endvidere finder man en Print server og et Medie center på netværket. fx.