Optimal temperaturer for CPU + SpeedFan

  • Hej


    Jeg har lige købt en ny CPU køler og har i den forstand selvfølgelig siddet og kigget på mine temperaturer.


    Jeg vil blot høre hvad en optimal temperatur for min CPU er?


    I idle ligger den omkring de 35-38 grader hvilket vel er ok?


    Desuden vil jeg høre om i har nogle erfaringer med SpeedFan og dens "Automatic speed fan"?


    Den ser ud til at virke fint, men jeg ved ikke helt om jeg kan stole på dens temperaturer kontra BIOS?


    Mvh

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • ville nok stole mest på bios:)


    speedfan kan ikke styre min cpu blæser, men det kommer sig nok af at mit motherbord ikke er at finde i speedfan:(


    men du kan jo se om den ændre på din fanspeeds hvis du går ind i biosog sætter auto fan speed fra, og prøver speed fans auto funktion:)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Hvilen CPU snakker vi om. Info om resten af systemet ville også være en hjælp.


    CPU: Intel Core 2 Duo E6550 2335
    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5


    CPU køleren jeg har købt er denne:
    http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6602


    Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    ville nok stole mest på bios:)


    speedfan kan ikke styre min cpu blæser, men det kommer sig nok af at mit motherbord ikke er at finde i speedfan:(


    men du kan jo se om den ændre på din fanspeeds hvis du går ind i biosog sætter auto fan speed fra, og prøver speed fans auto funktion:)


    Det eneste jeg kan finde i BIOS angående noget auto-styring af fan speed er dette:
    http://peecee.dk/uploads/062011/IMAG0114.jpg


    Jeg kan dog ikke heelt se fidusen i det (Måske er jeg bare dum ;))

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Er din cpu oc'et?


    sagde du ikke at den lå på idle 38? eller var det i speedfan?


    hvis du har stock cooler og den ikke er oc'et, kører med 2,9k rpm er 53 grader foreholdsvis højt.


    din blæser er ikke fyldt med støv?

  • Den stod til 35-38 grader i SpeedFan, jeg havde faktisk ikke lagt mærke til BIOS var langt højere :S


    Men nej, intet støv da jeg lige har skiftet cpu køleren.


    Det kan være jeg har smidt for meget pasta på da det er første gang jeg har prøvet og skifte en CPU køler :P

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Nej, det er den ikke

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Quote

    Desuden vil jeg høre om i har nogle erfaringer med SpeedFan og dens "Automatic speed fan"?


    Jeg har brugt det i en del år nu,og pånær de mest skrabede Asrock har jeg haft god succes,det er ikke sikkert du kan få kontrol over alle fan headers,men det finder du jo ud af.
    Det bedste råd er at nærlæse speedfans,help and how to,og så prøve dig frem,i nogle tilfælde er programmet afhængig af dine bios fan indstillinger,så de skal måske ændres.Men hold øje med rpm på fans når du leger med det.
    Mht til temps og speedfan er der stor forskel på hvilke versioner af programmet der læser rigtigt,kan forstille mig du kan ha god brug af en lidt ældre version med det bundkort,om ikke andet kan du justere temps i speedfan til at passe,under configure-advanced-intel cpu-og temperature offset.
    :cheers:

  • Først og fremmest så beklager jeg det sene svar da jeg ikke lige har været ved min stationær hele dagen


    Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    hvad er det for en blæser du har købt?


    http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6602


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    BIOS temp er load temp, så den skal være lidt højere.
    Brug Realtemp eller Coretemp til at måle temps med.
    Vedhæfter lige et ss af min i7 860 @ stock i iMac´en..


    Her er de tre målinger for henholdsvis CoreTemp, RealTemp og SpeedFan:
    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062011/CoreTemp.jpg]


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062011/RealTemp.jpg]


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062011/SpeedFan.jpg]


    Quote

    Oprindeligt indlæg af madz


    Jeg har brugt det i en del år nu,og pånær de mest skrabede Asrock har jeg haft god succes,det er ikke sikkert du kan få kontrol over alle fan headers,men det finder du jo ud af.
    Det bedste råd er at nærlæse speedfans,help and how to,og så prøve dig frem,i nogle tilfælde er programmet afhængig af dine bios fan indstillinger,så de skal måske ændres.Men hold øje med rpm på fans når du leger med det.
    Mht til temps og speedfan er der stor forskel på hvilke versioner af programmet der læser rigtigt,kan forstille mig du kan ha god brug af en lidt ældre version med det bundkort,om ikke andet kan du justere temps i speedfan til at passe,under configure-advanced-intel cpu-og temperature offset.
    :cheers:


    Tak, jeg har siddet og leget med det og kan sagtens kontrollere min CPU blæser.


    Mit spørgsmål var mere om "Automatic fan speed" var god? (Jeg tænker på lav rpm på mine blæsere når idle og høj når jeg spiller/ved høj load)

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Quote

    Mit spørgsmål var mere om "Automatic fan speed" var god? (Jeg tænker på lav rpm på mine blæsere når idle og høj når jeg spiller/ved høj load)


    Altså det er ikke mer automatic,end at du selv skal sætte det op i %,ellers hedder det 0-100,men fordelen ved det hele er jo netop at du selv bestemmer præcis hvor hurtig det skal køre både idle og load.