Ny 6 Gb/s lager harddisk

  • hey som overskriften siger vil jeg gerne have en ny sata 6 Gb/s lager harddisk. skal bruge 2 tb plads hvad er det bedste lige nu og burde jeg vente på noget nyt eller??


    ville i anbefale 2 gange 1 tb eller en disk på 2 tb?


    har lige nu en wd caviar black 2 tb sata 2 den er jeg egentlig pisse træt af. den larmer når den arbejder og synes egentlig ikke den yder særlig godt især ved multi tasking altså hvis jeg henter noget ned på disken og samme tid pakker noget ud fra disken. men ved ikke om det er generelt diske der er langsome der.

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • det var da et bud. men er lidt skeptisk over wd efter de har lavet den lorte disk som de kalder scorpio black. synes jeg kan læse meget negativt om den og min erfaring er ikke ligefrem den bedste.


    nogen med andre bud evt om 2 stk 1 tb skulle være bedre som 1 stk 2 tb?

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • scorpio black er ikke så slem igen (eller også har jeg været så heldig at få en non-mandagsmodel i laptoppen)... desuden er scorpio serien til laptops, hvorimod caviar serien er til desktops.


    Hvis man tager WDs produktlinje som eksempel:


    • Green: En øko-harddisk der gør meget ud af at bruge så lidt strøm som muligt, er derfor også typisk den langsomste i serien, et andet plus er at de som regel er ret stille
    • Blue: standard-klassen, hvor hverken strømforbrug eller hastighed er vigtig... de er dog som regel hurtigere end grønne diske
    • Black: Strømforbrug lægges på hylden og der skrues op for hastigheden og ned for søgetiden... black diske er highend


    harddiske er på grund af deres opbygning aldrig specielt velegnede til multitasking (især ikke hvis flere operationer skal foregå på samme disk), dette kan dog omgås en smule ved at sætte flere diske sammen i et RAID array...


    I det hele taget kommer det an på hvad du skal bruge diskene til... hvis det er som storage til film, dokumenter, pr0n osv., så overvej et sæt mindre diske eller en SSD til OS og programmer.


    Hvis du vil holde dig til en enkelt disk, så overvej ydelse kontra støj. Der findes måder at reducere støjniveauet fra en harddisk, heriblandt skiver af vibrationsabsorberende materialer, gummidutter eller lignende.


    Hvis du bruger din 2tb disk som OS disk, er den tændt konstant, men hvis OS ligger på en anden disk, så kan Windows lukke ned for din 2tb disk efter en tids idling og starter den op igen når der er brug for det.


    uanset, inden for harddiske er WD og Seagate begge gamle og respekterede producenter af harddiske, så det er dem mit første valg falder på når der handles harddiske. Jeg har selv gode erfaringer fra hhv. WD's Caviar Blue diske og Seagate's Barracuda (og Cheetah) diske... suffice to say, min 5 år gamle 250 gb caviar blue kører stadig uden bad sectors, og de samme gør min knap 10 år gamle 120 GB Barracuda V trods lang tids rimelig hård brug.


    last, but not least:
    Hvis du bruger disken til OS og programmer: Tilføj en SSD til systemet eller skaf to diske på ~500 GB til et RAID 0 array, samt evt. en større (1tb) til intern storage og skaf et kabinet til 2tb disken så den kan bruges eksternt. Husk, med RAID 0 altid at have en backupmulighed der kan tage imod alle vigtige data, da der logisk set er større risiko for nedbrud.


    Hvis du bruger disken til storage: overvej eksternt kabinet eller vibrationsdæmpende løsninger


    uanset: med gammeldaws harddiske kan du snildt gå efter SATA II diske også, da alm. harddiske i forvejen ikke kan udnytte SATA IIIs båndbredde... SATA III er som hovedregel lavet til at trække SSD diske.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • det er selvfølgelig også caviar black jeg har:-)


    Foxx: dejlig beskrivelse tjek lige min signatur så kan du se hvad jeg køre med. har lige udskiftet min intel x-25m med en Ocz Vertex 3 så er godt kørende på den front:-)


    det er til film musik billeder og pRon de diske skal bruges til. og samme tid jeg gerne vil afspille/brænde fra disken har jeg programmer kørende der henter filer fra den..


    os og programmer er installere på ssd.


    raid 0 er det ikke den hvor man kun får 1 tb plads ud af 2x1tb disk feks?


    Hitachi har jeg meget dårlige erfaringer med i hvertfald i bærbar. har så sent som i dag lige udskifter en 1 år gammel hitachi disk som har sat i en bærbar der har stået som stationær og aldrig er blevet flyttet.


    hvem er det der laver den der contellation?

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

    Rettet en gang, sidst af basseger ().

  • Constallation er lavet af Seagate og deres professionelle serie.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hurtige high-end diske larmer og bliver forholdsvis varme sådan er det bare.


    Det som du kan gøre er og kører med flere diske som du selv foreslår så du pakker ud på den ene disk imens du brænder fra den anden.


    Ellers er der muligheder som raid 0, der mister du ikke plads, men du mister ALT data hvis blot den ene disk dør. Der er så muligheden for 3 eller flere diske i raid 5, der får du næsten hastigheden fra raid 0, men du kan klarer at 1 disk dør og så erstatte den.


    Men seriøst er du virkelig villig til at smide mange penge efter måske 10 mins forbedringer over en hel dags arbejde? Jeg kører selv med en SSD og ellers bruger jeg WD-Green diske til at arbejde på fordi jeg ikke gider støj og jeg føler ikke at jeg er ved og dø når der skal pakkes, brændes og samtidig arbejdes med noget andet.


    Alt hvad jeg har af Data som jeg ikke bruger til hverdag har jeg smidt over på en server hvori jeg kan udnytte alle mine "små" gamle diske der ikke sider i min main maskine.


    Har du 3 ens diske ville jeg prøve og lege med raid 5 hvis jeg var dig eller raid 0 hvis din data ikke er så vigtigt igen, ellers foreslår jeg en god gammel dags omgang oprydning på PC'en det giver for de fleste mennesker et boots. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=127879&sid=


    SSD giude


    http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=110323&sid=


    RAID Guide


    Ved ikke om du kender dem, men ellers god læsning =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • hey tak for linkene meget brugbare..


    min harddisk synes jeg nu er meget langsom til tider når jeg skal pakke ud larmer den systematisk
    .......... ......... .......... ............ sådan går den og er meget langsomt il at pakke ud. men kan ikke måle noget fejl ved wd diagnostik program så vil de tage i mod den ved komplett hvis ikke det program siger den fejler noget..


    vil da lige kigge lidt nærmere på det der raid. vil det sige det er bedre at købe flere 1 tb diske som færre 2 tb diske så og så sætte dem i raid?

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

    Rettet en gang, sidst af basseger ().

  • prøvet noget så simpelt som at defragmenter den?


    Altså hvis du ikke kan se nogen fejl i WD test-tool eller med andre programmer tager de nok ikke imod den for deres regning, du risikere at komme til og betale for service på den hvis du ikke kan vise den fejler noget.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • ville det hjælpe at defragmentere den? har kun filer ikke proz eller spil eller andre ting på den?

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • burde det, lige pt ligger dine filer spredt ud i mange stykker rundt om på pladerne, hvis du laver en defrag prøver den jo og samle dem så meget som muligt så dine læser hoveder skal springe mindst muligt rundt for at finde dit data.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW