Hvilke Ram skal jeg vælge?

  • Hej venner.


    Jeg sidder og kigger rundt på ram-market. Jeg forsøger at finde de bedste ram til den mest fornuftige pris.


    Mit nye system ser således ud:
    Asus Rampage II Extreme
    Intel Core i7 920 D0
    Asus Radeon HD 6950 2GB
    Corsair HX750


    Mit spørgsmål lyder som følgende.
    Hvilke ram ville i vælge at smide i mit system?


    Budget er ca. 1000kr. +/- :)


    Mys mys til jer alle :P

  • 3 el. 6 blokke skulle ik være et problem hverken med OC el. andet nu er det jo bare at sætte volt rigtigt da det kan være det eneste minus ved at køre med fuldt hus når vi snakker om, sådan er det os med dual-channel køre du med 4 blokke kan det være du ska gi dem lidt mere juice end standart men når det så er det så køre det os ^^

  • Som Madz nævner kan det være sværere at få 6 klodser til at køre stabilt end 3 - der har ihvertfald været historier nok på tweak om det...


    (Og så er de også nemmere at sælge videre senere)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det vil jeg da så tage med i mine overvejelser. :)


    Men må da indrømme det virker lidt åndsvagt at der er 6 slots når det optimale er 3 ram blokke. :P


    Er et Corsair Dominator GT 3x4gb kit overkill i mit system egentlig? :)



  • hvis du vil bruge de penge, er 12GB ikke overkill
    win7 64bit og minst 750W PSU


    og mår man kan få 12GB for 1050kr er det bare sagen
    til dit system,3x4096 MB DDR3 1600 MHz CL9 Corsair


    og da bundkort og CPU under stytter tripel RAM
    får du mest udaf denne konfigrtion


    GOD TWEAK

  • Jeg ville også personligt vælge 3x4GB fremfor 6x2GB, mest af alt fordi det som regel er nemmere at udvide fra hvis nødvendigt og nemmere at sælge igen hvis det skulle være.


    Med hensyn til hvilken type RAM du bør vælge er der naturligvis et stort udvalg, derfor vil jeg anbefale dig at vælge nogen som enten har lav timings (under 9-9-9-2x, hvor 2x er knapt så interessant) eller bruger mindre strøm (rated til 1.5V max), evt. har begge dele.


    Hvis du kan nøjes med 6GB ram, så er det 3x2GB sæt du linkede til fra g.skill(dette: LINK) ret interessant fordi det har gode timings (7-8-7-24-2N) og er rated til 1.5V, ulempen er så at det ikke er 4GB sticks.


    Hvis vi nu siger det skal være 4GB sticks, så ville jeg gå efter et sæt Corsair Vengeance på 3x4GB sticks (LINK).
    Prismæssigt så koster de det samme som så meget andet PC3-12800/1600 ram, men til gengæld er de rated til 1.5V. Der er efter min mening ingen grund til at købe PC3-12800 RAM med 9-9-9-2x timings der bruger mere end 1.5V, når der nu er et alternativ 8)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af chrizl
    Hvorfor er det så vigtigt at det er 1.5v? Spørger fordi jeg ikke ved det :P ikke fordi jeg er flabet.


    1.5V ram bruger naturligvis mindre strøm, derudover er det standard spændingsforskellen for DDR3 RAM.
    Der er ikke nødvendigvis noget galt i at tage ram der bruger over 1.5V, men der bør være en god grund til at de RAM har behov for det (altså det skal give noget ekstra, ikke bare tangere noget der kræver mindre).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af chrizl
    Når der står tested voltage 1.65v. Er det det man skal gå efter? Eller SPD voltage 1.5v?


    Hvor står det henne?


    Visse RAM sticks er kodet i SPD til at de kan fungere ved en lavere frekvens ved 1.5V, hvor man selv skal sætte frekvens og timings rigtigt, efter man har sat RAMmen til at bruge en højere spændingsforskel (f.eks. 1.65V).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af chrizl
    Det står her:
    http://www.corsair.com/memory/…gt/cmt12gx3m3a2000c9.html


    Ud fra hvad jeg kan se så har Corsair testet de ram ved højere end det de bliver solgt til frekvens og de er så "flinke" at fortælle hvilke settings de har nået det resultat ved.


    Det betyder reelt set ikke så meget hvis du ikke har tænkt dig at overclocke de RAM du køber, men hvis du gør indikerer Corsair (ret kraftigt) at de RAM der kan overclockes.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Prøv og kigge på hvad producenter, som G.skill, Patriot, A-data og Mushkin kan levere, alle de kan levere mere stabilitet end Corsair kan.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.