bedste fremgangsmåde ved overclockning

  • hej alle
    jeg har tidligere prøvet at overclocke min x3 720BE lidt, samt leget lidt med den 4. kerne der er halv defekt, men nu vil jeg gerne have hjælp til at opnå et godt stabilt overclock til 24/7 brug :)


    mine specifikationer er:
    amd phenom II x3 720BE
    asrock 870 extreme 3
    2x2gb kingston hyperx3 1600mhz ram
    cpu er vandkølet af 360mmradiator og ligger på 47 ved fuld load med 1.4v på core (bare for at teste varmen)


    i min verden er der følgende jeg kan rette på som spiller en rolle for min cpus hastighed og dens stabilitet (ret mig gerne når jeg tager fejl)


    fsb
    multiplier
    vcore
    ht voltage
    multiplier ht
    dram voltage
    dram speed (om de skal køre 1333mhz eller 1600) vil gerne have dem til at køre 1600, men det syntes de ikke rigtigt at ville???
    North bridge voltage


    hvilken rækkefølge ville i ændre på tingene for at få et stabilt overclock?? helst med ram kørende på 1600mhz... (både bundkort og ram siger de understøtter det)


    håber på lidt hjælp :)

  • Igen er det vigtigt at fortælle, om det er i BIOS eller CPUZ, men alæser volten på cpu, da der kan være forskel.


    Altid gå efter CPUZ, da en del bundkort undervolter.


    Du bør kunne tage din VCORE til 1.5 med den køling du har og måske 1.55 (i CPUZ vel at mærke - da det godt kan være den skal være højere i BIOS).
    Det er ca. højeste belastning man bør give dem.


    Når du har gjort det, så sparker du multiplier op indtil den ikke vil mere - test i Prime 95 ved hver 0.5 forøgelse af multiplier og tæt overvågning af temperaturen.


    Når du så har fundet det absolute max, så kan du evt. prøve at sænke VCORE med små intervaller, til den lavest muligt indstilling med stabilt resultat.


    Hvilken stepping er din CPU? C2 eller C3? (ses i CPUZ)


    Hvis dine ram ikke vil spille på 1600mhz, kan du gøre følgende:


    Tjekke i CPUZ hvad frekvensen er, hvis du OC'er via FSB (alle andre frekvenser stiger sammen med forøgelsen af FSB - derfor bruger jeg multiplier, da jeg finder det nemmest og er ligeglad med om jeg kan give det 30mhz mere eller mindre)


    Øge "DRAM voltage"


    Sæt til "T2"


    Prøv både at køre ganged og unganged og se om dette ændrer noget


    Sæt timings til auto til at starte med og efter det kører stabilt kan du lege med resten af timings


    Indstillinger til disse 2 kan findes ved at Google:
    HT voltage
    NB-CPU voltage (North bridge voltage)


    NB frequency - sættes mellem 2600-3000mhz, hvis du vil drage nytte af højhastighedsram


    HT frequency skal ikke over 2000mhz, da dette ikke har nogen videre positiv virkning. OC'er du via multiplier er det nemt at holde på 2ghz, hvis det gøres via fsb OC, så hold den så tæt på de 2ghz som muligt.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • den er c2 så vidt jeg kan se (det står under stepping right??)


    i cpu-z kører vcore på 1.456 mens bios står til 1.400....


    har fået rammene til at køre 1600mhz ved at skifte til t1 og øge vdram til 1.80 (hvor meget kan de max tåle når det er til 24/7 brug??)


    har indtil nu fået den op på 17x200=3,4ghz, men derefter vil den hverken hæve fsb eller multiplier uden at gå i bsod... skyldes det mangel på vcore volt??? eller er det noget med north bridge og ht at gøre??


    hvor vigtigt er det at nb frequency ligger mellem 2,6-3 ghz??? hvad hjælper det til?


    og er min ram højhastigheds?? 1600mhz....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af berchrker
    har fået rammene til at køre 1600mhz ved at skifte til t1 og øge vdram til 1.80 (hvor meget kan de max tåle når det er til 24/7 brug??)


    og er min ram højhastigheds?? 1600mhz....


    Det kommer an på præcis hvilke RAM du har, men 1.8 volt tvivler jeg stærkt på at de kan tage, det er normalt højest 1.65 volt.
    http://www.kingston.com/hyperx/products/khx_ddr3.asp find dine RAM her, der kan du se det hele.