Arbejds PC

  • Hej Tweakers!


    Min stationære PC er ved at synge på sidste vers... den fryser og giver blå skærm, opfører slukker når jeg tænder, tænder når jeg slukker og vil ikke altid køre den rigtige cpu hastighed samtidig med at min system disk larmer mere og mere. Det sker lidt vilkårligt, dog er det sket ekstremt hyppigt den sidste uges tid.


    Mit system er som følgende (glem min signatur):


    Intel Core 2 Duo E6600
    ASUS P5B-SE
    3 x 1 gb Kingston Valueram PC6400 (Havde 4, men en blok døde)
    HunktKey Vw-6500MGP (500 watt psu)
    ASUS GeForce 9800GT
    Creative Audigy2 (gammelt PCI kort, det onboard er gået i stykker)
    D-Link 1gbit PCI - onboard er gået i stykker.
    Oldnordisk Promise ATA kort til PCI.


    Diske:
    System: WDC WD740ADFD-00NLR1 (74,4GB, SATA150, 10000 rpm, 16 mb)
    Hovedlager: WDC WD20EARS-00MVWB0 (2 tb, Sata300, 5400 rpm)
    Bilager 1: Maxtor 6B200M0 (200 gb, SATA150, 7200 rpm, 8mb) - Har det meget dårligt
    Bilagre: Seagate 320gb, 2 x WD 250 gb - alle gode gamle IDE


    Jeg er på SU, med en stram økonomi og vil derfor gerne have gode råd til, hvordan jeg får den til at køre optimalt igen. Sidder i et eksamensprojekt, og kan ikke have en PC jeg ikke kan stole på. Den skal ordnes - på fredag!


    Den bruges primært til arbejde i Visual Studio 2010 Ultimate og så til afspilning af 1080p gennem XBMC på mit TV. Bruger primært min PS3 til gaming, men også denne her i ny og næ - jeg må jo indse, at det bliver mere og mere begrænset, hvad den kan.


    Har ikke særlig forstand på HW mere... derfor jeg er her :)


    1 - AMD


    AMD Athlon II X4 640 - 686,00
    MSI 870-C45 - 455,00
    Kingston 4GB DDR3 1333MHz (2x2) 325,00
    Western Digital 640GB Black 64MB SATA6 426,00


    I alt: 1.892,-


    2 - Intel


    Intel Core i3 540 - 752,00
    ASUS P7H55-M - 549,00
    Kingston 4GB DDR3 1333MHz (2x2) 325,00
    Western Digital 640GB Black 64MB SATA6 426,00


    I alt: 2.052,-



    3 - Lappeløsningen


    Smide 12-1300 efter nyt bundkort, ram og hdd...



    Hælder mest til den første løsning.. vil jeg ikke kunne forlænge min pc's levetid væsentlig på den måde? Kan min PSU følge med? Hvis jeg køber 8 gb ram, kan den så også? Eller er der nogen der har et helt andet alternativ til MAX 2100 med 4 gb ram?


    På forhånd tak for hjælpen!!

  • Til det som du bruger din maskine til, så ville jeg osse tage AMD modellen grundet de 4 kerner, som du vil få brug for til Visual Studio 2010 Ultimate.


    Jeg vile allerførst se efter hvordan maskinen kører med de 4GB ram, er du ikke helt tilfreds, så kan du jo altid opgradere i næste måned, ikke ;).


    Du kan jo prøve at taste dit nye system ind her i


    http://www.antec.outervision.com/


    Har du så stadigvæk mellem 50-100 watt i overskud, så burde det ikke være noget problem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Super, mange tak for det link!


    Mht. ram, så bliver der også "kun" købt 4 gb den her måned... Pt. har den 3 gb, og det fungere okay... så længe den ikke når at smide for meget i SWAP, hvis jeg samtidig sidder med Blend, Photoshop eller lign.


    edit:


    Vil jeg skyde mig selv i foden, hvis jeg vælger kun at smide en disk i med 32 mb cache når det er til system?


    edit 2:


    487W... så er det liiiige at stramme den med en 500W psu ik? :)

  • Der hvor du vil evt. have noget ud af de 64 mb cache i stedet for 32 mb er i accesstime til tunge intensive programmer. HD vil loade de data en anelse hurtigere og sikre lidt mere stabilitet, men det er osse det hele.
    Normalt vil en HD med 64 mb cache blive brugt i servere, som skal være stabile hele tiden, men er pris forskellen ikke mere end et par håndører, så go for 64 mb ;), osse selv om du måske ikke kommer til at udnytte det overhovedet.


    Den ekstra cache vil muligvis kunne tage lidt af presset af din swapfile, i hvert fald i teorien og lette presset på dine ram, bla. når du bruger photoshop, eller har flere lignende programmer kørende på samme tid.


    Jeg har intet bøvl, med at bruge en HD med 32 mb cache til video redigering, men jeg tror det skyldes, at jeg har 8 GB ram i maskinen og min kommer slet ikke op på at kunne bruge dem alle. Det skal så osse siges, at jeg bruger ikke andre programmer på samme tid, undtagen lidt surfen på nettet og meget lette spil, for at undgå det går ged i redigeringen, så sjovt er det altså heller ikke ;).


    PSU


    Med en belastning på over de 400 watt(80%) at din PSU, så beder du næsten om ustabilitet og masser af problemer. Det vil kunne køre et stykke tid, men det kommer til at gå hurtigt ned af bakke, grundet en PSU er helt på sit peak rent ydelsesmæssigt ved en belastning på omkring de 80%, sådan er det bare, der er den mest effektiv uden at blive slidt alt for hurtigt, men du kan læse og lære mere om PSU'er og hvordan de fungerer her


    http://www.jonnyguru.com/index.php


    Der har jeg selv fundet mange guldkorn ang. PSU og ydelse.


    Jeg ville selv trække muldvarpen lidt længere frem og investere i en ny PSU osse, en 650 watt Corsair eller Antec, TT eller ligende i en fornuftig prisklasse.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvis din disk larmer, så ville jeg starte med at skifte den og så skifte til en kvalitets PSU med lidt mere "saft". Så skulle dit nuværende system godt kunne klare det lidt endnu.


    HD og PSU kan jo også sagtens genbruges i et eventuelt nyt system.


    /ask

  • kunne også tænkes det er den dårlige harddisk der er skyld i dine problemer, så det er i hvert fald den hurtigste fix jeg kan komme i tanke om.


    Har du prøvet at disconnecte den dårlige disk fra systemet?


    derefter kan du jo altid samle penge sammen til opgradering

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tak for de mange gode råde råd!


    Jeg har smidt pengene efter (eller bestilt), en Phenom II X4 med 3.2 ghz, 2 x 2 gb Kingston 1333 og et bundkort der passede til tingene + en 650W strømforsyning.


    Strømforsyningen er noget billigt møj, men det må være en fin lappeløsning i en måneds tid... mht. min disk lavede jeg den vurdering, at de nogle af de fejl der er vendt tilbage, umiddelbart ikke havde skyldtes den til system - men prøver at tjekke hvad jeg kan se udfra S.M.A.R.T-dataen når jeg er kommet hjem... ellers smider jeg en 2-300,- efter en billig 7200 rpm disk med en 32 mb cache ;) Ved bare at jeg kommer til at savne min raptor, men det er desværre en af de ting der må vente - har ikke råd til mere - og efter at have haft diverse bøvl med det her setup i et par år, synes jeg at det virkede mest fornuftigt at skifte så meget som muligt.


    Oplever jeg stadig problemer, så ved jeg i hvert fald godt hvor jeg skal lede, og så har jeg fået delene til den HTPC jeg har ønsket mig længe :P


    edit: Den er ikke heeeeeelt god den her, er den?

  • Måske kan du finde noget at teste din HD med her


    http://support.wdc.com/product…g=en&fid=wdsfVelociRaptor


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.