OC fordele?

• At last! Jeg har fået min nye køler. Én CoolIT ECO og nu skal der leges med OC. Jeg vil starte stille og roligt og har fundet en del guides.

Men så! Kom jeg til at tænke, hvad er nu fordelen ved CPU OC? - ud over større indblik i det teknik man sidder og leger med ;)

Jeg gamer mest og ja self. leger lidt med mit hardware - det er trods alt det sjoveste når der er tale om Lego for voksne ;)

Kom med jeres bud :pokey: og eventuelt også den guide i mener er den bedste (CPU = i5 2500k og Mobo = Asus P8P67 Pro) :)

Og så siger jeg ellers mange tak på forskud ;)

/DMT

• Fordele, tjaa hurtigere cpu en du betaler for :) Det er vel sådan set det eneste der er at kommer efter.

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

• Jamen den eneste fordel er jo at den bliver hurtigere. Det hjælper jo så med at hele dit system kører hurtigere. Hvis du kan presse 30% mere ud af den, så har du jo en 30% hurtigere CPU, og det kan mærkes.

• fordelene er jo netop at hele systemet bliver hurtigere ved at hæve FSBen, og da det ofte er cpuen der holder systemet tilbage kan det hurtigt mærkes når man ocer den.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Hehe som alle siger - et hurtigere system.

Har mest brugt OC til at "lege" med. Se hvor meget man kan presse ens hardware, men til spil er det egentlig lige meget. Jeg mærker ikke om den kører med 50 eller 60 fps. Måske det hjælper hvis man ligger lige i grænseområdet hvor det kan ses, dog de færreste spil - Taget i betragtning at man nok køber noget nyt hvis det forholder sig sådan.

Har kørt min core i7 på 3,5 GHz (begrænset af ram) et stykke tid nu, hvor jeg faktisk har sat stock voltage ned. Så der er helt klart en del gratis ydelse af hente. Gider dog ikke køre med forhøjede spænding på mit hardware når det alligevel ikke reelt bliver brugt til noget. Lige nu har jeg OC'ed mine grafikkort for at øge min beregningshastighed til noget bitcoin mining.

Hvorfor ikke udnytte de fordele man kan få ved OC (endda uden at skulle pille ved spændinger).

Jeg kom ind i det på samme måde som dig, ville gerne se hvordan det virkede og forstå hardwaren. Det er dog svært at stoppe, da man hele tiden vil se om man ikke kan presse den lidt mere :) Så kan man sætte en mild OC efter at have prøvet det og forstået det.

• Der findes en del guider, men i bund og grund er der kun multi du skal hæve, og give mere CPU volt.
    FSB/BCLK kan stort set ikke hæves, så den lader du bare være på 100.

Første hit på google "Sandy bridge oc guide"
    http://www.clunk.org.uk/forums…king-guide-beginners.html

I spil vil du ikke se den store forskel, her er det grafikkortet der begrænser, men i alt andet vil du kunne se forbedringer, 4.5GHz er ikke noget problem på de CPUer.