• har fået mig en lille tower arctic køler 13, mener jeg den hedder, men når ejg starter ASUS PC Probe, er der alarm igang ved NB. går ud fra, at det er noget på bundkortet, og at stock køleren plejede at køle den del, men hvordan skal jeg gøre det nu ? :(

lige nu er den på 69 grader, og har kun været på nettet. når jeg har gamet er det 80

• AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• den store kobber ting er kun 5,- dyrere, men er der virkelig plads til, at have sådan et lille tower på bundkortet ? jeg ved ikke hvor NB sidder, om det er tæt på cpuen eller ej. og er passiv køling virkelig nok ?

der er også en Zalman til 30,- er den ikke god nok ? (: den pris er meget overkommelig.. bare irriterende med fragt

Oprindeligt indlæg af Xx-Razmuz-xX

den store kobber ting er kun 5,- dyrere, men er der virkelig plads til, at have sådan et lille tower på bundkortet ? jeg ved ikke hvor NB sidder, om det er tæt på cpuen eller ej. og er passiv køling virkelig nok ?

der er også en Zalman til 30,- er den ikke god nok ? (: den pris er meget overkommelig.. bare irriterende med fragt

Det er altså noget af et projekt, som du er havnet i der. Chippen som du skal køle er den hvor der står Asus på og har en heatpipe hvilket vil sige, at fjerner du den, så skal du osse have andet køling i den anden ende hvor heatpipen sidder på den smalle heatsink.

Den lille fra Zalman vil jeg mene, at du sagtens kunne smide på ICH10R chippen, som sidder under( den lille blå profil, som sidder for sigselv), burde få temps til at blive bedre.

Aller nemmeste måde ville nok være at forbedre dit airflow, så de køleprofiler, som bundkortet er født med, bliver kølet bedre.
    Selv om en kobber løsning til enhver tid er bedre, grundet meget bedre varmeoverførsel, end aluminium kan gøre.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• NB chippen sidder lige under den store blå heatsink, hvis du ellers køre med det Asus P6T Se bundkort stadig.

[Blocked Image: http://avral.com.ua/res/photo/full/3109418-0.jpg]

Du kan enten få fat i en Asus radial fan til at sætte på heatsinken lige over mosfets.

[Blocked Image: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/p5q-deluxe/fan.jpg]

Eller så kan du rykke hele chipset køleren af og udskifte kølerpastaen for det er noget gylle pasta der sidder på det bundkort fra fabrikken, og ofte så ryger idle temperaturen gerne 15-20 grader længere ned ved at man gør det.

• hvordan kan jeg forbedre airflowet ? jeg har et møgkabinet med en 120mm blæser foran og en bagved, som jeg selv synes er meget i underkanten.
    jeg tør ikke rigtig fjerne nogen ting og sådan. ville foretrække bare en lille køler man kan proppe på eller noget. fandt også denne her på edbpriser http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?sp=all&pid=238353

*havde glemt at opdatere min signatur ting (: bruger sabertooth nu

Oprindeligt indlæg af Xx-Razmuz-xX
    hvordan kan jeg forbedre airflowet ? jeg har et møgkabinet med en 120mm blæser foran og en bagved, som jeg selv synes er meget i underkanten.
    jeg tør ikke rigtig fjerne nogen ting og sådan. ville foretrække bare en lille køler man kan proppe på eller noget. fandt også denne her på edbpriser http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?sp=all&pid=238353

*havde glemt at opdatere min signatur ting (: bruger sabertooth nu

Samme fremgangs måde hiv chipset køleren af og skift kølerpastaen. Det Asus bruger er pænt skod og der hjælper virkelig meget at skifte det.

Om du skal hive chipset køleren af for at sætte noget andet på eller om du skal skifte kølerpasta kan sku da være et fedt.

Det nemmeste og billigste ville være at skifte kølerpasta for hvis du vil sætte en anden køler på NB, hvordan vil du så køle mosfet og SB?

• lyder alt sammen så risikabelt :( mener jeg har noget arctic silver 5 kølepasta tilbage. så skal jeg bare fjerne chipsætkøleren og bruge noget andet kølepasta og så sætte den tilbage på, intet mere ?

• jeg lavede selv en nb køler af en gammel amd cpu køler ....men det er SB der bliver varmest så den skal man nok også tænke på.....men en metalsav og en lille boremaskine, kan hurtigt lave en cpu køler om .

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Oprindeligt indlæg af Rasmus66
    Det er ufattelig nemt at tage sådan en chipset køler af. Det værste der kan ske er at du kommer til at bukke heatpipen en lille smule det er alt.

og det ændrer ikke på garantien af bundkortet?