Hvordan får jeg hurtigere overførsel til/fra NAS ?

• Jeg har netop erhvervet mig en Buffalo Linkstation Live NAS, men jeg synes det går lige lovlig langsomt med at backe up og få overført filer til den. Jeg bruger trådløst netværk og kører med en Netgear 54 mbps router.

Mit spørgsmål er så om jeg vil kunne mærke en væsetlig forbedring i hastigheden ved at investere i en N-router ?

Oprindeligt indlæg af marc1985
    Med risiko for at lyde som en mega-noob, men hvordan finder jeg ud af hvad min præcise overførselshastighed til NAS'en er nu ?

bedste metode hvis du har muligheden er at bruge FTP overførsel mellem din NAS og PC, det giver et langt bedre billede af ens hastighed til og fra en NAS. Windows "hastigheder" kan man ikke stole på.

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

• Hvis du vil have smæk på overførselen, så skal du da som start altid bruge en kablet gigabit forbindelse. Med WiFi, vil du aldrig kunne få noget seriøst resultat ud af din NAS.

Men ja, en N-router vil hjælpe. Kræver dog din bærbar også understøtter det.

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

Oprindeligt indlæg af marc1985
    Fik lige skimmet testen igennem, men blev ikke meget klogere på den trådløse overførselshastighed og så er det forresten en nyere version af NAS'en jeg har...

nej der skrives intet om trådløshastighed, men når alle deres Buffalo'er i denne test max rammer 20-15MB/s med gigabit kabel så skal man nok ikke begynde at forvente det helt store, nu er det ikke til at vide hvilken model af Linkstation Live du har,
    smallnetbuilder har lavet en update til den review hvor de har lavet en speed test af LS-CH500L som skulle være ens med LS-CH1.0TL og den har en write speed på 11.8MB/s gennem kabel.
    http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30710/75/

edit:
    lige for at svare helt på dit spørgsmål, selvom gaming-king også har svaret, JA med en bedre forbindelse f.eks. N wifi så vil du få en bedre speed, men jeg tror at din NAS er den som nok vil sætte grænsen når du begynder med N wifi eller gigabit kabel, alt hvad jeg har set tyder på at den max har en read/write på omkring de 20/15MB/s, hvilket også er godt nok til "små" filer, men skal man overføre flere GB så tager den noget tid :)

Oprindeligt indlæg af !wfdi
    Ja du vil nok kunne hive imellem 30-60MB/s igennem en ved en 300Mbit router.

30 MB(yte), tilsvarer 240Mbit, jeg antager at du mener Megabit og ikke MegaByte?

Hvis man kigger på diverse charts på smallnetbuilder([URL=http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_wireless/Itemid,200]LINK[/URL]), er vi i hvert fald langt fra at være deroppe ;)

Men der er vidst ingen tvivl om at det er OPs 802.11g wifi der sætter grænsen som det er nu og en overgang til 802.11n vil hjælpe lidt på det, men vil sandsynligvis stadigvæk være det der sætter grænsen.

En bedre løsning som tidligere nævnt er at bruge kabel.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

Rettet en gang, sidst af RTM ().