ASUS E35M1-I Deluxe med AMD Brazos platformen

  • Mini-ITX bundkort så første gang dagens lys i 2001, da VIA introducerede deres VIA C3 Processor. Siden dengang er der kommet rigtig mange forskellige variationer af Mini-ITX bundkort på gaden, med enten VIA, Intel eller AMD chipsæt. Udviklingen stoppede ikke der, og for nyligt præsenterede AMD en sammensmeltning af en GPU og en CPU, der går under navnet APU(Accelerated Processing Unit).ASUS har lånt os en af deres seneste kreationer, nemlig et E35M1-I Deluxe. Bundkortet har en indbygget APU med navnet: Zacate E350 Dual Core.


    Læs testen her:


    http://www.tweak.dk/review/ASU…razos_platformen/1233/1/1



    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2011/review/1233/pakken-fronten.jpg]





  • Har boardet mulighed for usb power??, så man kan starte computeren op fra slukket, med en usb remote

  • Hej


    Har lige et par spørgsmål omkring dette bundkort, som jeg håber at folk kan svare på. Da jeg overvejer at opgradere mit nuværende mediecenter med dette bundkort, idet min nuværende setup ikke kan køre hverken 720p eller 1080p (Første dual atom bundkort fra Intel med GMA 950 onboard grafikkort, kan ikke huske model nr.) .


    Jeg vil høre om andre personer / ejere af dette bundkort, der har samme problem med afspilning af 1080p som der nævnes i artiklen/testen. Citat:


    Det skal lige siges, at for at kunne afspille Blue Ray 1080p materiale skal der bruges den klassiske udgave af Medie Player Classic. Da hverken PowerDVD eller VLC kunne bruges til at afspille 1080p uden at det hakkede groft. 720p var muligt via VLC og PowerDVD men der kunne godt opstå nogle hak en gang imellem.


    Da jeg ikke er interesseret i dette problem, og kan det være dette problem evt. vil forsvinde med en evt. opdatering af dvs. drivere til bundkort, eller ligge bundkortet simpelthen lige på grænsen til at det kan klare full HD?


    Jeg tænker på, at jeg som privat også vil have antivirus og dvs. andre programmer kørende idet mit mediecenter også bliver brugt til surfe på internettet, hvilket jo vil belaste CPU’en yderligere, Idet jeg regner med denne test er foretaget på en ren windows installation uden dvs. andre programmer installeret.


    Evt. nogle Ubuntu brugere, der ved om der er nogle problemer med at benytte dette bundkort sammen med Ubuntu?
    Da jeg normalt foretrækker at arbejde i Ubuntu frem for Windows


    Mvh.
    Volkon

  • Hov glemte lige noget.


    Kan det passe at dette bundkort kun har HDMI 1.3, hvilket også står på ASUS hjemmeside, når både E35M1-M og E35M1-M PRO har HDMI 1.4 i følge ASUS hjemmeside, så synes jeg det lyder lidt mærkeligt at E35M1-I DELUXE dvs. deluxe udgaven kun skulle have 1.3, når nu de 2 mindre udgaver begge har HDMI 1.4


    Eller skyldes problemet evt. at ASUS har lavet en skrive fejl på deres hjemmeside, så alle E35M1-M bundkort har enten HDMI 1.3 eller HDMI 1.4 og i givet fald hvilken HDMI version?


    Mvh.
    Volkon

  • Quote

    Da jeg ikke er interesseret i dette problem, og kan det være dette problem evt. vil forsvinde med en evt. opdatering af dvs. drivere til bundkort, eller ligge bundkortet simpelthen lige på grænsen til at det kan klare full HD?


    Det kan faktisk klare 2 instans af Avatar i 1080P med programmet MediePlayer Classic. Som der vist også er skrevet i artiklen så er det ikke muligt at afvikle 1080P med VLC eller PowerDVD, og 720p kan hakke lidt med de 2 afspiller, hvorimod at med MPC er der ingen problemer.
    Bundkortet har ingen problemmer med ydelsen til det du skal bruge det til ser det ud til, fejlen skal nok findes i VLC's og PowerDVD's måde at afspille blueray materiale på.


    Quote

    Kan det passe at dette bundkort kun har HDMI 1.3, hvilket også står på ASUS hjemmeside, når både E35M1-M og E35M1-M PRO har HDMI 1.4 i følge ASUS hjemmeside, så synes jeg det lyder lidt mærkeligt at E35M1-I DELUXE dvs. deluxe udgaven kun skulle have 1.3, når nu de 2 mindre udgaver begge har HDMI 1.4Eller skyldes problemet evt. at ASUS har lavet en skrive fejl på deres hjemmeside, så alle E35M1-M bundkort har enten HDMI 1.3 eller HDMI 1.4 og i givet fald hvilken HDMI version?


    Jeg tror du skal se det som en skrivefejl så alle 3 versioner har HDMI v1.4a, men jeg er ikke 100% sikker.


  • Hej Volkon


    Nej det gør jeg desværre ikke. Men hvis den kan i Windows, hvorfor skulle den så ikke kunne i Linux ? :-)


  • Så vidt jeg ved er AMD ikke helt klar endnu til at hardware dekode h.264 video (og andre codecs) under Linux.
    Så som det ser ud nu, vil det være din CPU der skal dekode dem, men det er noget der bliver arbejdet på, det ser desværre bare ud til at der går noget tid endnu (og nej jeg kan desværre ikke give et bud).


    Så vidt jeg kan se er der dog et mini pci-express slot der bruges til wifi, det kan sandsynligvis udskiftes med et broadcom crystalhd(bcm70015 eller bcm70012) kort og ad den vej bruges til at dekode video.


    Men det virker ærligt talt noget bagvendt, så kan man lige så godt tage en løsning med Nvidias ION, eftersom nvidia pt. er dem der er bedst understøttet på linux, via deres VDPAU.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Hej RTM


    Takker for dine svar.


    Ja det er jo så en mulighed at gå efter et Nvidias ION setup


    Alternativ havde jeg også lidt i tankerne at gå efter et Intel I3 setup med Sandy Bridge setup, ved ikke om der skulle være nogle problemer der med hensyn til afspilning af Full HD (1080p) og Ubuntu.



    Mvh.
    Volkon


  • Jeg vil sige, det ser bedre ud på i3 sandybridge platformen end hos AMD, men der er et stykke fra at være trivielt at sætte op og der er stadigvæk nogle bugs der skal rettes.


    Generelt for sandybridge gælder det at der ikke er så god support for dem i de fleste distributioner (ubuntu inklusive).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().