Hej alle sammen!
Jeg har taget et pasfoto af min kæreste, der (så vidt jeg kan se) opfylder alle de formelle krav. Det er også beskåret til at udprintes i 35x45 mm. Jeg har endda en skaleret version i 132*170 pixels, som i udprintet tilstand svarer til 35x45 mm. Det burde jo bare være lige til at trykke ctrl/cmd+p, MEN:
Mit ENESTE problem lige nu er, at når jeg prøver at printe det gennem min HP Photosmart 2575 printer, strækker den det til at fylde hele papiret. Jeg har været inde i forskellige indstillinger og undersøgt forskellige størrelser og formater. Der var også en "custom size" funktion, men man kunne minimum vælge 100x150 mm eller noget i den stil.
Jeg har A4 og 10x15 cm fotopapir at gøre godt med, men i realiteten burde det være ligemeget efter som jeg jo kun skal bruge de 35x45 cm. Det ENESTE program det er lykkedes mig at få det printet ud i rette format, uden at blive strukket, er gennem Word, men eftersom det er et tekstbehandlingsprogram komprimerer det billedet til uigenkendelighed
Er der ikke nogen der kan hjælpe!?? Jeg er ved at gå fra forstanden fordi jeg ikke kan få det til at virke

Udprintning af foto der IKKE skal strækkes til at fylde hele siden!?
-
-
I stedet for at rode meget mere med det, så lav et helt hvidt billede i noget der snilt printes på 10x15 og så sæt dit billede ind i dette. Så skulle du få det som du vil.
Dette har jeg selv flere gange benyttes ved fotoservices som absolut vil skære i mine billeder istedet for at lave f.eks hvide kanter.
/ask
-
Alternativt kan du benytte dig af f.eks. Foto.com - har selv printet lidt af hvert med deres hjælp igennem det sidste års tid, og resultaterne er udmærkede (Men selvfølgelig dyrere end at printe selv.)
Har du overvejet gimp eller et andet Photoshop lign. program og så se om det har nemmere ved at printe i den korrekte størrelse?
-
Oprindeligt indlæg af HerrMansen
Alternativt kan du benytte dig af f.eks. Foto.com - har selv printet lidt af hvert med deres hjælp igennem det sidste års tid, og resultaterne er udmærkede (Men selvfølgelig dyrere end at printe selv.)Dyrere? Der er vidst ikke ret meget der er dyrere end at printe selv! Prøv f.eks at læs her. Der er mange fordele ved selv at printe sine billeder, men prisen er ikke en af dem.
/ask
-
Finno - jeg printer aldrig selv så jeg kan ikke lige sammenligne priser.
-
jacobask
Det var faktisk et rigtig godt forslag! Det lykkedes mig dog til sidst, problemet var at den autoscalede til at fylde hele siden. Man kunne gå ind og skalere manuelt, hvor jeg så skalerede til 100 %. Grunden til jeg ikke kunne få det til at virke først var fordi man skulle sætte markøren i et random felt efter at have indtastet 100 % for at få det til at virke. At trykke enter efter at have skrevet 100 % med markøren i samme felt fik den åbenbart bare til at printe billedet ud i fuld størrelse. Selvom den kunne printe billedet billedet ud i rette størrelse, kunne den dog ikke printe flere billeder ud på et papir, selvom funktionen er der og selvom der var rigelig plads på papiret - what a piece of shit.
Til gengæld resulterede den lidt hårde JPEG komprimering sammen med skaleringen og den lidt ikke så gode kvalitet af min printer og mit fotopapir i sidste ende i et billede der nok ikke var i høj nok kvalitet til at blive godkendtSå hun endte med at gå til en fotograf der tog et elendigt billede, som dog blev godkendt af pashovederne. (der findes godt nok mange "professionelle (skole)fotografer o.l. der tager nogle ass billeder).
Tusind tak for ALLE løsningsforslag og hjælpende indslag