Nye Chipsæt som udkommer

  • 980FX ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Intels er vidst allerede så godt som ved at launche deres nyeste, der er allerede reviews oppe på nettet.


    Der er P67 H67 og en Z67 sat til at launche senere i q2


    De er beregnet til intels nyeste socket 1156 i3/5/7-2xxx serie.


    P67 er chipsættet beregnet til enthusiasts/highend, dette disabler det indbyggede grafikenhed, til gengæld understøtter det sli og overclocking etc.


    H67 er beregner til folk der ikke anvender discrete graphics kort, dette kan gøre brug af de nye cpu'ers indbyggede grafik enhed


    Z67 der udkommer senere (q2 2011), vil være en sammensmeltning af begge, altså en p67 hvor man samtidigt kan bruge det onboard grafik.



    Bundkort med disse er allerede blevet reviewet af flere sider online, asus p8p67 f.eks. tror de venter med at blive sat til salg til den 9. januar som også er den officielle launch date på intels i3/5/7-2 serie.



    Så vidt jeg kan læse mig frem til så var x68 rygtet at skulle være til sandybridge, dette giver dog ikke meget mening siden sandy bridge ihvertfald den del af dem der er frigivet her til januar benytter sig af et DMI link og den såkaldte ringbus. og x68 har QPI er sagt at bruge QPI.


    Så vidt jeg kan se er x68 det chipsæt de har tænkt skulle være til den opgradere sandy bridge der er planned til q3-q4 2011, der så vidt jeg kan se kommer til at køre på lga2011 og med 1-2xQPI.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • der er 2 typer forbindelser som forbinder cpu'en med northbridge hos intel, amd bruger hypertransport bus.


    intel har QPI og DMI. det jeg forsøgte at sige er at wikipedia nævner at x68 skulle bruge et QPI link, hvorimod de nye sandy bridge cpuer her fra januar releaset bruger DMI.


    Men at de sandy bridge cpuer der skal udkomme i q3-4 2011 kommer med socket 2011 og skulle bruge QPI, så det er muligt x68 udkommer sammen med / er tiltænkt de cpu''er. det burde give dig en ide om hvornår x68 chipsættet udkommer.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Hvis jeg husker korrekt, så blev QPI indført til socket 1366, men det har så meget potentiale at et enkelt cpu system slet ikke kan udnytte det til fulde. Derfor er DMI blevet indført på socket 1156, der vist er billigere og lidt mindre agressivt, men rigeligt kraftigt.


    Begge er vist kopieret en "smule" fra AMD, der har kørt med Hypertransport og integreret memorycontroller siden Athlon 64 dagene - Som har vist sig kraftigt overlegen i forhold til Intels tidligere FSB kendt fra Core og Pentium serierne.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Mange tak begge to..
    Afventer nu X68.. så venter lidt endnu.. da i7 jo nok udkommer med flere kerner i fremtiden... så vidt jeg kan læse rundt omkring..


    Kender godt til Hypertransport etc.


    Intel RoadMap 2010-2011
    Ved godt det er lidt gammelt men hvis rygtet passer... :hb:


    QPI
    Så vidt jeg læser er der en del server bords der kommer til at bruge dette...


    DMI


    Renegger -> det kan jo KUN blive højere og vildere i fremtiden :) så derfor QPI :)

  • Faldt lige over dette ang. LGA-2011


    Quote

    LGA-2011 Coming in Q4 One side effect of Intel’s tick-tock cadence is a staggered release update schedule for various market segments. For example, Nehalem’s release in Q4 2008 took care of the high-end desktop market, however it didn’t see an update until the beginning of 2010 with Gulftown. Similarly, while Lynnfield debuted in Q3 2009 it was left out of the 32nm refresh in early 2010. Sandy Bridge is essentially that 32nm update to Lynnfield. So where does that leave Nehalem and Gulftown owners? For the most part, the X58 platform is a dead end. While there are some niche benefits (more PCIe lanes, more memory bandwidth, 6-core support), the majority of users would be better served by Sandy Bridge on LGA-1155. For the users who need those benefits however, there is a version of Sandy Bridge for you. It’s codenamed Sandy Bridge-E and it’ll debut in Q4 2011. The chips will be available in both 4 and 6 core versions with a large L3 cache (Intel isn’t being specific at this point). SNB-E will get the ring bus, on-die PCIe and all of the other features of the LGA-1155 Sandy Bridge processors, but it won’t have an integrated GPU. While current SNB parts top out at 95W TDP, SNB-E will run all the way up to 130W—similar to existing LGA-1366 parts. The new high-end platform will require a new socket and motherboard (LGA-2011). Expect CPU prices to start off at around the $294 level of the new i7-2600 and run all the way up to $999