Justerbar pumpe

  • Hej


    Ok, det er måske lidt udenfor topic, men det går nok eftersom der ikke er helt ved siden af alligevel.


    Jeg mangler en god trinløs justerbar pumpe til et kølesystem, og tænkte at det måske ville være ide med en pumpe af samme type som der benyttes til vandkølig, men er der nogle af disse der er justerbare?
    Pumpen skal bruges i et kålesystem til at pumpe kølervædske (propylenglykol:vand blanding) rundt. Væsken vil være et sted medllem -10C og -40C, men er det et problem for almindelige pumper?


    Nogen der har nogle gode bud på hvad jeg skal se efter?


    /ask

  • Denne er justbar Laing D5 og en forholdsvis kraftig pumpe. Ved desværre ikke om den kan klare de væsker du snakker om. Men man bruger jo almindeligvis kølervæske i sit vc system, så mon ikke?

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet 3 gange, sidst af dasjap ().

  • Den ser umidelbart fin ud, hvordan foregår justeringen? Er det bare justering af spændingen, og i givet fald hvor lavt kan den justeres ned?


    Kølevæsken er nok ikke noget problem, det er meget tæt på alm. kølevæske (som er ethylenglykol), det var lige så meget et spørgmål om den brokker sig ved lave temperaturer og mulighed for tilisning.


    EDIT: Kan se at den er rated til 0-60C, men er der nogen der har erfaring med at komme længere ned?
    /ask

  • Der er en skrue på selve pumpen som du kan stille på. Har ikke nogen erfaringer med ekstreme temps desværre. Hvor lavt er svært at sige, har ikke lige tallene på hvor mange ltr der skydes igennem på de forskellige indstillinger.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet en gang, sidst af dasjap ().

  • Ved du om indstillingen er trinløs? Eller om det er i diskrete skridt?


    Det er et lidt specielt setup den skal benyttes i, og her har jeg brug for ret god kontrol, idet jeg skal holde en konstant temperatur i en vædske der varmes med en varierende effekt et andet sted.


    /ask

  • Mener det er trinløst, men sidder ikke lige hjemme ved min maskine så kan ikke tjekke det :oops: Min kørte altid på max og kunne knap høre den(har skilt systemet ad i øjeblikket).

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Det vil være fedt hvis du gider at se efter. Ser ellers ud til at være rigtig brugbar.
    Lydniveauet er lidt ligegyldigt, da der står en stor kompresser ved siden af til at holde kølevæsken kold...


    /ask

  • Har også haft en D5er - er ret så sikker på, at der er trinløs regulering.. Og det er også en rigtig god pumpe - men om den kan holde til frost ved jeg desværre ikke :/

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Men læs lige tråden på XS igennem.


    Flere anbefaler at man udskifter toppen på pumpen til enten en af acetal eller en metal top. Plasticen toppen der sidder på standard skulle i værste fald springe når den kommer i kontakt med noget meget koldt kølervæske.

  • Jeg ville bare lige melde tilbage.


    Jeg modtog pumpen i mandags, og siden har den været i drift i løbet af dagen, og den klarer det for det meste fint. Når jeg siger for det meste er det fordi den har lidt stabilitetsproblemer med "fuld skrue" når det bliver koldt, og kølevædsken bliver mere træ - det er der jo ikke så meget at sige til.


    Her er den i drift og godt iset til:
    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/122010/IMG_0028_small.jpg]


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus66
    Hvis væsken begynder at blive tungt så er det nok en god ide at holde lidt mere frost væske i :)


    Afhængg af væsken.... Jeg er ret overbevist om at jeg skal have mere vand i, det er primært viskositeten af propylenglykolen der bliver for stor. Alternativt får den en liter ethanol.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SMLDK
    Kan vi ikke få at vide hvad du bruger det til , pc ????
    Meget gerne billeder.


    Desværre ikke særligt detealjeret.....


    Jeg bruger den til at køle en opstilling hvor jeg skal holde en konstant temperatur omkring -10C til -20C i en beholder med flydende CO2. Tidligere havde jeg køling med flydende N2, det virker faktisk godt, men er lidt svært at gøre stabilt, så jeg havde alt for store udsving i temperaturen.
    Jeg har de sidste dage kørt med "almindeligt" kølemiddel og denne pumpe - det ser faktisk ud til at fungere rigtigt godt, og jeg kan køre med en temperatur der holder sig indenfor +-0.5C af det jeg vil.


    /ask