Skal ud og rejse, og mangler et godt digitalt kamera :)

• Som titlen lægger op til :)

Jeg skal i vinterferien af sted sammen med kæresten til Miami, og da vores nuværende bedste kamera er min mobil med 5.0Mpixel så skal vi klart ud og have noget bedre..

Jeg har kigget lidt rundt omkring og prisklassen skal helst ikke overstige 1000kr og det er kun for kameraet alt "ekstra" udstyr køber vi derefter..

Vi har også overvejet at som noget af det første når vi lander, at tage forbi en elektronik forretning og købe et derover, da det jo er langt billigere, men tolden melder sig måske også, også vis det skulle gå i stykker og lidt svære at få det lavet :)

De kameraer jeg umiddelbart har haft udkig på:

Sony Cyber-shot DSC-W320 (Sort) - 872kr (m. fragt)
    Samsung ST70 (Sølv) - 1064kr (m. fragt)
    Fujifilm FinePix AV100 (Sort) - 449kr (tilbud i fakta)

Der er en hel del andre 12-12.2Mpixel men kan ikke skelne dem fra hinanden..

Og da jeg er helt ny i området så aner jeg ikke hvilke områder jeg rigtig skal fokuserer på, ud over at jo højre Mpixel jo højere billede kvalitet :)

Men sådan som

• optisk zoom og digitalt zoom.
    • godt billed fokus, hvis der nu f.eks kommer en pæn Ferrari kørende, at den så kan lave et godt skarpt billede og ikke sløret billede :).
    • udmærket video optagelse, som f.eks. i Samsung ST70 der har den HD-Ready kvalitet som jeg umiddelbart ville synes kunne være godt.
    • helst et godt batteri, så det ikke løber tør mens man er af sted.
    • nemt at overføre til computeren.
    • hukommelses kort, hvad er bedst/billigst.. Har ladet mig fortælle at det helt smarte vil være at have 1 eller 2 kort pr. dag så hvis der skulle ske en fejl, så har man ikke mistet alle billederne.. Dog overvejer at tage min gamle laptop med, også overføre billederne til den :).

Det er umiddelbart det.. Men hvis der er andre ting som jeg også skal lægge vægt på, så skal i ikke tøve med at skrive det :)

På forhånd mange mange tak for hjælpen :)
    -nitan

• Jeg ville i hvert flad ikke vælge det fra Fakta. Grunden til det er at det bruger AA batterier, dvs. du skal skifte batterier hele tiden, hvilket man bliver træt af i længden.. :D

• Nu har jeg kigget meget på det :)

Og kan se at Fona lige pt. køre med nogle rimelig okay tilbud på Sony Kameraer...

Og der har de bl.a. det DSC-W320 som jeg har linket ovenover til en pris at 1299kr med Etui og 4Gb SD Kort..

Samt et DSC-W390 til en merpris af 1699kr med Etui og 4Gb SD Kort, og må nok sige at i og med at 390 har funktioner som Super Steadyshot og HD ready Filmoptagelse vil det nok være mere idéelt at have med.

Men håber der er nogen som kan fortælle om det ville være det værd at købe, eller om jeg skal på udkig efter noget helt andet :)

• tag et kig på http://www.dpreview.com
    de har nogle super anmeldelser af stort set alle kameraer :-) har selv haft gode erfaringer med fujii's bridge kameraer. mener jeg for et par år siden gav omkring 1600 for det jeg havde :)

så jeg vil da anbefale også at kigge på den her fætter.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=781989

og ja jeg ved godt det bruger aa batterier men hvis man kæber genopladelige er det (i min verden) ikke et problem,.
    mit tidligere kamera brugte også aa og det holdt i temmelig lang tid på et set batterier.

• Jeg ved ikke om du har købt endnu, men er kommer lige et par råd.

Højere MP er IKKE lig med højere kvalitet. Hvis selve billedchippen stadig har samme fysiske størrelse så kan et kamera med 12 MP have dårligere billedkvalitet end et med 8 MP. Der kommer mere støj, specielt ved lidt højere ISO-indstilling.

Der er mange elementer der spiller ind på billedkvaliteten, som f.eks. optikken, den indbyggede software osv).

Og som så mange gange før så hænger pris og kvalitet sammen.

Med hensyn til at købe i Miami så kan det være en udmærket ide, men prøv at finde nogle Miamibutikker på nettet og tjek deres prisniveau kontra danske priser. Snakker vi kamera i 1000-1500 kr klassen tvivler jeg på der er specielt meget at hente. Husk at de priser du ser på nettet typisk vil stige med 8-10 % når du køber i butikken da deres moms bliver lagt på varen i butikken.

Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------