CMP8GX3M2A1600C9 med et M4A79XTD Evo

  • Hey


    Jeg har nogle små problemer med mit nye ram kit jeg fik tidligere idag ind af døren, computeren starter som sagt fint nok op og kører da også en 1-4 maps i BC2 , men så midt i det hele kan jeg få hvid/sort skærm og så kan jeg ellers alt tab ud og lukke spillet ned , computeren fryser ikke eller staller på nogen måde.


    Browseren nægter også og samarbejde engang imellem, kører jeg auto på dram volt starter computeren op som single channel ram, sætter jeg dem på 1.64 eller 1.66 som det tætteste jeg kan komme på de 1.65 som der står jeg skal er det der hvor hvid/sort skærm forekommer i spillet og browseren sommetider nægter og samarbejde, med det mener jeg at på edbpriser f.x kan jeg ikke få lov til og klikke på producent eller whatever hvis jeg sidder og vil søge på et eller andet, aner ikke helt om rammene er skyld i det eller hvad.


    Så nu er mit spørgsmål, skal jeg give dem noget mere volt evt. ?


    Det er som sagt et 2x4 kit altså 8gb DDR3 1600mhz corsair dominator.


    købte det her kit fordi det her asus bundkort nægter og kører med alle 4 sockets på 1600mhz , det er bare sært sådan, så skal jeg clocke ned til 1333 og det nægter jeg så købte bare et større kit, som det burde kunne trække da boardet er lavet til og køre 16gb ram.

  • Det kan sagtens være dine ram, som laver lidt ged i det hele.


    Jeg var lige inde og kigge på specs på ram, og ganske som du siger, de skal have 1.65v for at køre optimalt.
    Er du så lidt uheldig så undervolter dit bundkort lidt overni, så det som du sætter dem til bios, rent faktisk passer ikke med det, som dine ram faktisk får, men det kan du chekke via cpu-z under fanebladet SPD.
    Viser cpu-z at de rent faktisk får for lidt, så ind i bios og juster så det kommer til at passe, grundet sætter du dem til 1.64v, så tvivler jeg på, at du overhovedet får dem stabile selv ved standardhastighed på de 1600Mhz.


    Det problem er sket rigtig mange gange med Asus bundkort, hvorfor deres bios er lavet sådan ved jeg ikke, men det kræver jo kun lige 1 minut for at justere det, så det er nemt at gå til.


    http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html


    husk lige at kigge på kompatibilitetslisten om dit bundkort rent faktisk understøtter de ram, som du har købt.
    Står de ikke der, så opdater din bios til sidste nye ved at bruge Asus egen utility, som ligger på din cd til bundkort og hedder EZ-flash, så har du i hvert fald gjort alt hvad du kan, for at få tingene til at spille, som de skal.
    Bios opdateringer har det jo med at rette små fejl og nogen gange give flere indstillings muligheder, det kan sagtens være at, du så kan få adgang til at stille volt til de krævede 1.65.


    Du kan jo evt. prøve at sætte dem til 1333Mhz allerførst og se om de så er stabile, er de det, så tyder det nemlig på at de får for lidt volt, for at kunne køre optimalt hvilket så angiver at du lige skal opdatere din bios og se om problemet ikke er blevet løst.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Hej Sam,


    Ja det er indstillingerne som er noget galt med , de stod godt nok til og køre alt fra 1.66 til 1.70v på dram voltage, men clockede mine ram ned til 1333mhz og lod dram voltage stå på auto og så kørte jeg prime95 i godt og vel 10 timer uden nogen som helst former for warnings eller errors.


    Nu har jeg så kørt dem op på 1600mhz igen med dram volt på 1.66 og så sat cpu-nb til og køre 1.20v som jeg fik et råd om på corsairs eget forum, og så har jeg tænkt mig og køre en prime95 igen nu her når jeg er færdig med og rode rundt på computeren , så vil jeg se om den har tænkt sig og blive stabil eller der skal justeres mere.


    Jeg kører med seneste bios fra asus på mit bundkort.

  • Hvis du vil teste din RAM så er memtest86+ umiddelbart et bedre valg, prime95 er så vidt jeg er bekendt mest til at stress teste CPU.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Hvis du vil teste din RAM så er memtest86+ umiddelbart et bedre valg, prime95 er så vidt jeg er bekendt mest til at stress teste CPU.


    prime95 kan nu også godt teste mine ram skulle jeg mene , men har fundet en stabil løsning, dram voltage på 1.66 , cpu-nb på 1.20v og så kører de 1600mhz uden nogen former for problemer :)