Anbefalet harddisk til RAID0

  • Hej,


    Mine harddiske jeg bruger til RAID0 gik i stykker for noget tid siden, så nu
    vil jeg til at have købt mig nogle nye.


    Sidst købte jeg bare to tilfældige HD's og brugte dem. Men den her gang
    vil jeg lige høre om der er nogen bestemte der er bedre end andre.


    Jeg har kigget lidt på den her


    Hvis den ik er god vil jeg gerne have en anden anbefaling.


    Jeg skal kun have mit OS, og et par programmer på den, så det er ikke nødvændigt med
    så meget plads. Jeg har desværre ikke råd til at give ret meget mere end 5-600 kr samlet pris.


    På forhånd tak.

    Intel Core 2 Quad Q9650
    Asus P5Q PRO
    4 x 2 GB OCZ Reaper PC-8500
    Gainward GTX 295
    2 x 250 GB 16 MB cache RAID0 og 1 TB 32 MB cache
    Creative SB X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
    Sennheiser PC-350
    Corsair TX750W
    Antec Nine Hundred
    Samsung Syncmaster 2253BW
    Steelseries Ikari Laser

  • Køb en 1TB disk i stedet for at rode med RAID 0, det er alligevel i langt de færreste applikationer du har gavn af det.


    Så kan du jo altid lidt senere skifte den disk ud med en SSD (når de bliver lidt billigere per GB evt.) og bruge 1TB disken som lager.


    Et eksempel på en rimelig fornuftig 1 TB disk er denne samsung F3: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvis du endelig vil køre raid 0 til OS plus det løse, så ville jeg lige hæve baren en anelse for hvad det måtte koste.


    Jeg ville havde 2 af disse HD så, WD RE4 serie


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4198480


    Allerførst er de en Hd, som er lavet til at kunne køre 24/7/365 og er optimeret til brug i servermilijø samt den har en gigantisk buffer hvilket er med til at minimere fejl på data, noget du vil sætte pris på i raid opsætninger.


    Vil du ikke smide de penge efter en HD, så ville jeg kigge på en caviar black i stedet for, den har næsten samme specks, som deres server serie, lige undtagen firmware og bruge den i stedet for den blue, som du har fundet frem til.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Tak for jeres svar...


    Det er ikke fordi jeg ik har lyst til at betale mere, jeg har simpelthen ikke råd.
    Så havde jeg bare købt mig en SSD disk.
    SU + intet arbejde er sq stram kost.


    Anyway, der er faktisk ret mange der anbefaler mig bare at købe en 1 TB disk...


    Er hastigheds forskellen da så lille?

    Intel Core 2 Quad Q9650
    Asus P5Q PRO
    4 x 2 GB OCZ Reaper PC-8500
    Gainward GTX 295
    2 x 250 GB 16 MB cache RAID0 og 1 TB 32 MB cache
    Creative SB X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
    Sennheiser PC-350
    Corsair TX750W
    Antec Nine Hundred
    Samsung Syncmaster 2253BW
    Steelseries Ikari Laser


  • Pointen er mere at det du får ud af den ekstra overførselshastighed, egentligt ikke er så nemt at mærke.


    Derudover så er det jo ikke ligefrem fordi at RAID 0 hjælper, hvis det skulle ske at en af diskene går i stykker.


    Så er der naturligvis også det i det, at 250GB harddiske ikke giver det optimale GB/kr forhold.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Jeg syntes nu jeg lægger fint mærke til det.
    Lige nu tager det over en time at installere windows. Før tog det ca 25-30 min.
    Ud over det tager det også en krig at åbne alle programmer osv i forhold til, syntes jeg.


    Så hvis den eneste grund til at tage 1TB disk over RAID0, er gb/kr så er det fint med mig. ;)

    Intel Core 2 Quad Q9650
    Asus P5Q PRO
    4 x 2 GB OCZ Reaper PC-8500
    Gainward GTX 295
    2 x 250 GB 16 MB cache RAID0 og 1 TB 32 MB cache
    Creative SB X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
    Sennheiser PC-350
    Corsair TX750W
    Antec Nine Hundred
    Samsung Syncmaster 2253BW
    Steelseries Ikari Laser

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Hvis du kun skal bruge omkring de 64GB på din OS disk, så er Kingston's SSDNow V-Series et rigtigt godt køb, den er betydelig hurtigere end de WD 250GB diske i RAID0 og prisen er faktisk den samme.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=779029


    Jeg tror altså jeg skal op på mere... Som det er nu, med kun windows på mit C drev bruger jeg
    80 gb af min harddisk... Og jeg har ikke installeret adobe cs4 endnu...


    Men, hvis jeg markere alle filer i roden af C drevet og vælger egenskaber.
    Så fylder de kun 50 gb... Så jeg ved ik lige hvad jeg kan gå ud fra...

    Intel Core 2 Quad Q9650
    Asus P5Q PRO
    4 x 2 GB OCZ Reaper PC-8500
    Gainward GTX 295
    2 x 250 GB 16 MB cache RAID0 og 1 TB 32 MB cache
    Creative SB X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
    Sennheiser PC-350
    Corsair TX750W
    Antec Nine Hundred
    Samsung Syncmaster 2253BW
    Steelseries Ikari Laser

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af .mT::


    Jeg syntes nu jeg lægger fint mærke til det.
    Lige nu tager det over en time at installere windows. Før tog det ca 25-30 min.
    Ud over det tager det også en krig at åbne alle programmer osv i forhold til, syntes jeg.


    Så hvis den eneste grund til at tage 1TB disk over RAID0, er gb/kr så er det fint med mig. ;)


    Det lyder ikke helt rigtigt at du kan spare over halvdelen af tiden ved at benytte 2 diske i RAID 0(det er jo max. en fordobling i dataoverførslen du får ud af det).


    Så lyder det til at der enten er noget galt med det du husker, eller der er problemer med det nuværende hardware (test harddiske, RAM osv. og sørg for at der er installeret de rigtige drivers).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Det lyder ikke helt rigtigt at du kan spare over halvdelen af tiden ved at benytte 2 diske i RAID 0(det er jo max. en fordobling i dataoverførslen du får ud af det).


    Så lyder det til at der enten er noget galt med det du husker, eller der er problemer med det nuværende hardware (test harddiske, RAM osv. og sørg for at der er installeret de rigtige drivers).


    Der kan sagtens være noget galt med den harddisk jeg har nu. Den siger sjove lyde engang imellem :P

    Intel Core 2 Quad Q9650
    Asus P5Q PRO
    4 x 2 GB OCZ Reaper PC-8500
    Gainward GTX 295
    2 x 250 GB 16 MB cache RAID0 og 1 TB 32 MB cache
    Creative SB X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
    Sennheiser PC-350
    Corsair TX750W
    Antec Nine Hundred
    Samsung Syncmaster 2253BW
    Steelseries Ikari Laser