Vedr boot ved overclock

  • Hey.
    Jeg har haft et irriterende problem længe med min computer.
    Når jeg overclocker min core2duo fra standard 3ghz til 3.3ghz, med siberian tiger II vandkøling er der ingen probs overhovedet med at boote.
    Men når jeg overclocker til over 3.4, f.eks kører jeg altid 3.8ghz, så vil den somregelt ikke boote første gang, og jeg skal slukke den et par gange før den gider starte.


    CPU'en er stabil i følge Orthos og bliver slet ikke for varm.


    Hvad er problemet siden at den ikke gider starte op første gang, men først efter sådan 3 - 4 gange? nogen der er haft lign. problemer?



    CPU: Core2duo 3ghz , tror det er en E8400
    RAM: 4gb 1333mhz cosair ram
    MB: XFX 790ultra sli.
    GFX: 2 x GTX280


    Med venlig hilsen
    NIcklas Sonne


    Antec P182
    XFX Nvidia 790i Ultra 3waySLI
    1000gb + 500gb Samsung hdd's
    Intel Core2Duo E8400 @ 3.8 Ghz
    Siberian Tiger II
    Corsair XMS3 DHX - 4gb DDR3 @1500 Mhz
    Asus GTX280

  • Har du prøvet at kører memtest for at se om rammene er stabile?


    Hvordan er din pci-e bus hastighed? - hvis ikke den er standard kan det måske også forsage problemer


    Jeg ved ikke om man kan risikere at stresse data overførselen til og fra harddisken - men en fejlslagen boot med en ellers stabil processor antyder jo at problemet ligget et andet sted :)


    Kort version: kør nogle tests der viser om ram, grafikkort og evt. harddisk kører stabilt/optimalt :)



    PS: (rigtig) lang tid siden jeg har overclocket, så måske andre kan give mere input, vil dog mene det er en god start at få det hele testet igennem :)

  • Cool.
    Jeg prøver at køre memtest.
    Det sjove er, at hvis jeg nulstiller min clock frekvens på CPU, så booter alt op med det samme uden probs, det er kun når jeg kommer over de dér 3.4ghz.
    Det kan selvfølgelig godt være at rammene bliver påvirket, så klog er jeg ikke.
    PCI-bus står standard.


    Tak for hjælpen! :)


    Antec P182
    XFX Nvidia 790i Ultra 3waySLI
    1000gb + 500gb Samsung hdd's
    Intel Core2Duo E8400 @ 3.8 Ghz
    Siberian Tiger II
    Corsair XMS3 DHX - 4gb DDR3 @1500 Mhz
    Asus GTX280

  • Quote

    Det kan selvfølgelig godt være at rammene bliver påvirket, så klog er jeg ikke. PCI-bus står standard.


    Tjeck ram hastighed med cpu-z,du skal nok ned på en mindre divider elller ha dem låst.
    Sæt pci-e på 101,evt gi mch et tak op i strøm,og prøv 3.8 igen.

  • Det kunne tyde på for lidt vcore til de 3,8Ghz !


    Er din PSU stor nok til E8400 overclock samt GTX280 SLI (du bør have en 550-750 watt) ?
    Kan dine 3,3+5+12 volt linier holde spændingen tæt på 3,3+5+12 volt.

  • Min PSU er 1000watt.
    Jeg ved ikke helt med de sidste ting du skriver, hvad mener du helt præcist med det, og hvad omfatter det?


    Antec P182
    XFX Nvidia 790i Ultra 3waySLI
    1000gb + 500gb Samsung hdd's
    Intel Core2Duo E8400 @ 3.8 Ghz
    Siberian Tiger II
    Corsair XMS3 DHX - 4gb DDR3 @1500 Mhz
    Asus GTX280

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macarized
    Min PSU er 1000watt.
    Jeg ved ikke helt med de sidste ting du skriver, hvad mener du helt præcist med det, og hvad omfatter det?


    HWmonitor viser hvad dine forskellige volt linier på din strømforsyning ligger på ?
    Der findes sikkert andre og måske bedre programmer til at vise dette.