Netværksproblem

  • Jeg var lige ude ved en veninde for hurtigt at sætte hendes trådløse netværk op - men det viste sig at være lidt underligt. Hendes forbindelse er en ADSL af en slag (uden login). Hun vidste ikke mere om den, men jeg oplevede således:


    - Kobles hendes bærbar (en ASUS UL50VT) direkte med patch kabel til internetstikket, tildeles den en IP og kommer på nettet automatisk.


    - Kobles min bærbar (Thinkpad X200s) direkte med patch kabel til internetstikket, identificeres netværket som ukendt, og der kommer ingen netforbindelse.


    Det skal understreges, at de to maskiner er sat op på præcist samme måde (Windows 7, alt på auto). Prøver at jeg forbindel maskinerne med patchkabel til hendes indkøbte trådløse router (Netgear something) sker "det modsatte":


    - Kobles hendes bærbar (en ASUS UL50VT) direkte med patch kabel til routeren, kan der ikke opnås forbindelse til routeren.


    - Kobles min bærbar (Thinkpad X200s) direkte med patch kabel til routeren, tildeles den en IP, og jeg kan opnår forbindelse til routeren.


    Prøver jeg så at koble "internettet" til WAN porten i routeren, får ingen af de tilkoblede enheder nogen forbindelse. Jeg prøvede at tildele routeren statisk WAN IP (den IP, som ASUSen tidligere fik tildelt, der faktisk virkede) uden held. Jeg prøvede også at få den til at emulere ASUSen's MAC adresse (og så bare koble op med min Thinkpad), men også uden held.


    Jeg syntes det er vildt mærkeligt - nogle, der har en ide til, hvad der kan være galt? Eller har jeg bare overset noget basalt? :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().

  • Jeg tror du bliver nødt til at finde ud af hvad det er for en forbindelse hun har, hvis hun har noget arbejdsgiver betalt internet hvor der er gjort noget ekstra ud af sikkerheden kan det være at der skal installeres noget special software på computeren, eller der skal opsættes til at bruge en proxy server.


    Et godt udgangspunkt er at gå ind på en hjemmeside såsom www.myip.dk og se hvad der står ved hostnavn, så burde du kunne finde ud af hvilken internet udbyder det er hun har.


    Det kan eventuelt også være en udbyder der ser på både navnet på selve computeren og på mac adressen af netkortet, selvom jeg ikke er bekendt med at nogen ADSL udbydere gør sådan noget.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Jeg tror du bliver nødt til at finde ud af hvad det er for en forbindelse hun har, hvis hun har noget arbejdsgiver betalt internet hvor der er gjort noget ekstra ud af sikkerheden kan det være at der skal installeres noget special software på computeren, eller der skal opsættes til at bruge en proxy server.


    Et godt udgangspunkt er at gå ind på en hjemmeside såsom www.myip.dk og se hvad der står ved hostnavn, så burde du kunne finde ud af hvilken internet udbyder det er hun har.


    Det kan eventuelt også være en udbyder der ser på både navnet på selve computeren og på mac adressen af netkortet, selvom jeg ikke er bekendt med at nogen ADSL udbydere gør sådan noget.


    Nå, ja, sådan kan jeg jo tjekke ISP :)..


    - BTW er det bare en normal forbrugerforbindelse; hun er blot studerende.. :/

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Du siger godt nok at det er en ADSL linje, men jeg vil tillade mig at sætte spørgsmål ved det, for ikke at udelukke noget ;)


    Bor hun tilfældigvis på kollegie? Mig bekendt benytter visse kollegie netværk mere eller mindre eksotiske løsninger.


    Det være sig VPN (du siger godt nok at der ikke benyttes username/pass), proxy server eller andre måder at genkende brugere på ens netværk.


    Hvis hun har et RJ45 stik direkte på væggen, så er det i hvert fald ikke bare en ADSL linje(ADSL linjer kører over PSTN Telefoni nettet og kræver som minimum et modem).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Tænkte lidt det samme - men at modem nok bare var gemt væk et sted. Det er ikke et kollegie, men det kunne godt tænkes, at internetforbindelsen var noget "delt" tam-tam boligkomplekset imellem.. Men fatter bare ikke, hvordan den kan genkende hendes computer - og ikke min..


    .. men ja, må lige tage en kik på udbyderen, når jeg når derned :P

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil


    Tænkte lidt det samme - men at modem nok bare var gemt væk et sted. Det er ikke et kollegie, men det kunne godt tænkes, at internetforbindelsen var noget "delt" tam-tam boligkomplekset imellem.. Men fatter bare ikke, hvordan den kan genkende hendes computer - og ikke min..


    Prøv at sætte routerens MAC adresse op til det samme som hendes bærbare og se om det ikke hjælper. De fleste "delte" forbindelser jeg har set rundt omkring spærede maskiner af ved simpel MAC-filtrering - dette forklarer også hvorfor din maskine ikke får adgang.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Prøv at sætte routerens MAC adresse op til det samme som hendes bærbare og se om det ikke hjælper. De fleste "delte" forbindelser jeg har set rundt omkring spærede maskiner af ved simpel MAC-filtrering - dette forklarer også hvorfor din maskine ikke får adgang.


    /ask


    Sådan som jeg forstår det han har skrevet, så har han allerede forsøgt det.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil
    Prøver jeg så at koble "internettet" til WAN porten i routeren, får ingen af de tilkoblede enheder nogen forbindelse. Jeg prøvede at tildele routeren statisk WAN IP (den IP, som ASUSen tidligere fik tildelt, der faktisk virkede) uden held. Jeg prøvede også at få den til at emulere ASUSen's MAC adresse (og så bare koble op med min Thinkpad), men også uden held.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Sæt hendes til og gå ud i en prompt, derefter laver du en Ipconfig /release
    Nu sætter du så din egen til og se så om du ikke får en IP.
    Det er dog ikke sikkert du kan få den til at lave et forced release af din Lease. Så kan være du er nød til at tage stikket ud og ikke sætte det i igen før du er HELT!!! sikker på der er gået 60 min hvilket er standard lease time.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Sæt hendes til og gå ud i en prompt, derefter laver du en Ipconfig /release
    Nu sætter du så din egen til og se så om du ikke får en IP.
    Det er dog ikke sikkert du kan få den til at lave et forced release af din Lease. Så kan være du er nød til at tage stikket ud og ikke sætte det i igen før du er HELT!!! sikker på der er gået 60 min hvilket er standard lease time.


    Medmindrer det er TDC's DHCP server der er lease time blevet ændret til 120 min. for et stykke tid siden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow


    Medmindrer det er TDC's DHCP server der er lease time blevet ændret til 120 min. for et stykke tid siden.


    Visse udbydere kører med endnu længere leasetider på DHCP, men hvis man ændrer MAC adressen på routeren, burde den have fået tildelt den IP adresse som ASUSen fik før.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Prøv at sætte routerens MAC adresse op til det samme som hendes bærbare og se om det ikke hjælper. De fleste "delte" forbindelser jeg har set rundt omkring spærede maskiner af ved simpel MAC-filtrering - dette forklarer også hvorfor din maskine ikke får adgang.


    /ask


    Det tænkte jeg nemlig også på - så det prøvede jeg som skrevet ovenfor :)..


    Kigger lige på det igen imorgen og vender tilbage med navnet på udbyder - så må vi se, om det ikke kan komme til at virke - tak for alle forslagene indtil videre :D

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Det viste sig, at hendes Netgear router ikke kunne finde ud af at klone en MAC adresse - da jeg opsætte min Trendnet på samme måde (Klon MAC af hendes på + DHCP), virkede det ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]