Overclock af 965 BE

  • Hej igen :razz:


    Kan ikke rigtig finde svaret på google, så spørger jer i stedet (:


    Har samlet et nyt system (se signatur) og vil gerne have overclocked det lidt..
    Bruger en Phenom II 965 BE kølet af en H50 med standard "push" fan


    Men spørgsmålet er om at jeg skal hæve FSB eller multiplieren?
    Som jeg har fortsået indtil videre, så bliver hele systemet "bundkort og RAM?" overclocked, af at hæve FSB, men ved at hæve multiplieren er det kun CPUen..


    Mine RAM kører allerede ved 1600 MHz, og synes det bliver ret meget, hvis de skal køre hurtigere (:?
    Har dog også læst at det ikke giver så meget i yddelse, ved kun at hæve multiplieren?



    En anden "lille" ting er:
    På min bærbar har jeg en Core 2 Duo T9600 på 2,8 GHz, som klarer SuperPi på 17 sekunder , men min 965 på 3,4 GHz gør det på 19 sekunder.. hvordan kan det lade sig gøre?


    Håber virkelig i kan hjælpe :D


    Idle er temps (med åbent vindue 30 cm væk, lidt gennemtræk, og ingen "sideplade"):
    CPU: 32
    GPU: 31
    Mobo: 25


    /edit
    Efter 10 minutter i Prime95 er temps:
    CPU: 40
    GPU: 31 (ved godt den ikke påvirkes)
    Mobo: 25


    /edit 2
    Når systemet bliver ustabilt, hvor meget ekstra volt skal jeg så give den? 0.25?

  • Du hæver din multiplier siden du har en BE, det vil du få mest ud af. Hæver du din FSB så følger dine ram med op og de vil nå deres grænse før din CPU gør, eller sådan plejer det at være. Alternativt kunne du bruge et tillægs program til det, som producenten af dit MB har lavet, sådan noget har de alle.


    Ang super-pi så er den enkelt trådet så vidt jeg husker og så er det forskellen i Mhz som kommer i spil og giver dig forskellen.
    Skal du endelig bruge et program som det til at belaste CPU med, så vil jeg da foreslå dig at bruge hyper-pi som gør det samme blot med brug af alle kerner.


    http://www.virgilioborges.com.br/hyperpi/


    Ang. volt så kan vi ikke give dig et rigtigt svar, da hver CPU er unik, så selv indenfor samme serie vil der være forskelle, der må man simpelthen prøve sig frem og ligge an på sin mave fornemmelse samt sin køling


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().


  • Linket virker godt nok ikke, og der findes ikke sådan en guide på OCTeamDenmark mere (:


    Prøvede at sidde og rode med det, kunne simpelthen ikke finde multiplier i min BIOS, men det var så fordi den hed CPU Ratio :$


    Fik den op på 4100 MHz (20x205, højere gad den ikke boote) ved 1,445 volt, den crashede så til sidst i 3DMark06 og gav den til 1,5 volt, og kørte testen færdig :)


    Nu ved jeg da hvordan jeg gør, men det ser ud som om at mine volt automatisk indstiller sig, er det til at stole på eller skal jeg gøre det manuelt?

  • I stedet for at lave en ny tråd, hiver jeg min gamle frem :)


    I håb om at kunne få lidt flere FPS i Mafia II med PhysX, har jeg presset alt jeg kan ud af min CPU.


    Lige nu er den sådan her:
    200,7 x 20 = 4013,5 MHz
    VCore 1,5V (BIOS), men 1,512 under load (CPU-Z)


    Under 100% load med Prime95, er alle 4 kerner på 63 grader, mens selve CPUen er på 59 grader (Hardware Monitor)


    Mit første spørgsmål er så om jeg har givet den alt for mange volt, og om temps er for høje?
    - Har en H50 med denne blæser, synes dog at den larmer ret meget når den er sat helt op (30 dBa) :))


    Det andet er om i kan anbefale nogle blæsere til et push/pull setup, og om det skal være intake eller outtake?
    De skal helst ikke larme mere end den jeg har nu, og må meget gerne være sorte så de passer sammen med andet, lys er ikke et krav, men hvis de har så skal det være rødt :roller:
    De skal selvfølgelig være 120x25mm (:


    Har kigget på følgende:
    Arctic Cooling F12 - Billig, lavt støjniveau og ser okay ud.
    Noctua NF-P12 - Dyr, lavt støjniveau, ved de er gode, men farverne er bare SÅ grimme :rolleyes:
    Ellers ser en SilverStone Air Penetrator meget lovende ud, kan bare ikke finde den uden blå finner i 120mm?
    Andre forslag?? :P


    Håber i kan hjælpe, da der findes flere tusinde blæsere derude, og alle har noget positivt at sige om allesammen..


    - X3N4T3


  • Har det ikke også noget med lufttrykket at gøre?
    Selvom en blæser har 3000 RPM, kan den stadig være dårlig til at få luften igennem en radiator, eller er det mig som misforstår? ;)


    Synes heller ikke den er i den alt for høje ende, men man vil jo altid have den så lav som mulig :)

  • Den er ikke i den skide høje ende :)
    Men du får sku ikke behov for mere.


    Prøv at spørge Ebo. send ham en PM han har forstand på det :P
    Han hjalp mig med det og jeg er rigtig godt tilfreds!!


    De har et lavt støjniveau og 57 cfm burde være rigeligt til det oc.


    Men fatter ikke du skal op og give 1.5 volt :o hvad er standard på den 965 BE?



    EDIT:


    Kan se der skal mere juice til sådan en 965 end til min i5 760.
    Men hold da op jeg synes det er meget vcore. nok fordi jeg er vant til min intel :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af X3N4T3


    Har det ikke også noget med lufttrykket at gøre?
    Selvom en blæser har 3000 RPM, kan den stadig være dårlig til at få luften igennem en radiator, eller er det mig som misforstår? ;)


    Synes heller ikke den er i den alt for høje ende, men man vil jo altid have den så lav som mulig :)


    Vandkølings radiatorer i dag er bygget til low noise blæsere med højt statisk tryk.


    Det lyder til at du køre med Scythe Ultra Kaza 3000 RPM blæserne og de levere et elendigt statisk tryk, men en fandens masse CFM.


    Skal du have en rigtig god blæser til radiatoren så skal du kigge efter Silverstones AP121 blæser det er uden tvivl den bedste blæser på markedet lige pt.


  • Ikke for at være.. ved ikke, men som jeg skrev bruger jeg en Cooler Master Excalibur.
    Spurgte også om der var nogle, som kunne finde sådan en SilverStone Air Penetrator 120mm men uden blå finner, da temaet i mit kabinet er rødt (:


    /edit
    Fandt lige den her video http://www.youtube.com/watch?v=5T5C6uQV16A :boxed:
    Det er nice :D


    Men man kan ikke få den Air Penetrator i andre farver end blå :S?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Martintosti
    Men fatter ikke du skal op og give 1.5 volt :o hvad er standard på den 965 BE?


    Så vidt jeg kan se af review så bruger 965 BE vcore på 1,40 volt standard og i den review blev der anvendt 1,55 volt til 4Ghz (20x200Mhz).

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Tweaker


    Så vidt jeg kan se af review så bruger 965 BE vcore på 1,40 volt standard og i den review blev der anvendt 1,55 volt til 4Ghz (20x200Mhz).


    Korrekt hvis det var en C2 eller under, men da min er C3 så er standard 1.375v :)


    Men er de Air Penetrator pengene værd, eller nogle som har erfaringer med sådan en?

  • Nu er det sådan at CFM står for cubik foot per meter, altså kubik fod pr. meter hvilket igen vil sige det er lufttryk.


    Der bliver det svært at komme uden om de blæsere fra Artic Cooling, da de ikke bare levere et højt lufttryk, og gør det ved lav lyd, samtidig med at prisen ikke er den store.


    Lufttrykket er jo netop det , som du har brug for når du skal have en masse luft gennem en radiator for at kunne køle vandet ordentligt ned.


    Skal de endelig passe til dit tema i kabinettet, er der jo intet i vejen for selv lige at give dem en tur med en spraydåse og en gang lak.


    Har du plads til det, så kan du hive en del højere ydelse ud ved at montere dem i et push/pull setup.


    Sådan ville jeg have gjort, fin køling til en fornuftig penge.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Så det betyder at den blæser jeg har nu Excalibur (85 CFM max) er meget bedre end AP121 (35 CFM max)? :)
    Men AP121 larmer så også mindre..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af X3N4T3


    Så det betyder at den blæser jeg har nu Excalibur (85 CFM max) er meget bedre end AP121 (35 CFM max)? :)
    Men AP121 larmer så også mindre..


    Langt fra enig med Ebo i det han skriver.


    CFM betyder ikke alt overhovedet.


    Det mest vigtige man kigger efter når man skal have en blæser til f. eks kølere eller en radiator er at de har et højt statisk tryk, hvilket Noctua's blæsere og Silverstones AP121 blæser har.


    Silverstone blæseren levere tre gange så meget statisk tryk som de Scythe Ultra Kaza blæsere jeg køre med ved den halve RPM (1500 vs. 3000 RPM)


  • Undskyld jeg ikke helt er med..


    Men hvad er helt præcis forskellen mellem CFM og statisk tryk?

  • Lige for at afklare noget -



    CFM: Cubic Foot per Minute! Og ikke cubic foot per meter.


    CFM er det samme som kubikmeter per minut eller per time, bare med en anden enhed. Google kan give dig omregningsfaktoren.


    Statisk tryk og luftmængde (CFM) er hvert sit.


    Luftmængde siger vidst lidt sig selv, at det er den mængde luft som blæseren er i stand til at flytte per tidsenhed. Denne test er dog lavet hvor blæseren hænger frit i et rum uden "modstand".


    Statisk tryk fortæller så noget om, hvor god blæseren er til at skubbe/suge luft hvis der så er modstand.


    Man kan sagtens få en blæser der er sindsyg til at flytte luft, og virkelig blæser igennem. Men sætter du den foran en radiator så er den latterlig dårlig til at presse luften igennem.


    Desværre oplyses det sjældent hvor gode blæserne er til at skubbe luft, men altid faktisk kun hvormeget den kan skubbe. Hvis du gerne vil havde det statiske tryk at vide så skal man som regel finde et review hvor det er testet. Hvorimod fabrikanten faktisk altid oplyser kubikmeter per time eller Cubic Foot per minute.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+