Pludseligt crash - synder??

  • Ja, jeg har sgu altid problemer... meget irriterende!


    Min computer har fungeret rigtig stabilt indtil videre, men i dag, lukkede den simpelthen ned lige midt i festen. Sad og spillede, og pludselig slukkede den sig bare. Den tændte automatisk igen efter få sekunder, og jeg fik boot-skærmen op, hvor man kan vælge i hvilken tilstand, man vil starte windows.


    Nå, men jeg har overclocket min processor+ram ved at rykke på FSB'en (den er vist gået fra 2,8 Ghz til lidt over 3), og jeg har ikke pillet ved voltage.


    Har også clocket mit grafikkort ved brug af MSI afterburner. Det har fået lidt højere voltage og en del på både core og ram. Temperaturen ser fin ud her, og når den crasher ved grafikkort, plejer det vist at være en låst skærm eller mærkelige farver.


    Jeg har også nyligt indstalleret et x-fi xtreme audio-lydkort fra creative. Ved ikke, om det kunne være problemet.


    Men med sådan et crash, som jeg oplever, hvad vil årsagen så typisk være? Jeg har kørt prime95 torture test i et stykke tid... vist halvanden time eller to, og dér var der ingen problemer.


    Specs kan I se i min signatur... har dog fået et 5850 ind siden. Håber, I vil hjælpe en fyr, der altid har problemer :P

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Fra eventviewer:


    The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.


    Log Name: System
    Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power
    Date: 7/16/2010 12:56:19 AM
    Event ID: 41
    Task Category: (63)
    Level: Critical
    Keywords: (2)
    User: SYSTEM
    Computer: Jenslyn87-PC
    Description:
    The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
    Event Xml:
    <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
    <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
    <EventID>41</EventID>
    <Version>2</Version>
    <Level>1</Level>
    <Task>63</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2010-07-16T07:56:19.340420800Z" />
    <EventRecordID>72338</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Jenslyn87-PC</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
    </System>
    <EventData>
    <Data Name="BugcheckCode">0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
    <Data Name="SleepInProgress">false</Data>
    <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
    </EventData>
    </Event>

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Har testet lidt mere... sidder i et varmt rum så måske det var synderen. Prime95 har en test, hvor man åbenbart virkelig lægger pres på cpu'en. Med overclock nåede den op på omkring 90 grader ved de forskellige cores. Det er vel for meget? Det virkede som om, at den begyndte at 'hoppe' der. Altså multiplyeren begyndte at skifte, og det samme gjorde fanen... så hoppede temperaturen også lidt. Er det mon fordi, computeren beskytter sig selv mod for varme temperaturer?


    Kunne dette være mit problem? Det virker til, at prime95 stresser den noget mere end spillene gør. I hvert fald temperaturmæssigt. Jeg fik også blue screens lige efter testene...


    Nu har jeg sat den til standard clocks igen, for jeg skal ikke nyde noget af en brændt cpu! Jeg skal nok lade være med at være overmodig :oops: Troede faktisk ikke, temperaturen ville være et problem, hvis jeg bare lod være med at give processoren mere volt. Den har nu også kørt godt nogle dage med mit overclock (FSB 133 til 145)



    Nu falder cpu'ens temp til lidt over 50 grader i windows mens jeg sidder og skriver dette. Er det fint? Rummet er varmt... skal man lige have med. Under prime95 load - som igen vist virkelig presser temperaturen op - når jeg cirkus 84-88 grader på de forskellige cores. Nu laver den ikke det nummer mere med at sætte miltiplyeren op og ned.


    Er I enige med mig i, at jeg simpelthen bare skal lade være med at forsøge overclock med mit stock-køler? Den kan ikke klare det?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

    Rettet 2 gange, sidst af JenSLyN ().

  • Du kan jo altid overclocke lidt med stock (:
    Men man skal holde øje med temps + det er altid bedst ikke at have stock, når man overclocker ;)


    /edit
    Og 200 MHz kan du ikke rigtig mærke forskel på alligevel..

  • Hmm!


    Men da jeg kørte prime95 med overclock og multiplieren begyndte at hoppe... var det computeren, der forsøgte at 'beskytte' sig selv?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Det var det vist... den vil ikke holde multiplieren oppe i turbo, fordi den bliver varm! Tror den selv nedjusterer ved 80 C!


    Jeg må jo have et kølerproblem... er der mon én, der kender en god køler til en i7 860? jeg er vil da helst ikke ruineres, men skidtet skal sgu køles ordentligt... det hjælper jo heller ikke en pind at overclocke, hvis den automatisk clocker ned igen! Den kan jo ikke holde multiplieren stabil ved turbo boost til 3.4 (standard clock)...


    Men ja, jeg vill blive glad for en anbefaling i retningen af en køler og evt. noget pasta, hvis det også skal bruges

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Det er en LGA 1156 I7'er ikke ?


    Er det sådan en fætter, så bliver den fandens varm allerede ved standard specs og du skal bruge noget andet køling i stedet for stock.


    H50 i denne sommer varme, Cool-it EVO, Polimatech's Megahelem, en af Noctua's topkølere.


    Jeg ville dog tage en gang vand i sådan en færdig pakke, den koster ikke mere end en highend luftkøler hør mellem 5-600 kr.


    Jeg kan da se på min egen, at temperaturen er røget op på hele systemet fordi det er så lunt ligenu, med 2-3 grader på både CPU, GPU og ikke mindst bundkort, mener den er steget med 5-måske 4 og det er på luft, selvfølgelig vil "skidtet" ikke ligenu da der kun er 21 grader udenfor kl. 0300 og nu er det hele normalt, men vent til omkring kl. 13-14 i morgen eftermiddag og en gang BFBC2...hold da op.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().


  • Kan også anbefale H50, det er bare sagen :9xo


    Grunde?
    Den er billig og køler rigtig godt
    Det er vandkøling (blær overfor vennerne ;))
    Belaster ikke bundkortet med dens vægt, så du kan roligt slæbe den med til LAN's :P


    Har dog ikke fået min endnu, men glæder mig som et lille barn :crazyeyes:

  • Tak for svarene!


    Jeg endte med at følge jeres råd og anskaffe en ny køler, men det blev en Zalman. Det bankede temperaturen godt og grundigt ned, og nu er den kun på 60 under fuld load. Super! :)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB