Bios update = Bundkort dødt???

  • Hej Tweak


    Jeg har for et par dage siden oprettet denne tråd:
    http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=125748&sid=


    Delene er købt og systemet blev samlet og windows 7 (64-bit) blev installeret smertefrit.


    Nu kommer mit problem; Hvordan opdaterer jeg BIOS? Mit bundkort er et ASUS M4A785TD-V EVO/U3S6, Socket-AM3


    Jeg søgte lidt rundt på nettet og fandt frem til at ASUS har lavet en windows baseret applikation - en såkaldt Bios update utility (se følgende link: http://support.asus.com/techni…ments_content.aspx?no=714)


    Jeg forsøgte at opdatere til den nyeste version af bios ved at anvende ovenstående program. Under processen kommer en fejlmeddelelse (jeg kan ikke huske fejlmeddelelsen!). Jeg forsøgte at køre programmet igen hvorefter dette ikke kunne starte op med beskeden om at der ikke kunne finde en bios version.


    Problemet er at nu kan jeg slet ikke starte computeren! Skyldes dette at mit bundkort nu slet ikke har en bios installeret?? og endnu vigtigere; hvad kan jeg gøre for at løse problemet?


    Håber virkelig at nogen af jer kan hjælpe mig....


    Mvh. Mikkel

  • Aldrig og jeg gentager aldrig opdatere bios via et windows baseret program men den fejl har du jo lært nu.


    Prøv først lige at reset cmos ved at tage det lille batteri på bundkortet ud ca 10 sek

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus66
    Aldrig og jeg gentager aldrig opdatere bios via et windows baseret program men den fejl har du jo lært nu.


    Prøv først lige at reset cmos ved at tage det lille batteri på bundkortet ud ca 10 sek


    Det værste vrøvl jeg nogen sinde har hørt!!! De sidste 8 år hvor jeg har legede med computer har jeg opdateret min bios med de små værktøjer som både asus og gigabyte levere med. UDEN probemer.
    Du kan ikke råde folk til at lade være bare fodi det er gået i fisk for dig selv.
    Men det hjælper ikke brugeren her,. Han kunne måske bruge biosfix hvis han kan sende chippen ind.
    http://www.biosfix.dk/
    Det er nemt at pille bios chippen ud. Jeg vedhæfter et foto hvor der er en lille rød pil.
    Når du gør det skal du bare huske hvordan den vender og passe på med at beskadige de 8 små ben.
    Ham der på biosfix gør det for dig for 75 kr incl returporto.
    Jeg har brugt ham til det med flere boards som jeg har købt billigt fordi folk havde fucket deres bios op.
    Så er der kun den mulighed hvis det skal virke igen.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet 2 gange, sidst af Baloo ().

  • Jeg vil give Baloo ret.


    Jeg har heller ikke oplevet problemer med at flashe bios med de små utilities hverken på Asus eller Gigabyte, eneste gang jeg har haft et fejl flash var med MSI's allerførste udgave af liveupdate for længe siden.
    Det er bla. derfor jeg bruger Gigabyte's bundkort siden de er født med dual bios og derved eliminere muligheden for et fejlflash og dit bundkort ikke kan gå i sort pga. det.


    Eneste "problem" jeg kan se i det, er hvis man ikke kan hente bios og flashe fra sin HD via utility, så man er afhængig af en helt stabil forbindelse til Taiwan for at undgå hickups, det er jo ikke lige i nabolaget.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej


    Jeg vil prøve at pille chippen ud og sende den til Biosfix.dk - ved ikke hvad jeg ellers skal gøre og det er trods alt billigere end at købe et nyt bundkort!


    Mange tak for hjælpen :rules:


    Mvh. Mikkel


  • Fornuftigt, send ham en mail så fortæller han dig hvad du skal gøre. Han er en flinker fyr.
    Til Ebo: Ja man skal passe lidt på med at opdatere via live. Man henter den rigtige bios rev med download og opdatere bios from file. :9xo

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • De fleste nyere bundkort fra de større mærker har indbygget utility til de tilfælde hvor man har BIOS opdateret forkert, det er dog typisk noget med en floppy eller via en cd.


    Jeg har ikke liiige tid til at gå manualen for dit bundkort igennem, men jeg vil anbefale dig at nærlæse den.


    Med hensyn til debatten om at flashe BIOS via windows eller ej, kan jeg kun referere til mine erfaringer, jeg forsøgte for længe siden at flashe et MSI bundkort via deres utility i windows, det resulterede også i en fejl (vistnok fordi MSI's værktøj havde givet mig en forkert BIOS...).


    Derfor flasher jeg nu altid udenfor windows.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Typisk board med dual bios. Det tror jeg ikke der på det her. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Typisk board med dual bios. Det tror jeg ikke der på det her. :)


    Det kunne man tro, men det MSI kort som jeg flashede forkert fik jeg op og køre igen ved en recovery metode.
    Er også sikker på at mit gamle ASUS nforce 3 bundkort, havde en BIOS recovery funktion, mener det var noget med at ved at indsætte den medfølgende cdrom og trykke på en specifik knap under boot så ville den reloade BIOS fra den disk.


    Jeg havde alligevel lidt tid til at trawle den manual igennem, på side 45 står der forklaret hvordan man laver recovery på det bundkort hvis man har flashet BIOS forkert. De kalder det asus crasfree bios 3 utility :D

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hej RTM


    Jeg har prøvet med "ASUS CrashFree Bios 3", men uden held. I manualen (og de steder jeg har læst mig til på nettet) står der at (i tilfælde af en beskadiget bios) skal fremkomme en meddelelse med "Bad BIOS checksum". Jeg har tjekket at den nødvendige fil (M4A785TV.rom) ligger i roden på den medfølgende CD og jeg har sågar fundet en video der viser hvordan Asus crashfree bios 3 skal anvendes, så jeg synes at jeg har fint styr på fremgangsmetoden!


    Problemet er dog at i mit tilfælde er skærmen bare sort og der sker ikke noget. Har læst mig til at den sorte skærm kan skyldes grafikkortet (ved ikke lige hvorfor), og at dette skal fjernes for at crashfree bios starter - hvilket jeg også har prøvet uden held. Så jeg er lidt lost med what to do!


    Det virker til at det er en nemmere løsning at sende chippen til biosfix.dk - han har allerede skrevet at han sagtens kunne hjælpen (endnu en gang tak til baloo for tippet :-) )


    Til alle jer andre: tak for at i gad at tage jer tid og komme med input ;-)



    Mvh. Mikkel