Overclock Q9450 med vandkøl

  • Hej Tweakers :)


    Jeg har lige fået monteret vandkøl i min pc.


    Det var meningen at jeg også skulle have vandkølet Chipsættet (NB + SB) og så Mosfet, men det kunne det ikke blive til, da nogle ting ikke helt passede sammen, så det blev altså kun til CPU'en.


    Mit spørgsmål er så:
    Jeg vil gerne have overcloket min CPU - Intel Core 2 Quad Q9450 2.66 GHz C1 stepping tror jeg det var!


    Men ved sku ikke ALT om hvordan man overclocker en CPU ordenligt, så den kommer til og køre stabilt, uden og brænde noget af også ;)


    Har læst mig lidt frem på nettet, at et par stykker plejer og have den på de 3.2 GHz, og det vil nok også være fint, hvis jeg kunne få skudt den op på det.
    Men hvor mange Volt og alt det skal den have?


    Mit system ser således ud:


    System:
    Bundkort: MSI P35 Platinum Combo
    Ram: 6 GB OCZ PC2-6400 800 MHz (3x2GB)
    GFX: ATI HD Radeon 5770 1 GB GDDR5 DX11
    HDD1: 250GB Samsung Sata 7200 RPM
    HDD2: 750GB Seagate Sata 7200 RPM
    PSU: Hyper TypeR 530 Watt


    Vandkøl:
    Zalman Reserator XT (inkl. pumpe, reservoir og radiator)
    Ekstra Reservoir: Magicool Plexiac 250
    Slange: ClearFLEX 60 Premium 1/2 ID
    Vand: Feser One - F1 - Cooling Fluid - UV Green
    Studs: 1/4 BSPP 1/2 D-TEK Hi-Flow
    CPU hoved: AC Cuplex HD - 478/775 G1/4


    Håber nogle kan hjælpe mig med og få det clocket perfekt ;)


    Mvh jacob

  • Nu ved jeg ikke lige hvad stepping jeg har, men jeg har haft min oppe på 3.6 GHz på luft. og 3.8GHz har jeg os haft den oppe på, men jeg fik den aldrig stabil i diverse burn-in programmer, selvom jeg sagtens kunne spille spil og bruge den til normalt brug.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

    Rettet en gang, sidst af gaming-king ().

  • Du skal i gang med at læse en masse guider i hvordan man gør, men i virkeligheden er det ret simpelt.


    Du hæver din FSB i små tak af gangen og laver en test, samtidig med skal du holde øje med timmings på dine ram, da de følger med op hvis de står til auto, så når de rammer toppen af hvad de kan jfr. specs, så sætter du dem til manuel indstilling og fortsætter indtil systemet bliver ustabilt, så hæver du volt på din CPU bare et nøk og tester om den så er stabil, er den ikke det så hæver du volt endnu engang, husk lige at kigge på Intel's website om hvor meget volt din cpu kan tage inden du går igang.


    Husk lige at låse din PCI-e fast til 100, så sker der ikke noget med dit GFX hvis du bliver nødt til at hæve volt på dit chipset.


    Måske skal du osse hæve volt til din NB, normalt er det bare et nøk opad, men det er slet ikke sikkert, at du behøver det.


    Du kan evt. få den endnu højere op ved at sænke din multiplier en tak ned og hæve din FSB endnu mere, da P35 chippen kan tåle det og clockker som bare fanden.


    som gaming.king siger så er 3.2Ghz slet ikke noget problem og heller ikke omkring de 3.6Ghz, men derover kommer dit nye vandkøling for alvor ind i gamet og skal til at vise sit værd, men umiddelbart vil jeg da tro at du burde kunne komme op i nærheden af 3.8-4.0Ghz, lidt afhængig af dine ram osse.


    Hver CPU er unik, så de opfører sig ikke helt ens selvom de både er fra samme serie og har samme stepping, så far frem med måde og tag dig rigtig god tid.


    Jeg plejer på et nyt system at skrive alle ændringer ned på et stykke papir, så du altid har et skema som viser dig hvilke indstillinger som er stabile hvilket har vist sig at være tidsbesparende når først du kommer så langt op at det handler om at hive det allersidste ud af hele systemet.


    Husk osse under hele forløbet at holde øje med dine temps, som du kan gøre med enten realtemp eller coretemp.


    Jeg ligger til normal dagligdags brug på 3.5Ghz, men kan til nød komme op på 3,87Ghz(bench) med en svagere CPU og kun på luft, så en god eftermiddags finjustering af dit system, så spinder det som en kat liggende i en varm solstråle og vil tøffe glad derudaf over de 3.6Ghz.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.