4870x2 Død?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af poweruo
    er det ikke ca 200 grader man "bager" ved? og må indrømme at det sq ligefør jeg ikke gider. Skal jo bestille nye thermal pads anyway før kortet vil kunne køre skulle bagning virke. Men vil da give det et forsøg.


    Er det ikke lidt tidligt at gå i gang med tricks der potentielt vil bryde garantien på det kort (jeg antager naturligvis at den ikke er blevet brugt tidligere)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Er det ikke lidt tidligt at gå i gang med tricks der potentielt vil bryde garantien på det kort (jeg antager naturligvis at den ikke er blevet brugt tidligere)


    Med mindre der falder komponenter af kortet så er det umuligt at se at det har været en tur i ovnen.


  • Næste gang jeg blir i tvivl om noget skal jeg nok spørge dig Kloge Åge.
    :pokey:
    Elektronikfagtekniker Bahhhh. :$

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Næste gang jeg blir i tvivl om noget skal jeg nok spørge dig Kloge Åge.
    :pokey:
    Elektronikfagtekniker Bahhhh. :$


    Jeg har et svendebrev at basere mine udtalelser på, hvad har du?


    Som du kan se (og som jeg forudsagde), så ændrede det ikke på situationen at pille batteriet ud.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af McCleod


    Jeg har et svendebrev at basere mine udtalelser på, hvad har du?


    Som du kan se (og som jeg forudsagde), så ændrede det ikke på situationen at pille batteriet ud.


    Nu er det ikke for at bashe dig McCloed, men du er gal på den.


    Jeg vil gå så langt i at give dig ret i checksummen i bios bliver nulstillet, og hvad er det så lige nu at det er, det er alle bruger ændrede indstillinger, så som OC, ram indstillinger, boot følgeorden m.v., men det rører ikke ved basis i bios, det forbliver det samme så længe batteriet sidder i.


    Hvad er det så lige at der er, jo bla. der ligger alle IRQ adresser, som tildeles hvert stykke elektronik som du tilføjer systemet hvilket i basis vil sige GFX får en, separat lydkort for en o.s.v.
    Denne adresse ændrer sig for hver gang du opgraderer eller skifter til en anden type chip, og kan den blive "kulret" og gå i ged, ja det kan den, da selve adressen består af ca. 25-30 cifre og der skal kun være fejl i et ciffer, så får du sort skærm hvis det er dit GFX som driller. Eneste måde at nulstille bios og få alt genindlæst fra en helt frisk start, er altså, at pille batteriet ud., end of story.


    Så tag du nu lige og læs op på hvordan en bios er bygget op og virker, så kunne det jo være du kunne lære noget fremfor at springe over hvor gærdet er lavest, og sige at Baloo og jeg er fejl på den, fordi det er vi ikke ;).


    Det er i hvert fald noget du ikke kan lære på en skolebænk som elektronik tekniker.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().


  • :goodpost: :9xo

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Jeg vil gå så langt i at give dig ret i checksummen i bios bliver nulstillet, og hvad er det så lige nu at det er, det er alle bruger ændrede indstillinger, så som OC, ram indstillinger, boot følgeorden m.v., men det rører ikke ved basis i bios, det forbliver det samme så længe batteriet sidder i.


    Du tager ganske fejl.


    Du får lige et hurtigt kursus i CMOS-teknik og elektronik, okay?


    Alle instillinger og jeg mener alle ligger i CMOS-RAM. BIOS er en ROM (FLASH-ROM i dag, der gemmes ikke noget i daglig drift og der er ikke batteribackup).


    Når du fjerner batteriet fjerner du backup'en på RAM-kredsen. Det burde slette alt, men det er faktisk ikke sikkert at det sker. Ser du, en CMOS-kreds er baseret på MOS-FET-teknologi som drager nytte af en metaloxid-isolator mellem styrende og styrede dele (styrende er gate i FET'en, styrede er drain-source-leddet i samme FET). En FET er en feltstyret komponent (elektrisk felt). Desværre lider almindelige FET'er under lækstrømme. MOS-FET'en har indbygget en elektrisk isolator mellem gate og source-drain-forbindelsen.
    Det var en lidt lang forklaring, men nu skal du høre årsagen til den:


    En kondensator er baseret på 2 elektroder adskilt af et dielektrikum (en isolator). En ideel kondensator har en uendelig god isolator mellem elektroderne. Et lag af metaloxid er tæt ved at være en perfekt isolator (du kender det fra batteriklemmerne i bilen).
    Når du fjerner batteriet til CMOS-RAM'en overlader du denne næste perfekte kondensator til at aflade sig selv.
    Bruger man jumperen (CLEAR CMOS) tvinger man kondensatoren til afladning gennem en pull-down-modstand, typisk 1 kiloohm, for ikke at zap'e kredsen.


    Resultatet af CLEAR CMOS er derved sikkert. Resultatet af at fjerne batteriet er ret usikkert. Og derfor kendte jeg udfaldet af dit forslag på forhånd.


    Adresserne for hardware ligger ikke i CMOS-RAM'en. De detekteres af chipset'et ved hver opstart (POST) og mappes ind i adresseområdet mellem 640KiB og 1024KiB af maskinens fysiske hukommelse. CPU'en om-mapper derefter adresserne til enten 32-bit og nedefter eller 64-bit og nedefter, alt efter om CPU'en sættes i x86-mode eller x86-64-mode (gøres af OS-kernen). Dette har intet med CMOS-RAM'en at gøre.


    Der gemmes ingen oplysninger om indstikskort i hardware, når maskinen slukkes.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af McCleod


    Hvad er startadresse for BIOS?


    Jeg ved det godt, men gør du?


    Ih hvor er du dygtig, helt ærligt, i din profil står der du er født i 1972. Dvs du er ca 38 år gammel.
    På dit sprog og din fremhævelse af dig selv lyder du nu mere som om du en 14-15 år gammel.
    Der er ingen her på sitet der gider din barnepjat med gættelege.
    Dem må du finde en legestue for 5-7 årige for at praktisere. Nu nok med :offtopic:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Ih hvor er du dygtig, helt ærligt, i din profil står der du er født i 1972. Dvs du er ca 38 år gammel.


    Se, nu bliver jeg jo beskyldt for ikke at kende til en PC's opbygning og BIOS' virkemåde.


    Jeg troede at Tweak.dk var stedet for folk med faglig viden om tingene, men jeg tog åbenbart fejl.
    Det er faktisk bedre at være et uvidende fjols der kan basere sin rådgivning på egne tilfældige erfaringer og derved ophøje dem til sandhed.


    Og for lige at besvare mit spørgsmål. BIOS starter på adresse 0x0004. Uvist af hvilken nærmere årsag, men det er der 8086 startede og da alle moderne x86- og x86-64-CPU'er er bagudkompatible med 8086 er det også dér de starter.


    POST er blevet mere avanceret med tiden, men en topmoderne PC kan stadig starte MS-DOS 1.0, hvilket betyder at den skal opføre sig på samme måde som en IBM PC fra 1981.


    Jeg vil slet ikke skyde på din nærmere alder, men efter dine skriverier at dømme, så er du ikke særligt gammel. Teenager, højst.

  • Kan sige at efter min maskine har stået uden batteri og strømkabel i ca 10 minuter og efter at have drænet strømmen med en prøvet opstart uden kabler, havde mit motherboard stadig alle mine OC indstillinger intakt. Det eneste som var reset var klokken sjovt nok. Hvad det betyder kan i kloge hoveder jo diskutere for det skal jeg ikke gøre mig klog på, men synes bare lige jeg ville nævne det.

    Core i7 920 C0 2,66ghz @ 3,2 Water cooled | Gigabyte EX58-UD4P BIOS F14k | OCZ 3x2GB PC3 12800 7-7-7-20 | MSI GTX 560 TI Twin Frozr OC @ 1gz core | Antec Skeleton Case | Creative Fatal1ty Titanium Pro | Razer Mako 2.1 | LG W2363D 120hz 1920x1080 | Microsoft Sidewinder X6 keyboard | Razor Deathadder 3500 DPI Mouse | Coolermaster Real Power 1000M 1000watts | MAIN: 2x750gb Samsung F1 Spinpoint in raid0 128kb, STORAGE: 750gb Samsung F1 Spinpoint

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af poweruo
    Kan sige at efter min maskine har stået uden batteri og strømkabel i ca 10 minuter og efter at have drænet strømmen med en prøvet opstart uden kabler, havde mit motherboard stadig alle mine OC indstillinger intakt. Det eneste som var reset var klokken sjovt nok. Hvad det betyder kan i kloge hoveder jo diskutere for det skal jeg ikke gøre mig klog på, men synes bare lige jeg ville nævne det.


    Det beviser blot at CMOS-RAM'en fungerer som en ganske formiddabel god kondensator. Den ladning der er tilført forsvinder ikke igen. Der skal CLEAR CMOS til af foretage den afladning.


    At klokken er stoppet skyldes at batteriet holder det i gang. Det svarer til at du piller batteriet ud af et digitalt armbåndsur (forskellen er fatisk ikke så stor på et armbåndsur og RTC - Real Time Clock).


    Hvis jeg laver CLEAR CMOS på mit bundkort, så er OC-indstillingerne også væk.