flytning og internet

  • Jeg står og skal flytte hjemmefra om ikke så længe, og et af de få ting der lige mangler i det hele, er internettet, så spørgsmålet lyder: Hvilken udbyder skal jeg vælge?


    Jeg skal flytte til en ungdomsbolig oppe i grenaa.


    krav skal gælde:


    1) gerne en 10 mbit opkobling. (koster for det meste 249 kr./md)
    2) skal IKKE, og jeg gentager: IKKE være Stofa (holder mig i en lang bue udenom det lort siden min kammi, der bor i samme blok som jeg kommer til, blev mega træt af det efter et par dage).
    3) Det skal helst være muligt at sætte det op selv, samt mulighed for at man kan får hvad der er nødvendigt for at sætte sin router til (har min egen med).



    Har kigget på Telenor's 15 mbit til 249 kr., og jeg har i forvejen mobil abo hos telenor, men aner ikke hvor godt deres internet er ift. dækning og stabilitet...


    på forhånd tak :rules:

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg har Fullrate og har altid været rigtig godt tilfreds med det. Der er meget få nedeperioder og de gange jeg har brugt kundeservicen har den været i top.
    Da jeg fik det fik jeg det ikke til at virke de første 2½ måneder da jeg skulle ud at sejle lige efter jeg fik abonnentet. Da jeg kom hjem ringede jeg selvfølgelig til Fullrate og sagde jeg ikke kunne få det til at virke. Fullrate kunne se der ikke var noget galt med deres og de henviste mig til en TDC-tekniker som jeg ringede til. Han fandt ud af det var et kabel der var forkert placeret på centralen og derefter virkede det. Jeg skrev en mail til Fullrate om at nu virkede det, men eftersom jeg ikke havde haft net i 2½ måned synes jeg det ville være en god gestus at jeg ikke skulle betale for den tid. Uden nogle problemer blev pengene refunderet (fratrukket kommende regninger). Det er den slags kundeservice, der giver plusser i min bog.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Foxx du må regne med at der er begrænset forskel på de forskellige udbydere der benytter telefonledningerne til at levere internet.


    Ofte benytter de, de samme centraler og afstanden fra dig til den nærmeste central begrænser hvilken båndbredde de kan levere til dig. Der er selvfølgelig undtagelser især i udkantsområder men generelt set er der ikke de store forskelle.


    Telenor og fullrate benytter stortset det samme udstyr til deres ADSL2+ linjer dog er der nogle forskelle.


    Telenors routere kan (så vidt jeg ved) ikke uden videre sættes til at køre i bridge mode, hvilket vil sige at enten er du tvunget til at lade deres router route, eller også skal du anskaffe dig din egen router med adsl2+ modem, problemet er i hvert fald at deres ikke telefoni router ikke router særligt godt.
    Så vidt jeg kan se er det dog gratis at bestille internet forbindelse med ip telefoni, så man kan jo bare sørge for at bestille med ip telefoni.


    Fullrate, tillader at sætte deres router i bridge mode, så den ikke router men tildeler den eksterne ip adresse til din egen router, de tilbyder ikke at man kan undlade at få IP telefoni derfor har man ikke det samme problem som hos Telenor med en dårlig router.


    Jeg ville umiddelbart selv vælge Fullrate, pga. ovenstående faktorer men også fordi deres ekstra services typisk er billigere ud fra hvad jeg har set.


    Ellers hvis du får problemer med at de ikke kan levere nogen fornuftig båndbredde, så kan du evt. kigge på yousee hvis de leverer i dit område, da yousee benytter kabeltv nettet kan det være at de kan levere noget der er bedre.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • har skam også overvejet yousee, da man får web-tv med, hvilket i princippet også er nice, da jeg ikke tager et tv med (køber et nyt og fladt senere hen), det kan nok få mig ud af fløjten med at få et job også ;)


    men uanset hvad SKAL jeg have et modem og alt det andet kabling mellem router og væg, gider bare ikke de routere som man ellers skal have med normalt.
    tænkte på om ikke man kan smutte ned i en eller enden lokal telenor shop og fikse en deal der? For i princippet skal jeg bare have modem og et tlf. stik/kabel


    Jeg ved stadig ikke helt hvad for stik der er lejligheden endnu, men tror der både er til kabelmodem og tlf stik (er der i hvert fald i min kammi's (ham der har stofa:P) der bor samme sted også, dog i en 2-værelses og ikke en 1-værelses som jeg skal bo i.


    Fullrate bliver jo rost til skyerne, mest af alt pga deres service, og det passer mig skam også ganske fint at de ikke router ens data for en, spørgsmålet er dog om man kan få en dynamisk IP hos dem (og de andre for den sags skyld også).


    ang. telenor, er det muligt at bestille en unrouted forbindelse fra start? Som jeg sagde, det er vel noget man kan ordne i en telenor shop?


    sry for alle n00b spørgsmålene, men uden for det net de gamle har, må jeg sq indrømme at jeg er lidt begynder :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bubbi
    Får man ikke som standard en dynamisk IP hos stort set alle internet udbydere?


    Det du vil have er vel en fast IP, altså en statisk IP, og ikke en dynamisk...
    Eller hvad?


    Jeg ved at hos Telenor der er der tildelt en IP adresse fast til din forbindelse, som du ikke kan ændre, den er tilknyttet ens bruger i deres systemer. Med telenor kan du ikke nøjes med kun et modem.


    Jeg mener det samme gør sig gældende for fullrate, men jeg kan ikke liiige finde noget information på det (udover at fullrate seperat sælger offentlige IP adresser). Med fullrate agerer deres router stortset som modem hvis det sættes i bridge mode.


    Du skal regne med at du ikke helt kan gå udenom at få leveret en router fra den udbyder du vælger, hvis der er problemer med forbindelsen vil du blive bedt om at bruge deres, så de kan udelukke at det ikke er dit eget udstyr der fejler, dette gælder især kabler hvis du bruger f.eks. forlængerledninger til kablet fra telefonstikket så bliver signalet ringere og der skal desværre ikke så meget til.


    Men jeg skal lige forstå det ret, tænker du på at købe en router med adsl2+ modem i?
    eller tænker du mere i at have en forbindelse hvor du har en "dum" boks fra udbyderen og så din egen router på direkte efter?


    Hvis der er Stofa TV i bygningen skal du ikke regne med at kunne få yousee, da det typisk er lukkede net, så kun leverandøren af TV kan tilbyde internet via de ledninger.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ok, er længe siden jeg har haft ADSL, og dengang fik man da altid en dynamisk IP, og skulle betale ekstra for en fast.


    Sådan er det også her, det er så kabel internet.
    Jeg mener da jeg giver 10 kr./mdr. for at have min faste IP.


    Den har jeg så opsat i min router, så alle mine ting har samme faste udgående IP.

  • Bubbi: Fast IP kan gå an, men vil helst have en dynamisk, har læst at fullrate giver en fast IP med som standard, men der står ikke et hak om dynamisk IP. Hos telenor står der ikke noget om nogen af tingene...


    RTM: Jeg har som sagt en router(linksys wrt54g2, super router ;)), dog uden indbygget modem (så den skal self. være seperat). Vil gerne vide om det er kendt blandt Fullrate og telenor at de låser deres udstyr til MAC adressen Stofa style. Men jeg kan da godt tage en router med, så længe der bare ikke er modem i, medmindre man kan sætte dem til KUN at agere modem.


    Også RTM: Kabel tv bliver leveret af Stofa, så jeg kan se at yousee er ude af billedet, så er der self. kun dem der kører telefonstik tilbage :)


    ang. udstyr, så er det eneste jeg som sagt mangler: Modem, skilleboks, og 2x RJ11 kabler, og det er det jeg vil vide om jeg kan få fra udbyderen.


    Jeg vil bare være sikker på at jeg har fuld kontrol over min ende af internettet (porte osv.) på nær en IP der skal komme fra udbyder, ikke noget som de kan gå ind og konfigurere automatisk (udover som sagt IP).


    I princippet vil jeg have det ligesom mine forældres internet, samme opbygning osv.


    Skal alligevel ud og ordne en del ærinder med lejligheden i morgen, så der kan jeg godt nå en tur ned til nærmeste telenor pusher og se hvad de har at sige til deres forsvar ;)


    Har også kigget på Perspektiv Bredbånd, er det godt?

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Spøjst..
    Du er nok den eneste jeg kender der hellere vil have en dynamisk IP frem for en fast.


    Jeg bruger i hvert fald min faste IP.
    For det første kommer jeg uden om min ISP's firewall og får derved fin mulighed
    for at hoste min FTP server, samt nemmere opsætning til Open NAT på mine XBOX'e...


    Havde jeg dynamisk ville det kræve noget DNS server adresse der skulle opdateres hver gang
    min IP skiftede..


    Kan slet ikke se nogen grund til en dynamisk skulle være bedre end en fast IP.


  • ...eller en dynamisk DNS


    in any case, har ikke noget imod en fast IP så længe det ikke er noget man betaler ekstra for.


    Har læst lidt op på Bridge Mode... Er det forstået korrekt at medfølgende router/modem så kommer til at funke som en slags 1-ports switch + modem uden DHCP og andet gøgl? Har læst din post, RTM, men er godt nok en smule konfus ang. bridge mode. Som jeg har læst det, så ryger data igennem fullrates router (med bridge mode) på datalink laget, akkurat som en switch, korrekt?

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Det modem jeg har med mit kabel-internet, indeholder modem og 4 ports gigabit router, samt trådløs B/G/N router.


    Jeg har dog min DIR-655 sat til den, og bare forwarded alt direkte videre til min Dlink router.

  • Foxx det er mere eller mindre rigtigt med bridge mode, den bridger to forskellige netværk ethernet og ADSL med PPPoE (så vidt jeg husker for fullrate).


    Så vidt jeg er bekendt så kan du hverken hos Telenor eller fullrate nøjes med kun et ADSL modem, da der skal køres noget genkendelse af brugernavn adgangskode.


    Men de leverer begge to en router som i hvert fald i Fullrates tilfælde kan slås over i bridge mode, der skulle gerne være de nødvendige kabler til at du kan tilslutte den i pakken.


    Hvis du ikke har PSTN (gammeldags fastnet telefoni) så har du i øvrigt ikke brug for en ADSL splitter(skillefilter er et andet navn), da der ikke er noget signal at splitte fra.


    En ting jeg i øvrigt har googlet mig er desuden at Fullrate måske ikke kan tilbyde at du sætter deres router i bridge mode afhængigt af hvilken central du sidder på. Hvis jeg skulle gætte så er det sandsynligvis når kunden er på en central hvor fullrate ikke har udstyr stående, men lejer sig ind på TDC udstyr i stedet (ironisk eftersom TDC ejer Fullrate, men Fullrate har afaik stadigvæk deres eget udstyr på visse centraler).


    Uanset hvad, så har du hos både Fullrate og Telenor fuld adgangs til den router de har leveret, så du kan portforwarde osv som du nu har lyst. Så bare for at yderligere besværliggøre valget, så kan du jo vælge at lade deres router route og så lade din egen router fungere som "dum" switch/AP ved at deaktivere DHCP på den og forbinde udbyderens router til en switch port på din wrt54g2.


    Med hensyn til perspektiv bredbånd, så bruger jeg dem faktisk selv og er glad for forbindelsen (havde ikke set at de også tilbyder andet sted end i københavn nu), de er OK, jeg har aldrig selv haft problemer med dem og deres kundeservice, men jeg kender alligevel en del som har været knapt så tilfredse med deres service.
    Perspektiv bredbånd kører i hvert fald hos mig med et dumt ADSL2+ modem og IP adresse tildelt fra dem via DHCP, men jeg ved ikke om det er det samme hos dig, da der kan være forskelle fordi perspektiv sandsynligvis "bare" vil leje sig ind på TDCs udstyr.


    Uanset hvad, så er det en god ide at kontakte de forskellige udbydere for at høre dem nærmere om det specifikke, de kan slå adressen op og se hvad de kan levere til dig på den adresse, antag at hvis den ene siger at de maks. kan levere så og så meget pga afstand, så kan de andre ikke levere meget bedre, der er desværre nogle sælgere som vil sige at de kan levere alt, uden at de rent faktisk har nogen fornuftig ide om det tekniske grundlag.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • RTM du virker rimelig skarp til det her... men lad os nu lige få det ned på et overkommeligt niveau.


    Foxx.... Du må lige tage det stille og roligt.. der er en række sjove ting, som ikke giver mening. Du kan ikke både have Yousee og Stofa i samme bygning ;) det er enten eller, og eftersom din ven i samme bygning har stofa, så er Yousee udelukket..


    Performance: er stort set ens ligemeget, hvem du vælger.. Alle kører på TDC's centraler, så om du vælger telenor, telia, fullrate eller telmore kommer sådan set ud på et.


    ang router, så kan du gøre som bubbi også nævnt bare forwarde alt til den router du egentlig ønsker der skal køre..


    der er slet ikke nogen grund til at lave så stor en research om sådan et lille emne. du har i realiteten kun et valg, når du har udelukket stofa og det er TDC's kobbernet:)


  • jeg ved allerede at man ikke kan have stofa og yousee samme sted (kabel tv er også stofa), skal bare for alt i verden ikke have net fra dem ;)


    I Grenaa skal Fullrate og co. i hvert fald nok kunne levere 10 mbit hvis ikke en 20 mbit forbindelse, det angående bridge mode må jeg se an når jeg får grejet, ellers må jeg sætte det op på anden vis (fx med egen router som switch/AP.


    Har besluttet mig fuldt og fast til fullrate, også selvom jeg nok aldrig kommer til at bruge deres support :P

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200