Gigabit Netværk opsætning

  • Hejsa..


    Jeg har opsat et netværk derhjemme med en WRT610N router, hvilket har gigabit porte.
    En bærbar, Fujitsu Siemens Xi 3650, også med gigabit port.
    Og så har jeg en Synology DS209 også med gigabit port. ( Raid 1 )
    Og alle forbindelser er trådet med cat.6 kabler.


    Mine harddiske i bærbaren: 2x 300gb m. 7200 rpm og 32 mb cache.
    Synology harddiske: 2x 2TB m. 7200 rpm og 64 mb cache.


    Jeg har ikke rørt nogen indstillinger, andet end jeg har prøvet på Synologyen at ændre MTU til aktiver Jumbo Frame og MTU 2000.


    Hvilket resulterede i at min forbindelse kom op på en 80 mb/s fra Synology til bærbar.
    Men efter jeg genstartede mine enheder røg forbindelsen tilbage på 25 mb/s, som den ellers normalt holder sig til.


    Er der nogen indstillinger man skal ændre for at få en stabil og høj overførelse på det interne netværk? WRT610N er tilsluttet en Telenor router på 'normalvis'.


    Hvordan skal MTU stå osv osv??


    Mvh DeKane.

  • Mig bekendt skal du også redigere i netkortenes indstillinger at de skal bruge MTU på 2000


    Udover det så er 2000 på MTU måske også lidt lavt sat, standard er 1500, prøv evt max, som er 9000.
    Desuden skal du også være opmærksom på om routerens switch understøtter jumboframes.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg satte Synology på 2000, og overførelsen kom op på 50 mb/s. Routeren står pt på auto.
    Men det mærkelige er, at da jeg genstartede enhederne kom forbindelsen ned igen. Jeg tjekkede om noget havde ændret sig ved MTU værdien.. men den står stadig på 2000..


    Satte synologyen op på 9000 og den startede på 100 mb/s men gik langsom nedad. Den stod langtid på 75 mb/s.. men sluttede på 56 mb/s.


    Jeg har ikke prøvet at kigge på routeren endnu, anden end den står til auto og den viser 1500. Men det er en WRT610N med gigabit.. så mon ikke den kan komme op på 9000 MTU ?

  • Jeg fandt en anmeldelse af WRT610Nen hvor der faktisk bliver skrevet at routerens switch ikke understøtter JUMBO frames.


    LINK


    Desuden kan jeg heller ikke finde noget information om det på Linksys' produktside


    Men som sagt, hvis det alligevel skulle vise sig at være forkert (man ved jo aldrig om der er kommet en nyere revision af routeren med en anden switch), så skal MTU sættes til det du ønsker i netværkskortets indstillinger (det virker ikke som om du fik gjort det, det gøres igennem enhedshåndteringen) og på NAS'en (som du fik gjort).


    Så vidt jeg ved så sker der det, at hvis der ikke kan sendes med den Frame størrelse som der bliver forsøgt, så skærer den framen op i mindre stykker f.eks. 6 1500 byte frames i stedet for 1 9000 byte frame. Derfor det du oplever kan måske skyldes at den bufferer i starten.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg fik gjort det på routeren, og den understøtter ikke højere end 1500 MTU :(
    Min forbindelse ligger dog stabilt omkring de 45-50 mb/s, hvilket er dobbelt så meget som før.


    Ærgeligt de ikke gør mere for at det skal virke optimalt når de endelig har placeret hardware til det :S


    Jeg takker mange gange for hjælpen og links.