datatekniker lærling

  • godaften de herskaber


    ved ikke om det her er det rigtige sted at stille spørgsmålet, men håber lidt på at høre om nogen af jer er i lære i en virksomhed som it-supporter eller data tekniker eller måske arbejder i en sådan virksomhed..


    grunden til det er at det sidste halve år kort sagt har været et rent helvede på min læreplads, så vil gerne have at vide om det bare er mig der har været uheldig eller det generelt er sådan i branchen


    er nu 1½ år inde i min læretid. I starten af læretiden var der i vores driftafdeling 1 chef og 1 driftarbejder, og i programmering 2 programmører. ca 7 måneder inde i min læretid stoppede driftchefen så, i stedet for at ansætte en ny forfremmede de driftarbejderen og ansatte 2 ny programmører...


    logisk nok mangler der nu en medarbejder til drift. den plads gled jeg så som lærling stille og rolig ind i, dette gør så i stedet at jeg har så mange opgaver i drift at jeg ikke kommer over i programmering som jeg jo skal på min uddannelse, oven i det er driftchefen så tit til møder at jeg står med ansvaret for alt, dvs går der en server ned står jeg pludselig med ansvaret for at den kommer op og køre igen, på trods af jeg overhovedet ikke har nok erfaring med servere til at kunne løse de fleste problemer.. lykkedes dog normalt på magisk vis altid at få dem til at køre nogenlunde igen.. men kan det virkelig passe at de i stedet for at ansætte en med nok erfaring til at holde alle trådende sammen bare kan lade mig overtage så mange opgaver? har det personligt ikke specielt godt med pludseligt at stå alene med eks en mailserver der ikke kører og pres fra 300 brugere der brokker sig over det, når jeg så også skal arbejde på et system jeg som sagt ikke er sindsygt meget inde i.


    eller i de perioder hvor jeg er i skole ringer og skriver de til mig hvis der er noget der ikke virker, for driftchefen kan jo ikke afbryde alle sine møder mens jeg er på skole


    er klar over det er den arbejdsramme man kommer ud i som udlært, men kan det virkelig passe at jeg som elev skal stå med så stort et ansvar, uden mulighed for hjælp fra en der har erfaring hvis noget er gået urokkeligt ned. eller at de kan ringe så meget i de perioder hvor jeg faktisk burde være uforstyrret i skolen?? regner med at tage en snak med afdelingslederen engang i løbet af den her uge, men vil gerne have en vurdering fra andre som måske ved om de må det eller som er i lære som noget i samme stil? bliver i behandlet på samme måde?


    PS. ovenstående skal ikke tages som brok, men synes efterhånden jeg bliver i dårlig humør hver gang jeg skal på arbejde, hvilket jeg jo ikke synes kan passe.

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Kort og godt, nej det burde ikke være sådan.. Den lange version er lidt mere indviklet.. Nu skriver du godt nok at du tager en snak med ledelsen i denne uge, men det burde du så måske have gjort endnu tidligere? Det lyder på mig som om at du selv er trådt ind i den rolle.. Det lyder helt ærligt som et dødspændende job, men med tanke på din alder og at du stadig er i lære (endda ikke som det du egentlig laver i praktikjobbet), så kan jeg godt se problemet..


    Lappeløsninger, indtil du får råbt ledelsen op: Lydløs mobiltelefon, når du er i skole, ring tilbage når du selv har lyst/tid (med måde, det er også vigtigt at være fleksibel - specielt i disse "krisetider").. Prioriter dine opgaver tydeligt for dine kolleger - alle bliver frustreret hvis noget ikke virker og hvis du (ufrivilligt formentlig) giver indtryk af at du er ansvarlig for det, så er det dig det går ud over.. Hvis du sørger for at signalere at du gerne vil hjælpe (går ud fra det er sådan du er røget ind i det uønskede ansvar?), men at det bliver når du har løst din hovedopgave (dine egne programmeringsprojekter), så burde folk også få lidt mere respekt for dig..


    Men se at få snakket med ledelsen.. Vær helt klar i mælet, at du mener der er brug for en ny driftmedarbejder.. Kør lidt på, at de ikke udnytter dine ressourcer ordentligt og at en driftsmedarbejder ville effektivisere arbejdet for alle..


    Må man spørge hvilket firma du er i? Og evt. om du er i fagforening?

  • firmanavnet vil jeg helst ikke ud med, som du selv nævner er der jo krise, og vil ikke have de skal stå i dårlig lys hvis jeg nævner det her og en kunde så senere søger på det og læser det som om det er en dårlig arbejdsplads, for generelt er den ok. problemet er mig bekendt kun i IT afdelingen.


    er i HK ungdom , den er jeg kommet i gennem et arrangement på skolen, men igen for fredens skyld vil jeg helst løse sagen uden om fagforening


    vil prøve at foreslå dem at ansætte en ny driftarbejder, men er bange for det ville være som at snakke til en dør, emnet var på tale på et tidspunkt, der besluttede de at ansætte en elev mere i stedet, han er så heldigvis ikke i samme situation som mig da han først lige er startet og derfor ikke kender til nogen af vores systemer endnu, det er så en ting jeg ikke fik nævnt, for det at han er startet gør også at når han har problemer hjælper jeg ham, hvilket så igen sætter mine opgaver bagud.


    det med at være fleksibel tror jeg er en af mine store problemer, for hvor går grænsen? har haft en del dage hvor jeg er taget hjem til fyraften og så kørt derud senere igen fordi det har været noget der skulle løses mens der var færrest muligt brugere online, eller i weekender og aftener hvor der mange gange kommer diverse opgaver om et eller andet der ikke virker.


    men vil se om jeg kan få hævet afdelingslederen og driftchefen ud i morgen i stedet..


    men takker for svaret, er rart at få at vide det ikke er mig der tager det for tungt.

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Jeg skal da lige love for at de lægger lort på din skulder.. Men faktisk så må de ikke kræve at du skal arbejde i din skoleperiode - i skoleperioder er man fritaget for arbejdet på lærepladsen, da man jo har egne studier. Jeg er selv i lære i et firma i Valby, og der kan jeg også få en masse lort på skulderen en gang imellem. Men ja, få snakket med ledelsen så i kan få ansat en der kan tage sig af det

    Gigabyte GA-EX58-UD4P
    Core i7 920 2.66Ghz
    Corsair Dominator 3 x 2GB 1600mhz DDR3
    Samsung Spinpoint F1 750GB
    ASUS GTX280 SLI